پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ |۲۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 30, 2024
تصاویر/ نشست دبیران ستادهای راهبری

حوزه/ با حضور رئیس امور فرهنگی، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه کشور و دبیران ستادهای راهبری حوزه های علمیه، مباحث مرتبط با کارویژه های حوزه در حل مسایل کشور، بررسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، با حضور رئیس امور فرهنگی، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه کشور و دبیران ستادهای راهبری حوزه های علمیه، مباحث مرتبط با کارویژه های حوزه در حل مسائل کشور، بررسی شد.

در این نشست که در سالن آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، دکتر مهدی حسین زاده یزدی رئیس امور فرهنگی، گردشگری و ورزش در سخنانی گفت: پیش از اینکه تا این سطح وارد دولت شویم تصور می کردیم که فاجعه، تنها در بحث ورود سند ۲۰۳۰ است، ولی امروز می بینیم که کارگزاران ما در این زمین بازی می کنند و احساس وظیفه می کنند که در این عرصه کار کنند.

وی افزود: در این عرصه نیازمند جهاد گسترده تبیین هستیم. وقتی فردی حوزوی، نظام عقلای عالم را بازار آزاد معرفی می کند باید بدانیم که ۲۰۳۰ تا کجا نفوذ کرده است.

رئیس امور فرهنگی، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: یکی از این آقایان بیان می کرد که شهید مطهری و شهید بهشتی چپ گرا بودند. امروزه این افراد که فرد حوزوی هم در میان آن ها وجود دارد، مروج بازار آزاد هستند. بازارهای آزاد توسط کمپانی های استثمارگر اداره می شوند.

وی یادآورشد: عدم حضور نظام مند و هوشمندانه حوزه در ساختارهای نظام از دیگر مسائلی است که یک ضعف بزرگ است. طلاب ممکن است در این سازمان ها حضور داشته باشند، ولی سازمان حوزه در این جایگاه ها حضور بسیار کمرنگی دارند.

رئیس امور فرهنگی، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه کشور یادآورشد: بسیاری از کارگزاران حس مجتهد بودن دارند و در مسئولیتی که به عهده می گیرند، فکر میکنند کل دین در گفتار آنها متجلی است درحالی که کاملا اشتباه تصور می کنند.

وی با ذکر این مطلب که باید قدردان حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به عنوان رئیس جمهوری که در عمل به کارشناسی های دینی اهمیت می دهد، باشیم گفت: بسیاری از کارگزاران از جمله آقای احمدی نژاد از ظرفیت هایی بود که باید مقلد می بود ولی در فاز مجتهدانه ظاهر شد.

وی گفت: باور داریم که هرجایی که طلاب حضور پیدا کردند منشا خیر بودند و امور به سامان شد. ورود نیروهای انسانی حوزوی در دانشگاه فرهنگیان بسیار مهم و موثر است، اگر نتوانیم ساختارها را نیز کاملا متحول کنیم می توانیم با حضور نیروهای انقلابی جلوی خیلی از آسیب ها را برسانیم.

رئیس امور فرهنگی، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه کشور یادآور شد: براندازان به شدت روی امر هنر تمرکز دارند. بسیاری از کلیپ هایی که در سال ۸۸ ساخته شد به حدی قوی و جذاب بود که همه را تحریک به خرابکاری می کرد. به حیث محتوایی به حدی دست مان خالی است که بسیاری از مطالب از افرادی مسئله دار گرفتیم. برخی از مراکز هنری در قم که به اسم طلاب هم اداره می شود، سکولار هستند.

حسین زاده یزدی بیان کرد: این مشکلات به این دلیل است که حوزه و بزرگان حوزه در این عرصه حضور پیدا نکردند. این جلسه ارتباط اولیه است. اینکه حوزه به این فکر افتاده است که در حل مسائل نظام ورود کند بسیار مثبت است. باید قبول کنیم که برخی از این سدها در میان خود حوزوی ها است زیرا مقاومت هایی همیشه وجود داشته است.

وی گفت: باید با نقشه راه دقیق بر مشکلات فائق آییم. همه دنیا برای فرهنگ خود هزینه می کند ولی سهم فرهنگی ما دو و نیم درصد است که ورزش و گردشگری از مهمترین عرصه های جاذب بودجه هستند.

رئیس امور فرهنگی، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: اصل انقلاب ما فرهنگی است. نباید با این وجود قشر هنرمند و فرهنگی و انقلابی ما این همه در محدودیت باشند. استقلال حوزه یک حرف درست است؛ فرق حوزه شیعه و اهل سنت همین مسئله است زیرا حوزه شیعه همیشه از حکومت ها مستقل بوده است، ولی امروز در برخی قسمت ها در حکومتی که خود، خاستگاه آن است هم غریبه است.

وی گفت: در زمینه جمعیت کارهای بسیار خوبی انجام شده است. آماده دریافت طرح های حوزوی برای جذب و به کارگیری بودجه های تخصصی هستیم.

۳۰ ستاد در حوزه تشکیل شده است

حجت الاسلام سعیدی مهر مدیر گروه مشاوران مدیر حوزه های علمیه کشور نیز در این نشست گفت: ارتباط حوزه و حاکمیت چندان تعریف شده نیست و در این سال ها تلاش شد که کارهایی در این عرصه به صورت غیر منسجم انجام شود.

وی افزود: یکی از این اموری که در این راستا انجام شد، بحث حل مسایل نظام بود. در این رابطه یک مدل طراحی شد و ساختاری برای حل این مسایل ایجاد شد.

حجت الاسلام سعیدی مهر یادآورشد: در بیان مقام معظم رهبری آمده است که وظیفه حوزه است که به سمت اقامه دین حرکت کند.

وی گفت: ستادهای راهبردی در این راستا شکل گرفت که ذیل مدیریت حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا دستیار ویژه مدیر کار خود را آغاز کرد. در ابتدا ۲۰ مساله کلان که بیشتر ناظر به مسایل فرهنگی و اجتماعی بود، ستاد تشکیل شد.

مدیر گروه مشاوران مدیر حوزه های علمیه افزود: این ستادها دارای ساختار ویژه ای هستند. در این خصوص لازم بود که فردی که قرار است این ساختار را ایجاد کند، بیابیم. در این مسیر، افراد با توجه به تخصصی که داشتند باهم کار را آغاز کردند و مسیری که در حال طی شدن است با همان نگاه اولیه فعالیت های خود را پیش می برند. ترکیب ستادها اکثرا حوزوی و برخی دانشگاهی است. در این مسیر چالش های زیادی وجود داشت که دبیران همگان را دور یک میز جمع کنند.

حجت الاسلام سعیدی مهر گفت: ذیل این ساختار کارگروه های پنج گانه تشکیل شدند. اولین ساختار، نخبگان هستند که چند نفر از نخبگان که از حیث آموزشی و پژوهشی و قانون گذاری وسیاست گذاری و تبلیغ رسانه  دارای شاخصه های برتر در آن موضوع هستند حضور دارند.

مدیر گروه مشاوران مدیر حوزه های علمیه گفت: در هر ستاد راهبری، نهادهای حوزوی نماینده معرفی می کنند. از یک سو به دلیل اینکه این افراد نیروی اجرایی هستند و بار برنامه به دوش آنها می افتد فضای کاری آنها متفاوت با متخصصین و شخصیت های حقیقی ستادها است ولی لازم است که این دو گروه در کنار هم کار کنند.

وی اظهارکرد: به تناسب موضوع برخی پژوهشگاه ها و گروه ها و موسسات و نهادی ملی و انقلابی و قوای دیگر نیز به فراخور موضوع در این ستادها به عنوان شخصیت حقوقی عضو می شوند.

حجت الاسلام سعیدی مهر یادآورشد: در این زمینه یک برنامه پنج ساله با یک ویرایش اولیه تنظیم می شود که ناظر به فعالیت های ناظر به حوزه و نظام و جامعه است. به دنبال این مساله این هستیم که در امتداد حاکمیت و جامعه، برنامه های ستادها در حوزه های علمیه نیز تأثیرگذار باشند.

وی گفت: پشتیبانی از ستادها کار بسیار سختی است. از یک سوی فناوری نرمی ایجاد شده است که ساختارها، چندان این فناوری را تاب نمی آورند. ساختارها معمولا در مورد موضوعات جدید مقاومت دارند. از یک سو ساختارهای رسمی و حتی در بخش حاکمیتی نیز مقاومت وجود دارد که امری طبیعی است.

مدیر گروه مشاوران مدیر حوزه های علمیه افزود: البته این نگاه طبیعی است زیرا ما به دنبال پیاده کردن اسلام در بطن خرده نظام ها و بخش های مختلف حاکمیت هستیم. برخی دستگاه ها نیز به ما می گویند که چرا این سخنان را تازه مطرح می کنید و چرا تا کنون این مباحث بدین صورت ارائه نشده بود.

وی گفت: در حوزه های علوم پایه و زیر بنایی مانند صنعت و معدن و سلامت و محیط زیست و گردشگری و میراث فرهنگی، چالش های ارتباطی داریم، زیرا بسیاری از فعالان این عرصه باور نمی کنند که اسلام در این حوزه ها دارای منابع و مبانی است.

وی گفت: امروزه ۳۰ ستاد در حوزه تشکیل شده است که تجمیع این ستادها کار بسیار سختی بود. در این عرصه کارهای خوبی نیز شاهد بودیم. از جمله در ستاد معماری و شهرسازی که کار بسیار سختی داشتیم ولی خوشبختانه این ستاد توانست به خوبی با این عرصه متصل شود و نظرات خوب خود را مطرح کند که قطعا حاکمیت نیز این گفته های کاملا کارشناسی را پذیرفته اند. ما در این ستادها مخالف آپارتمان سازی هستیم که خوشبختانه این نگاه در دولت نیز پذیرفته شده ولی انبوه سازان سودجویی که به دنبال آپارتمان سازی هستند آن را قبول ندارند و نمی گذارند حاکمیت زمین در اختیار مردم بگذارد.

در ادامه دبیران ستادهای راهبری با ارایه نکات خاص خود پرداختند که مباحث آنها به ترتیب در ذیل آمده است:

حجت الاسلام الله یاری دبیر ستاد راهبری تحول در آموزش و پرورش

باید بپذیریم که در نظام اسلامی پس از گذشت ۴۵ سال، هدف اصلی که نظام برای آن تشکیل شده است، متولی روشنی ندارد.

اینکه انقلاب در مسیر حقیقی خود حضور داشته باشد بالاترین نیازی است که رهبری معظم از کارگزاران نظام درخواست کرده اند.

متولی حکمرانی دینی و اسلامی سازی در چه بخشی از دولت ها است؟ ایده پیشرفته ای که حوزه علمیه در این راستا دنبال می شود به دنبال حل این مسایل است.

آموزش و پرورش تراز و نقشه راه و ظرفیت های موجود و بالفعل این مساله از نکات خاص و ویژه ای هستند که در این ستاد دنبال می شود.

تربیت اجتماعی و سیاسی امر بسیار مهمی است زیرا امروز باید پرسید که چند درصد از مدیران و معلمان و دانش آموزان ما دغدغه مبارزه با نظام سلطه و اسراییل را دارند.

اگر این آموزش ها به خوبی انجام شده بود و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به خوبی انجام می شد امروز نیازی به تلاش شبانه روزی برای تبیین مساله فلسطین نداشتیم.

مقام معظم رهبری تاکید بسیاری روی نقشه اجرایی سند تحول در آموزش و پرورش دارند. ما در ستاد راهبری تحول آموزش و پرورش این نقشه راه را آماده کرده ایم

حجت الاسلام واضحی دبیر ستاد راهبری دعا و رثا:

در عرصه فرهنگ، متولی مشخصی را تا کنون نداشته ایم. پراکندگی مسئولین فرهنگی مشهود است. با توجه به فرمایشات رهبری به خصوص در ملاقات اخیر شان که فرمودند اولویت اصلی حوزه، تبلیغ است، در بخش فرهنگ دینی و مذهبی، تبلیغ رکن اصلی است.

دولت انقلابی باید در عرصه توجه بیشتر به حوزه تلاش بیشتری داشته باشد. انتظار جامعه از حوزه است که در عرصه فرهنگ پاسبانی داشته باشد. حوزه در زمینه فرهنگ اثرگذار بوده است ولی نقش متولی گری ایفا نمی کند.

در مراسمات مذهبی و فرهنگی، حوزه متولی برگزاری هیچ برنامه ای نیست. حوزه نقش خاصی در برگزاری این مراسمات ندارند بلکه بیشتر از حوزه در برگزاری آنها مشارکت می کند.

هیئت ها می توانند در ارتقای فرهنگ دینی تاثیرگذار باشند. در هیئت ها مرثیه خوانی و دعا و مناجات، بسیار مهم است. در این عرصه ستاد دعا و رثا در بدنه حوزه شکل گرفت.

در این ستاد برای اینکه وظیفه اصلی صرف این دو مقوله نباشد، روی هیئات مذهبی کار می کنیم. امروزه روی سامانه هیئت های مذهبی در کشور کار می کنیم. در همین عرصه روی بحث هیئت تراز نیز متمرکز شده ایم.

در این راستا به خصوص پیرامون بحث دعا و مناجات کار جدی انجام می شود. دعایی که می تواند تربیت کننده و سازنده باشد و نسل جوان و نوجوان را می تواند پای دین و مکتب بیاورد می تواند مروج دین باشد.

در نهایت مشکلات مالی، طرحی برای ترویج فرهنگ دعا در کل کشور نوشته شد که به دلیل عدم همکاری برخی نهادها این طرح در هفت استان برگزار شد که امیدواریم که امسال در همه استان ها شکل گیرد.

خانم ظهیری دبیر ستاد راهبری زن و خانواده

تمام مباحثی که به عرصه زن وخانواده مربوط است در این ستاد مورد توجه است. بحث کودکان و نوجوانان از مهمترین بحث های این ستاد است.

طرح های گسترده ای در این ستاد نوشته شده است که متاسفانه یا متولی تامینی و اجرایی وجود ندارد و یا اینکه در حوزه های علمیه نیز بیان می شود که در حوزه اجرایی باید به دولت و سازمان ها مراجعه کنیم.

دولت می تواند جلسات مستقلی را برگزار کند و متناسب با ضرورت ها، ظرفیت ها و چالش ها و آسیب هایی که در این عرصه وجود دارد را بررسی کند تا بهترین راهبردها و ریل گزاری را در عرصه تولید مفهوم و موج آفرینی و فرهنگ سازی و ارایه محصولاتی که حوزه روی آن نظارت دارد اتخاذ شود.

ایجاد پل ارتباطی بین مصوبات قوه مققنه و اجرا و حوزه و همچنین ظرفیت های حضور حوزه در زمینه های حل مشکلات نظام و طراحی الگوها، از جمله نیازهایی است که ستادهای راهبری حوزه با آن مواجه هستند که نهاد حاکمیت باید به حل آن اقدام کند.

حجت الاسلام علوی دبیر ستاد راهبری شعر و ادب

هنر و ادبیات خاستگاه برخی مکاتب فلسفی بوده است. این ریل گذاری در جامعه غرب شکل گرفته و به کل جهان سرایت کرده است.

مساله هنر در غرب جدی گرفته شده است و هزینه های عظیمی در این عرصه انجام می شود. متاسفانه در ایران ما به رغم سابقه عجیبی که شعر و ادبیات با فرهنگ و عرفان و اسلام دارد در دوران معاصر، هنر در بین متدینین ما و سیاستگذاران ما چندان جدی گرفته نمی شود یا متولی هنر افرادی هستند که میانه ای با دیانت ندارند.

در شهر قم ساختمانی وجود داشت که مجموعه ای از انجمن های هنری قم وجود داشت که عمده این مراکز توسط طلاب اداره می شد.

این ظرفیت در قم وجود دارد ولی حوزه هنوز نتواسته نیروهای خود را سازماندهی کند. این نیروها معمولا به مراکز دیگر می روند و از آنجا خدمات خود را ارایه می دهند.

اگر بنا باشد که حوزه میاندار جریان های فرهنگی و هنری باشد و مسایل تمدنی برای ما جدی است، نمی توانیم از صداوسیما انتظار داشته باشیم زیرا فعالان صداوسیما کارمند هستند، به همین دلیل این زمینه سازی باید از سوی کسانی انجام شود که تخصص و دغدغه دارند.

حوزه باید هنر را جدی بگیرد. با توجه به ظرفیت های موجود و بالفعل باید ساماندهی خوبی انجام شود. این مسایل جزو خیالات است ولی حداقل انتظاری که می توان داشت آن است که نهادهایی که حاکم هستند، از ردیف بودجه های مصوب برای احیای این امور و به کارگرفتن فعالان حوزوی استفاده کنند.

می توان ارتباط جدی با خبرگزاری های مختلف در کشور برقرار کنیم که زحماتی که ستادهای راهبری درکشور انجام می دهند شناسانده شود. بسیاری از طرح های خوبی که در کشور به همت ستادها پیشنهاد و پیگیری شد، به نام دیگران نوشته و معرفی می شود.

حجت الاسلام کشوری دبیر ستاد راهبری آینده پژوهی

آینده پژوهی کار خاص و سنگینی است. در این زمینه می بینیم که اتفاقاتی که پیرامون مسایل فرهنگی و اعتقادی می افتد، انتظارات براورده نمی شود.

اگر تلاش کنیم که بودجه ریزی کشور مبتنی بر آینده پژوهشی شود امر بسیار مطلوبی است. اگر این اتفاق روی دهد بسیاری از مشکلات ما حل می شود.

ستاد رصد و آینده پژوهی آماده کمک برای حل بسیاری از مسایل در کشور و نظام است.

طرح های بسیاری در این ستاد پیگیری می شود ولی به دلیل خلاهای مالی که در این بین وجود دارد، ثمرات آن متوقف می شود.

حجت الاسلام لقمان پور دبیر ستاد راهبری جهاد و مقاومت

مراکز مطالعات رهبردی در جهان برای طراحی حملات و فعالیت های نظامی، دلایل مختلفی دارند که یکی از آنها، ابزار نظامی است زیرا فعالیت نظامی ابزاری برای رسیدن به اهداف است.

در غزه بمباران انجام شد و اسراییل نیز آن را به پای حماس نوشت. انگلیس امروزه به دنبال تحریف دفاع مقدس ما است. پس ما وظیفه داریم که تاریخ را به خوبی بنویسیم.

کتاب جهاد و درس خارج جهاد و ایجاد مرکز جهاد و مقاومت، از جمله فعالیت های حوزه بوده است ولی نیاز است که با توجه به ساختار سازمانی در دولت ونیروهای مسلح، امکانی برای حل این مسایل ایجاد شود.

حوزه، با مشخص کردن نظام مسایل، راهکار نیز ارایه می دهد ولی متاسفانه بسیاری هستند که به دنبال گسترده کردن فاصله بین حوزه و نظام است.

دو رشته کارشناسی و هشت رشته ارشد ویژه دفاع مقدس داریم که در این عرصه می توانیم کارایی لازم را داشته باشیم. ستادهای راهبری کمک کار این ظرفیت ها در عرصه حاکمیتی و... هستند که تلاش می کنند که خروجی این مصوبات و برنامه ها را توسعه دهند.

خوشبختانه دانشگاه جهاد و مقاومت مصوب شده است که به دنبال تدوین اصول مکتبی جهاد و مقاومت است که خروجی آن شهید سلیمانی و جهادگران مخلص مقاومت بوده است.

حجت الاسلام رادنیک دبیر ستاد راهبری هنرهای نمایشی

مقام معظم رهبری بیان کردند که هر اندیشه ای در قالب هنر، ماندگار می شود.

ایشان همیشه در سخنان سالهای اخیر خود به مسائل مرتبط به اهمیت فرهنگ و هنر تاکید داشته اند. ایشان روی مسئله فیلم هم تأکید بسیاری دارند.

یک فیلم و سریال از نظر ماندگاری فکر و اندیشه بسیار موثر است. در این عرصه هم در حوزه محدودیت هایی داریم هم اینکه این جریان هنری در کشور در اختیار یک گروه های دیگر هستند. قطعا در بیرون استقبال خاصی از حضور حوزه در این عرصه نمی شود.

عده ای در حوزه علمیه ما جوانی خود را گذاشته اند که وارد این عرصه شده اند. همه نقش هایی که برای تولید یک کار نمایشی لازم است در حوزه وجود دارد که سطح بالایی هم دارند. امروزه بسیاری از تولیدات شبکه های ماهواره ای دینی و انقلابی با حضور همین طلاب انجام می شود.

تولید آثار نمایشی و رسانه ای بسیار سنگین است. ساختن یک فیلم سینمایی بسیار محدود حداقل ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان هزینه دارد. قطعا حوزه نمی تواند این هزینه ها را تأمین کند. با این وجود نمی توانیم ایفای نقش حساسی کنیم.

حوزه باید مثل نهادهای دیگر فرهنگی در عرصه تولیدات نمایشی و سینمایی بودجه خاص داشته باشد که این مسئله پیشتیبانی برنامه و بودجه را لازم دارد.

حجت الاسلام ساکی دبیر ستاد راهبری جمعیت

برخی موضوعات چون جمعیت دارای حجیت بسیار قوی است. اگر نتوانیم طی چند سال آینده اتفاق جدی رقم بزنیم در بهترین حالت، مسئولان ما می توانند فقط تواب باشند که این تواب بودن فایده ای ندارد.

اگر به این منوال پیش برویم در سالهای آینده دیگر نمی توانیم پنجاه میلیون نفر جمعیت را بازسازی کنیم.

مقام معظم رهبری با گلایه شدید و فراوان بیان کردند که هرچه تکرار و تأکید می کنیم اتفاقی در حوزه جمعیت روی نمی دهد.

به نظر می رسد که وقت مقتضی تعیین شود که راهبردها و برنامه پنج ساله و یک ساله این ستاد برای سازمان برنامه و بودجه ارایه شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha