پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی

حوزه/مشاور مدیرحوزه های علمیه در امور مذاهب اسلامی گفت: شهید مطهری در سال ۱۳۴۸ یعنی ۹ سال قبل از انقلاب در سخنانی گفت: «شعاع عزای امام حسین باید فلسطین باشد؛ اگر امام امروز در میان ما حضور داشت از عزادارانش می‌خواست که باید شعارشان فلسطین و لعن و نفرین اسرائیل باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی در نشست علمی «مبانی قرآنی و ایدئولوژیک طوفان الاقصی» که از سوی مدرسه عالی علوم قرآن مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث برگزار شد، اظهار کرد: اگر ما سخن از وحدت می‌گوییم فقط مربوط برای دوران انقلاب نیست، بلکه قبل از انقلاب هم این مسئله وجود داشته است؛ شهید مطهری در ۱۳۴۸ یعنی ۹ سال قبل از انقلاب در سخنانی گفت: «شعاع عزای امام حسین باید فلسطین باشد؛ اگر امام امروز در میان ما حضور داشت از عزادارانش می‌خواست که باید شعارشان فلسطین و لعن و نفرین اسرائیل باشد؛ شمر ۱۴۰۰ سال پیش مرد؛ شمر امروزت را بشناس، شمر امروز موشه دایان است؛ من قسم می‌خورم که پیامبر هم از یهودی می‌لرزد و اگر کسی اینها را نگوید گناه کرده است»؛ لذا حمایت از فلسطین مصداق بارز حمایت از اباعبدالله الحسین(ع) است.

استاد حوزه ادامه داد: گاهی از ما می‌پرسند که حماس دو هفته قبل حمله کرد و اسرائیل در حال انتقام است و این همه کشته روی دست مردم گذاشته است لذا چرا این کار را کرد؟ به قول معروف نباید به لانه زنبور دست می‌زد؛ پاسخ این است که حماس احتمال این جنایات را می‌داد و در این صورت آیا حماس قصد داشت سرزمینی را پس بگیرد؛ به نظر بنده هدف این چیزها نبود بلکه آن هدف، شکستن هیمنه و رعب ارتش اسرائیل در برابر کشورهای عربی و جهان اسلام بود؛ ارتش اسرائیل امکاناتی ندارد که با همه امت اسلامی درگیر شود ولی رعب و ارعاب شدیدی ایجاد کرده بود؛ در جنگ شش روزه مصر و سوریه و اردن و لبنان و ... وارد نبرد شدند تا زمین‌ها را پس بگیرد و ابتدا هم اسرائیل غافلگیر شد ولی بعد از چند روز همه این کشورها را شکست داد و صحرای سینای مصر و بلندی های جولان و رود اردن و ... را غصب کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی گفت: از این زمان به بعد اسلحه اسرائیل رعب بود لذا سفارت در مصر ایجاد کرد و مصر را مجبور کرد شروط اسرائیل را بپذیرد؛ به شاه ایران هم دستور داد تا سفارت در ایران ایجاد کند و سفیر به تلاویو فرستاد و به تدریج هم فلسطینی‌ها را از سرزمینشان اخراج کرد. امام که آمد فرمود اسرائیل باید از صحه روزگار حذف شود و آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و این نگاه جدیدی در عالم بود که توسط رهبر انقلاب تداوم یافت و وقتی آمریکا کشورها را با پهبادهای خود تهدید می‌کرد دستور دادند که آن را بزنید و امروز ایران خود یکی از چند کشور بزرگ در ساخت پهباد است.

استاد حوزه تاکید کرد: ترس دول عربی باید بریزد و بدانند ارتش اسرائیل شکست‌پذیر است. بنده معتقدم که دولت‌ها و ملت‌های مسلمان و حتی آن‌هایی که در اسرائیل سفارت ایجاد کرده‌اند در دلشان اسرائیل را دوست ندارند و از روی ترس و رعب این کار را می‌کنند و اگر ببیند که توان مقابله با اسرائیل وجود دارد دست از حمایت برخواهند داشت.

مشاور مدیرحوزه های علمیه در امور مذاهب اسلامی با بیان اینکه قیام مردم فلسطین و طوفان‌الاقصی حادثه بسیار بزرگی بود و نگاه دنیا را تا حدودی نسبت به آینده این سرزمین تغییر داد، گفت: گرچه مسائل نوپدید مانند طوفان الاقصی قرار نیست در قرآن کریم وجود داشته باشد ولی مصداقی از معرفت کلی است که آموزه‌های مرتبط با آن در قرآن و روایات زیاد است که مواردی را خدمتتان عرض خواهم کرد.

وی به اولین اصل اشاره کرد و افزود: بیت‌المقدس و مسجدالاقصی علاوه بر اینکه قطعه‌ای از سرزمین اسلامی است و ما اجازه نداریم به دیگران اجازه دهیم که سرزمین اسلامی را اشغال کنند دارای اهمیت فوق‌العاده از منظر قرآن است؛ این مسجد، قبله اول مسلمین و پایگاه سفر معراج پیامبر(ص) است که در اولین آیه سوره اسراء به آن اشاره شده است. اصل دوم هم وجوب تکلیف جهاد در برابر ظالمان است و امروز مردم فلسطین مصداق بارز کسانی هستند که از سرزمینشان اخراج شده و مورد ظلم قرار گرفته‌اند و در چنین شرایطی جهاد قطعا یک تکلیف شرعی و الهی و عقلی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی بیان کرد: نزدیک به ۵ میلیون فلسطینی در طول ۷۵ سال قبل آواره شده‌اند؛ قرآن کریم صریحا در آیه ۴۰ سوره حج به مسلمانانی که زیر بار ظلم قرار گرفته‌اند اذن جهاد داده و فرموده است: أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَٰتَلُونَ بِأَنَّهُمۡ ظُلِمُواْۚ وَإِنَّ ٱللَّهَ عَلَیٰ نَصرِهِمۡ لَقَدِیرٌ؛ ٱلَّذِینَ أُخرِجُواْ مِن دِیَٰرِهِم بِغَیرِ حَقٍّ إِلَّآ أَن یَقُولُواْ رَبُّنَا ٱللَّهُۗ وَلَوۡلَا دَفعُ ٱللَّهِ ٱلنَّاسَ بَعضَهُم بِبَعضٖ لَّهُدِّمَتۡ صَوَٰمِعُ وَبِیَعٞ وَصَلَوَٰتٞ وَمَسَٰجِدُ یُذۡکَرُ فِیهَا ٱسمُ ٱللَّهِ کَثِیرٗاۗ وَلَیَنصُرَنَّ ٱللَّهُ مَن یَنصُرُهُۥٓۚ إِنَّ ٱللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ؛ یعنی کسانی که به ناحق از سرزمینشان اخراج شده‌اند باید جهاد کنند و جرم آنان هم این است که گفتند: الله، پروردگار ما است؛ دو نکته در آیه وجود دارد یعنی گرچه الذین اخرجوا من دیار مفهوم عامی دارد و مختص فلسطینیان نیست ولی در طول ۱۴۰۰ سال مصادیقی بیابیم همه آن‌ها کوچکتر از مصداق مردم فلسطین است زیرا در طول تاریخ ۵ میلیون مسلمان آواره نشده‌اند. نکته دیگر آیه هم ادامه آن است که فرموده است: اگر دفاع در برابر ظالمان صورت نگیرد صوامع و بیع و مساجد از بین خواهند رفت کما اینکه در حوادث اخیر مساجد و کلیساها تخریب شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی با بیان اینکه اصل دیگر قرآنی پیرامون حوادث اخیر این است که تکلیف دیگر فلسطینیان در کنار بازگشت به سرزمینشان این است که همه صهیونیست‌هایی که در طول ۷۰ سال وارد این منطقه شده‌اند باید از این سرزمین اخراج شوند و این صریح آیه قرآن است، اظهار کرد: آیه فرموده است: وَاقْتُلُوهُمْ حَیْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُمْ مِنْ حَیْثُ أَخْرَجُوکُمْ ۚ وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ ۚ وَلَا تُقَاتِلُوهُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ حَتَّیٰ یُقَاتِلُوکُمْ فِیهِ ۖ فَإِنْ قَاتَلُوکُمْ فَاقْتُلُوهُمْ ۗ کَذَٰلِکَ جَزَاءُ الْکَافِرِینَ؛ یعنی نه تنها خودتان باید برگردید بلکه باید اسرائیلیان را هم از این منطقه بیرون کنید و یک نفر صهیونیست نباید باقی بماند.

وی با بیان اصل دیگر این است که تکلیف جهاد فقط بر فلسطینیان واجب نیست بلکه بر ملل و دول اسلامی دیگر هم واجب است، تصریح کرد: این وجوب جهاد هم اصلی قرآنی است و اگر ملت و دولتی کوتاهی کند مورد عتاب قرآن قرار گرفته است؛ قرآن کریم در آیه ۱۳ سوره توبه فرمود: وَما لَکُم لا تُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَالمُستَضعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَالنِّساءِ وَالوِلدانِ الَّذینَ یَقولونَ رَبَّنا أَخرِجنا مِن هٰذِهِ القَریَةِ الظّالِمِ أَهلُها وَاجعَل لَنا مِن لَدُنکَ وَلِیًّا وَاجعَل لَنا مِن لَدُنکَ نَصیرًا﴿۷۵﴾، در آیه مبازران و مجاهدان ولی و نصیر را از خدا درخواست می‌کنند. اصل دیگر هم این است که اگر نبردی بین دو گروه ایجاد شود و یک گروه از نظر تعداد و امکانات کمتر باشند عقل بشری مادی حکم می‌کند که گروه کوچکتر احتمال شکست بیشتری دارند ولی قرآن کریم این معادله را قبول ندارد لذا فرموده است: کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِینَ؛ یعنی اگر ایمان و صبر و استقامت در کار باشد دو عنصر موفقیت تامین شده و مشمول عنایت خدا خواهند شد و در جای دیگری فرمود اگر شما ۲۰ نفر اهل صبر باشید بر ۲۰۰ نفر و اگر ۱۰۰ نفر باشید بر هزار نفر غلبه خواهید کرد؛ این قانون قرآنی قانون بشری را نقض می‌کند و در جنگ تحمیلی با ۲۳ کشور جنگیدیم و نتوانستند بر ایران غلبه کنند یا در مبارزه با داعش هم ۱۵ کشور پشت این گروه ایستادند.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی بیان کرد: حزب الله لبنان هم در جنگ ۳۳ روزه با ارتش اسرائیل درگیر شد و قله کوه ملیتا را از اسرائیل پس گرفت. بنده در بازدیدی که از این قله داشتم دو صحنه زیبا دیدم؛ اول اینکه حزب‌الله آنقدر به اقتدار رسیده است که روی همین قله به سربازان حزب‌الله آموزش نظامی می‌دهند همچنین یک بوستانی به نام جمهوری اسلامی ایران در همین قله ایجاد کرده‌اند و به مرکز تفریحی برای خانواده‌های آنان تبدیل شده است.

استاد حوزه علمیه به اصل دیگری اشاره کرد و گفت: قرآن کریم فرموده است؛ لَا یَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکَافِرِینَ أَوْلِیَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِینَ ۖ وَمَنْ یَفْعَلْ ذَٰلِکَ فَلَیْسَ مِنَ اللَّهِ فِی شَیْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً ۗ وَیُحَذِّرُکُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ ۗ وَإِلَی اللَّهِ الْمَصِیرُ؛ اگر دولتی این کار را کرد، آیه تهدید کرده است که این دولت و ملت بریده از خدا خواهند بود؛ آیه ۵۱ مائده هم فرموده است: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَالنَّصَارَیٰ أَوْلِیَاءَ ۘ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ ۚ وَمَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ؛ اگر دولتی پیدا شد و گفت من هم مسلمانم و هم سفارت در اسرائیل دارم آیا پذیرفته است؟ خیر، قرآن فرموده است؛ وَمَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ یعنی جزء گردان‌های صهیونیست هستند؛ آیه ۹ ممتحنه هم فرموده است: إِنَّمَا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ قَاتَلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَأَخْرَجُوکُمْ مِنْ دِیَارِکُمْ وَظَاهَرُوا عَلَیٰ إِخْرَاجِکُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ ۚ وَمَنْ یَتَوَلَّهُمْ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ؛ و تنها شما را از دوستی کسانی نهی می‌کند که در دین با شما قتال کرده و از وطنتان بیرون کردند و بر بیرون کردن شما همدست شدند، زنهار آنها را دوست نگیرید و کسانی که با آنان دوستی و یاوری کنند ایشان به حقیقت ظالم و ستمکارند. ؛ اسرائیل قاتلین فی‌الدین و مصداق بارز «وَأَخْرَجُوکُمْ مِنْ دِیَارِکُمْ» هستند و مصداق بارز «وَظَاهَرُوا عَلَیٰ إِخْرَاجِکُمْ» هم آمریکا و انگلیس و فرانسه هستند. بنابراین کسانی که رابطه دوستانه با اسرائیل برقرار کردند مصداق بارز ظالمین هستند.

مشاور مدیرحوزه های علمیه در امور مذاهب اسلامی تصریح کرد: وجوب حمایت مالی توسط مسلمین و دولت‌های اسلامی از دیگر اصول قرآنی در این باره است یعنی باید از بیت‌المال کشورشان خرج کرده و از فلسطین دفاع کنند؛ آیه ۷ و ۸ حشر فرموده است: مَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَیٰ رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَیٰ فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَیٰ وَالْیَتَامَیٰ وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ کَیْ لَا یَکُونَ دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیَاءِ مِنْکُمْ ۚ وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ؛ لِلْفُقَرَاءِ الْمُهَاجِرِینَ الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیَارِهِمْ وَأَمْوَالِهِمْ یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا وَیَنْصُرُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ أُولَٰئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ؛

وی ادامه داد: فتنه‌گران اخیرا به خاطر اینکه ایران از فلسطین دفاع می‌کند فتنه مذهبی درست می‌کنند و می‌گویند آنها اهل سنت هستند و چرا شیعه حمایت می‌کند؛ اینها را ناصبی می‌دانند ولی واقعا این تهمت بزرگی است. البته در طول تاریخ کسانی که ائمه(ع) را به قتل رساندند و همکاری کردند ناصبی بودند ولی خداوند و حکمت الهی سبب شده است تا دشمنی با اهل بیت از جامعه اسلامی دور و محبت ذی القربی جایگزین شود و امروز بیش از ۹۹ درصد جامعه اسلامی اجمالا اهل محبت ورزی به ائمه(ع) هستند و شاید کمتر از یک درصد آن هم در بین وهابیون باشند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی اظهار کرد: بنده بارها از چندین مسئول و شخصیت فلسطینی دعوت کرده‌ام و در ایران سخنرانی داشته‌اند و از محبت و احترام به اهل بیت سخن گفته‌اند؛ ثانیا در مذهب شیعه دفاع از اهل سنت و شیعه اگر مظلوم واقع شوند تفاوتی نیست؛ امام علی(ع) فرمود: إمّا أخٌ لَکَ فی الدِّینِ، أو نَظیرٌ لَکَ فی الخَلقِ؛ ما با صراحت می‌گوییم که اولا به همه انسان‌ها احترام می‌گذاریم جز کسانی که با مسلمین بجنگند؛ ولقد کرمنا بنی آدم. ما نه تنها باید از مظلومان اهل سنت دفاع کنیم بلکه باید از غیرمسلمین مظلوم هم دفاع کنیم. قرآن فرموده است که وظیفه شما در برابر حتی کفار در صورتی که با شما نجنگند دو وظیفه است و این دو وظیفه یکی بر و نیکی و دیگری قسط و عدالت است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ما در سیره اهل بیت(ع) هم موارد فراوانی داریم که در رفع نیاز برادران اهل سنت کوشیده‌اند، افزود: معلی بن خنیس از امام صادق(ع) نقل کرده است در شبی که زمین نم داشت و باران آمده بود امام صادق را دیدم که از منزل بیرون آمده‌اند و در تاریکی شب کیسه سنگینی بر دوش گرفته‌اند و می‌برند و من با فاصله پشت سرشان حرکت کردم و امام به منطقه فقیرنشین مدینه رفتند و مواد غذایی را بین فقرا توزیع کردند. حتی معلی وقتی قصد داشت بار را از امام بگیرد ایشان اجازه ندادند و خودشان آن را حمل کردند و توزیع کردند. معلی گفته است که از امام پرسیدم که آیا این جمعیتی که شما به آنان کمک می‌کنید معرفت به حق و امام دارند و شیعه هستند، حضرت فرمودند اگر شیعه بودند نمک غذایشان را هم برای آنان می‌بردم. این سیره امام صادق(ع) است.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha