پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
حجت الاسلام احسانی

حوزه/ حجت الاسلام احسانی گفت: جایگاه حضرت معصومه(س) در بین اهل بیت(ع) هم بسیار والاست و حضرات معصومین ایشان را به ویژگی‌های علمی و معنوی معرفی کردند.

حجت الاسلام داور احسانی رئیس اداره تبلیغات اسلامی تکاب، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در ارومیه، با تسلیت شهادت حضرت معصومه(س)، اظهار داشت: بر اساس تاریخ، اکثر دختران امام کاظم(ع) ازدواج نکرده‌اند که یکی از مهم‌ترین دلائل این امر وجود خفقان در جامعه بود و دشمنی با ائمه و اهل بیت(ع) توسط دستگاه حاکمه به اوج خود رسیده بود تا جایی که کسی جرأت نمی‌کرد خودش را به اهل نزدیک کند و یا با آن‌ها وصلت نماید.

وی ادامه داد: دومین دلیل عدم ازدواج حضرت معصومه(س) و دیگر دختران امام کاظم(ع) به‌خاطر عدم کفو و نبودن همسری شایسته غیر از آل ابی طالب برای همسری دختران موسی بن جعفر(ع) بود، چرا که در امر ازدواج کفو و برابر هم بودن زوجین اهمیت فراوان دارد و اگر این مسئله مورد نظر قرار نمی‌گرفت، احتمال داشت که دختران امام کاظم(ع) در دست عده‌ای مسلمان منافق گرفتار شوند و لذا امام کاظم(ع) به دختران خود سفارش کردند که حتما با مشورت امام رضا(ع) ازدواج کنند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی تکاب تصریح کرد: فرزندان امام کاظم(ع) به شهرها و مناطق مختلف مسافرت کردند، تا ولایت الهی ائمه و امام رضا(ع) را تبیین کنند و به همین دلیل هر کدام در یکی از شهرهای جهان اسلام به شهادت رسیدند و یا وفات یافتند.

وی تصریح کرد: حضرت معصومه(س) حرکتی هوشیارانه را شروع کردند و در مسیر خود که از شهرهایی می‌گذشتند، توانستند بذر معرفت و ولایت را در میان مردم بپاشند، حضور حضرت در شهر قم در آن زمان طاغوت موجب شد این شهر به یکی از شهرهای علمی تبدیل شود و چون نگینی در ظلمت آن عصر بدرخشند و انوار علم و انوار معارف اهل‌بیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کنند.

حجت الاسلام احسانی عنوان کرد: قبل از حضور حضرت معصومه(س) در قم که همواره به‌عنوان یک شهرِ وابسته به اهل بیت شناخته شده است، برخی از یاران و شیعیان حضرات معصومین در اطراف و روستاهای قم سکنی گزیده بودند، اما بعد از حضور حضرت در قم به یکباره این حرکت بزرگ علمی و معرفتی از این شهر مقدس شروع شد و بعدها به برکت حضور حضرت معصومه(س) در قم رجال و اعیان محدّثان و علمای بزرگ شیعه نظیر زکریا بن ادم، ابراهیم‌بن‌هاشم، حسین‌بن‌سعیدبن‌حمّاد و صدوقین، در این شهر جمع شدند و اولین حوزه‌ علمیه‌ مهم و انحصاری تشیع در آن تشکیل شد.

وی اضافه کرد: جایگاه حضرت معصومه(س) در بین اهل بیت(ع) هم بسیار والاست و حضرات معصومین ایشان را به ویژگی‌های علمی و معنوی معرفی کردند و ایشان محدثه بوده و در منابع موجود نیز اخباری از آن حضرت مشاهده می‌شود و القابی چون معصومه، کریمه، طاهره، تقیه، رضیه، سیده، حمیده، رشیده، نقیه و مرضیه از سوی خاندان اهل‌بیت (ع) برای آن حضرت ذکر شده است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی تکاب اظهار کرد: برای زیارت قبر سه شخصیت در اهل بیت تأکید زیاد شده، امام حسین(ع)، امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) و این مسئله ارزش و اهمیت و جایگاه این شخصیت بزرگ را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: زیارت نامه حضرت معصومه(س) هم یکی دیگر از مسائلی است که شخصیت والای این حضرت را نشان می‌دهد و تنها زیارت نامه غیر معصومی که از زبان معصوم وارد شده، زیارت نامه حضرت معصومه(س) است و در این زیارت نامه حضرت می‌فرماید، «یَا فاطمه اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ، ای فاطمه! مرا در بهشت (یا برای رفتن به بهشت) شفاعت بفرما، چراکه همانا تو در نزد خداوند دارای شأن و منزلت بلندی هستی».

انتهای خبر. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha