جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 10, 2024
حجت الاسلام میرعلایی

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه خوزستان گفت: در مدارس علمیه سه هدف کلی برای پژوهش مشخص شده، اولین هدف آموزش مهارت‌های پژوهشی به طلبه جهت مسلح کردن و آماده کردن او برای پژوهش در مراتب بالاتر دومین هدف تعمیق مباحث آموزشی و سومین هدف ایجاد روحیه پژوهشی در طلاب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، حجت الاسلام میرعلائی‌راد معاون پژوهش حوزه علمیه خوزستان روز گذشته در اجلاسیه مدیران مدارس علمیه استان خوزستان در سالن جلسات دفتر نماینده ولی فقیه در استان خوزستان برگزار شد، اظهار داشت: یکی از کارهایی که ما در معاونت پژوهش از سال قبل شروع کرده‌ایم، ساماندهی وضعیت معاون و کادر پژوهشی در مدارس علمیه بود که متاسفانه تغییر معاون یا سرپرست پژوهش در بعضی مدارس زود به زود اتفاق می‌افتد و این عدم ثبات، انجام فعالیت‌ها و برنامه‌های پژوهشی را سخت کرده است.

وی افزود: من از مدیران مدارس علمیه تقاضا دارم حتما فرد شایسته‌ای که فقط متمرکز بر فعالیت‌ها و برنامه‌های پژوهشی باشد را به‌عنوان معاون یا سرپرست پژوهش در مدارس تعیین کنند و از ساعات کاری معاون پژوهش برای انجام امور غیر مرتبط صرف نگردد، زیرا معاونت پژوهش در مدرسه قریب به ۱۵ کار ویژه دارد و نیاز است معاون یا سرپرستی به‌صورت متمرکز این کارها را انجام دهد.

وی یادآور شد: برنامه داریم تا به‌زودی برای معاونین یا سرپرستان معاونت پژوهش در مدارس علمیه دوره یک روزه برگزار و در آن کلیه مسائل، فعالیت‌ها و کار ویژه‌های پژوهش را آموزش دهیم.

معاون پژوهش حوزه علمیه خوزستان بیان کرد: متأسفانه یکی از نکات ضعف مدارس علمیه ضعف در مستند سازی و ارائه گزارش است و لذا از مدیران تقاضا داریم دقت لازم را در این مورد مبذول کنند.

وی در ادامه بر لزوم رویه سازی و تبدیل برنامه‌های پژوهشی به برنامه‌های عملی مدارس علمیه تأکید کرد و ادامه داد: در حال حاضر برگزاری کلاس‌ها و مباحثه‌ها در مدارس جای خود را پیدا کرده و حتی اگر معاون آموزش در مدرسه‌ای عوض شد، خللی به کلاس‌ها و مباحثه‌ها وارد نمی‌شود، چرا که تبدیل به رویه مدارس شده‌اند و باید همین رویه در مباحث پژوهشی مدارس نیز وجود داشته باشد تا مباحث پژوهشی جای خود را پیدا کنند، که این امر همت و حمایت مدیران مدارس علمیه را می‌طلبد.

حجت الاسلام میرعلائی راد عنوان کرد: طلبه باید بداند همانطور که باید ۴ ساعت از وقت خود را برای حضور در کلاس و ۳ ساعت را برای شرکت در مباحثه اختصاص دهد یک ساعت را نیز باید به مباحث و برنامه‌های پژوهشی اختصاص دهد.

وی گفت: از میان برنامه های پژوهشی دو برنامه که کانون‌های علمی و دوره‌های آموزشی پژوهشی هستند را به‌عنوان برنامه‌های محوری خود قرار دادیم و آقای حسنی (کارشناس معاونت پژوهش حوزه علمیه خوزستان) را به‌صورت ویژه و خاص مسئول این دو برنامه در نظر گرفتیم.

معاون پژوهش حوزه علمیه خوزستان تصریح کرد: بنا داریم هم از نظر کمی و هم کیفی کانون‌های مدارس را ارتقاء دهیم، همچنین برای هر مدرسه‌ای در نیمسال اول تحصیلی حداقل یک دوره آموزشی ۱۶ ساعته برگزار کنیم.

وی گفت: از مدیران مدارس علمیه تقاضا دارم ظرفیت گروه‌های علمی و تربیتی را جدی گرفته و این گروه‌ها را احیا کنند.

حجت الاسلام میرعلائی راد ابراز کرد: کار دیگری که ما در معاونت پژوهش از اوایل سال شروع کرده‌ایم، طرح اقدام سنجی و نظارت ستادی است که تاکنون این طرح در ۸ مدرسه علمیه اجرا شده و بنا داریم تا پایان سال این طرح را در تمامی مدارس اجرا کنیم.

وی اظهار کرد: لازم است مدارس علمیه برای اساتید خود نگاه و برنامه ویژه‌ای داشته باشند. اگر مدیری برای اساتید مدرسه علمیه خود برنامه مهارتی یا دانشی داشته باشند ما وظیفه داریم از آن برنامه‌ها حمایت کنیم.

معاون پژوهش حوزه علمیه خوزستان گفت: اگر ما اساتید را به مباحث پژوهشی سوق دهیم هم مدرسه در مباحث پژوهشی ارتقاء پیدا می‌کند و هم ظرفیتی برای کمک به اساتید ایجاد می‌شود.

وی عنوان کرد: متأسفانه طی بازدیدی که تاکنون از کتابخانه‌های مدارس علمیه داشتیم متوجه شدیم چیزی به عنوان کتابداری و سامان داشتن کتاب‌ها جهت استفاده بهتر علمی وجود ندارد، از این رو برنامه داریم دوره آموزش کتابداری برگزار کنیم، بنابراین از مدیران مدارس علمیه تقاضا داریم هر مدرسه سه طلبه فاضلی که به این کار علاقه دارند را به ما معرفی کند.

حجت الاسلام میرعلائی راد خاطرنشان کرد: در مدارس علمیه سه هدف کلی برای پژوهش مشخص شده، اولین هدف آموزش مهارت‌های پژوهشی به طلبه جهت مسلح کردن و آماده کردن او برای پژوهش در مراتب بالاتر است، چرا که همانطور که می‌دانید از پایه ۱ تا ۱۰ ما پژوهش واقعی نداریم، دومین هدف تعمیق مباحث آموزشی و سومین هدف ایجاد روحیه پژوهشی در طلاب است که این یک هدف محوری است و باید کاری کنیم طلاب به پژوهش علاقه‌مند شوند.

وی بیان کرد: علاوه بر سه هدف فوق الذکر ما در معاونت پژوهش حوزه علمیه خوزستان یک هدف ساختاری را دنبال می‌کنیم که آن مدرسه محوری است، یعنی به جای اینکه ستاد (مدیریت حوزه علمیه خوزستان) محور فعالیت‌ها باشد و کارها را به‌صورت متمرکز انجام دهد، مدرسه محور کارها قرار می‌گیرد.

معاون پژوهش حوزه علمیه خوزستان در ادامه عنوان کرد: همانطور که می‌دانید درس مهارت‌های پژوهشی از جمله دروس پایه ۲ طلاب قرار گرفته و آیین‌نامه برگزاری آن به مدارس چه نظام قدیم باشند چه جدید ابلاغ شده است، متاسفانه ما در حوزه علمیه خوزستان استاد دارای حکمی برای برگزاری این درس در اختیار نداشتیم از این رو معاونت پژوهش حوزه علمیه خوزستان با همکاری معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه کشور اقدام به برگزاری دوره تربیت مدرس مهارت‌های پژوهشی برای اساتید مدارس علمیه استان خوزستان کرد.

وی اظهار کرد: به‌برکت برگزاری دوره تربیت مدرس مهارت‌های پژوهشی، ۴۴ استاد آموزش دیده‌اند که امیدواریم اکثریت آنها موفق به دریافت حکم تدریس برای این درس گردند، تلاش ما بر این بوده که در هر شهر یک الی دو نفر استاد حکم‌دار درس مهارت‌های پژوهشی وجود داشته باشد و اگر احیانا در شهری نبود حتما در شهر همجوار استاد حکم‌دار برای این درس موجود است و اگر احیانا نبود ما در اهواز استاد این درس را در قالب دوره تأمین می‌کنیم.

حجت الاسلام میرعلایی راد گفت: معاون آموزش حوزه علمیه خوزستان به کلیه مدارس علمیه ابلاغ کرده‌ که حتما درس مهارت‌های پژوهشی به‌صورت حضوری در مدارس علمیه برگزار شود و به هیچ وجه به‌صورت غیرحضوری برگزار نشود، همانطور که می‌دانید تمام کارهای مربوط به این درس با معاونت پژوهش بوده و صرفا ثبت نمره و تشکیل کلاس برای این درس با معاونت آموزش است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha