پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
جلسه هم اندیشی دبیران و اساتید کانون های علمی شهرستان یزد

حوزه/ جلسه هم اندیشی دبیران و اساتید کانون های علمی شهرستان یزد در محل مدیریت حوزه علمیه استان یزد (مدرسه علمیه عبدالرحیم خان) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، امروز دوشنبه ٢٠ آذرماه ١۴٠٢ جلسه هم اندیشی دبیران و اساتید کانون های علمی شهرستان یزد در محل مدیریت حوزه علمیه استان یزد (مدرسه علمیه عبدالرحیم خان) برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس مدیر حوزه علمیه استان یزد با بیان آیات ۶۸، ۶۹ و ۷۰ سوره مبارکه نساء (وَلَهَدَیْنَاهُمْ صِرَاطًا مُسْتَقِیمًا، وَمَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِینَ ۚ وَحَسُنَ أُولَٰئِکَ رَفِیقًا، ذَٰلِکَ الْفَضْلُ مِنَ اللَّهِ ۚ وَکَفَیٰ بِاللَّهِ عَلِیمًا - و آنان را به راه راست، هدایت می‌کردیم، و کسی که خدا و پیامبر را اطاعت کند، (در روز رستاخیز)، همنشین کسانی خواهد بود که خدا، نعمت خود را بر آنان تمام کرده؛ از پیامبران و صدّیقان و شهدا و صالحان؛ و آنها رفیقهای خوبی هستند، این موهبتی از ناحیه خداست و کافی است که او، "از حالِ بندگان، و نیّات و اعمالشان" آگاه است)، عنوان کرد: سه نکته در آیه وجود دارد که اولین آنها (اطاعت از خداوند و رسولش) است.
حجت الاسلام والمسلمین شمس با بیان این مطلب که نکته اول مساله اطاعت از خدا و رسولش است، گفت: خداوند به نبیین، صدیقین، شهداء و صالحین نعمت داده است چون راهشان راه راست است و راه راست یکی است همانگونه که در سوره مبارکه حمد آمده. وی ادامه داد: چگونه راهشان راست بوده که خدا به آنها نعمت داده؟ علتش اطاعت از خدا و رسولش است که باید بدانیم اگر اطاعت نداشته باشیم دعاهایمان هم مستجاب نمی شود.
استاد حوزه علمیه استان یزد با بیان جمله (مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ - همنشین کسانی خواهد بود که خدا، نعمت خود را بر آنان تمام کرده)، صرف معیت داشتن کفایت نمی کند.
حجت الاسلام شمس در ادامه با بیان این مطلب که بعضی معیت دارند اما شناخت ندارند، عنوان کرد: در داستانی نقل شده انسان سرمایه داری در شهری زندگی میکرد اما به هیچ کسی ریالی کمک نمیکرد در عوض قصابی در آن شهر به نیازمندان گوشت رایگان میداد روز به روز نفرت مردم از این شخص سرمایه دار بیشتر میشد مردم هر چه اورا نصیحت میکردند که این سرمایه را برای چه کسی میخواهی در جواب می گفت نیاز شما ربطی به من ندارد بروید از قصاب بگیرید تا اینکه او مریض شد احدی به عیادت او نرفت این شخص در نهایت تنهایی جان داد هیچ کس حاضر نشد به تشییع جنازه او برود اما از فردای آن روز اتفاق عجیبی در شهر افتاد دیگر قصاب به کسی گوشت رایگان نداد او گفت کسی که پول گوشت را میداد دیروز از دنیا رفت.
وی در ادامه گفت: مردم با آن شخص معیت داشتند اما شناخت نداشتند و فکر می کردند که اون شخصی خسیس است اما اینطور نبود و ما در بسیاری از اوقات کنار امام زمان (عج) هستیم اما ایشان را نمی شناسیم.
حجت الاسلام و المسلمین محمد شمس با بیان این بخش از آیه (ذَٰلِکَ الْفَضْلُ مِنَ اللَّهِ - این موهبتی از ناحیه خداست)، عنوان کرد: برای دانستن این مطلب که فضل خداوند چگونه داده می شود باید به شان نزول آیه مراجعه کنیم.
وی ادامه داد: پیرامون شان نزول این آیات در تفسیر البرهان چند مطلب بیان شده که طولانی ترین آنها این مطلب است { انس‌بن‌مالک گوید: یک روز پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) مشغول نماز صبح بود و در محراب چون ماه تابان ایستاده بود. بعد از نماز عرض کردم: «اگر صلاح بدانید این آیه: فَأُولئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِینَ را برای ما تفسیر فرمایید». فرمود: «منظور از پیامبران (من هستم، صدیقین علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) و شهدا عمویم حمزه (رحمة الله علیه) و صالحین دخترم زهرا (سلام الله علیها) و فرزندانش حسن و حسین (علیها السلام)». عبّاس (عموی پیامبر) از گوشه‌ی مسجد به خدمت پیامبر اکرم (له) آمده گفت: «مگر من و شما و علی و فاطمه و حسن و حسین (از یک سرچشمه نیستیم» صلی الله علیه و آ؟ فرمود: «منظورت چیست عمو جان»؟ عرض کرد: «مرا نام نبردی و به این مقام مفتخر نکردی»! فرمود: «عمو جان اینکه گفتی من و تو و علی و حسن و حسین (از یک سرچشمه هستیم صحیح است ولی خداوند ما را موقعی آفرید که نه آسمان افراشته و نه زمین گسترده و نه عرش و نه بهشت و نه جهنّم بود. ما او را تسبیح و تقدیس می‌کردیم هنگامی‌که تسبیح و تقدیسی وجود نداشت وقتی خدا اراده کرد که آفرینش را آغاز کند. نور مرا شکافت و از آن عرش را آفرید. نور عرش از نور من است و نور من از نور خداست. سپس نور علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) را شکافت و از آن ملائکه را آفرید پس نور ملائکه از نور علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) است و نور پسر ابی‌طالب از نور خداست. نور دخترم فاطمه (سلام الله علیها) را شکافت آسمان‌ها و زمین را آفرید نور آسمان‌ها و زمین از نور دخترم فاطمه (سلام الله علیها) است و نور فاطمه (سلام الله علیها) از نور خدا است و فاطمه (سلام الله علیها) بهتر از آسمان‌ها و زمین است سپس نور حسن (علیه السلام) را شکافت و از آن خورشید و ماه را آفرید پس نور خورشید و ماه از نور حسن (علیه السلام) است و نور حسن (علیه السلام) از نور خدا است و حسن (علیه السلام) از خورشید و ماه بهتر است آنگاه نور حسین (علیه السلام) را شکافت و از آن بهشت و حورالعین را آفرید پس نور بهشت و حورالعین از نور حسین (علیه السلام) است و نور حسین (علیه السلام) از نور خداست و حسین (علیه السلام) از بهشت و حورالعین بهتر است. سپس خداوند به قدرت خود ظلمت را آفرید و آن را بر پرده چشم‌ها افشاند ملائکه گفتند: «پروردگار ما منزّه و مقدس است. خدایا از وقتی این اشباح را شناخته‌ایم چیز بدی مشاهده نکردیم تو را سوگند می‌دهم به مقام آن‌ها که این گرفتاری را از ما برطرف فرما». دراین‌موقع خداوند قندیل‌های رحمت را آفرید و بر سرادق عرش آویخت. گفتند: «خدایا این فضیلت و نورها از کیست». خطاب نمود: «این نور دخترم فاطمه‌ی زهرا (سلام الله علیها) است به همین جهت او را زهرا (سلام الله علیها) نامیدم چون آسمان‌ها و زمین به‌واسطه‌ی نور او پدیدار شد او دختر پیامبرم و همسر وصیّ او و حجّت بر خلق است شما را گواه می‌گیرم که تا روز قیامت، ثواب تسبیح و تقدیس شما را به این بانو و شیعیانش دادم». در این موقع عبّاس از جای حرکت کرد و پیشانی علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) را بوسیده گفت: «یا علی (علیه السلام) خدا تو را تا روز قیامت، حجّت بالغه بر مردم قرار داده است».
حجت الاسلام شمس گفت: راه رسیدن به فضل الهی جز توسل به اهل بیت (ع) نیست اگر می خواهیم به جایی برسیم.
در ادامه این جلسه حجت الاسلام محمد فیاضی معاون پژوهش حوزه علمیه استان یزد به بیان جایگاه کانون های علمی با توجه به تخصصی شدن دروس در حوزه های علمیه و سوق دادن طلاب به پاسخگویی به سؤالات تخصصی رشته های علوم انسانی و اسلامی، پرداخت.
استاد حوزه علمیه استان یزد از دبیران کانونها خواست با توجه به شرح وظایف نسبت به برگزاری جلسات مستمر و منظم و طراحی سیر مطالعاتی و اجرای آن و همچنین برگزاری کرسی های آزاداندیشی اقدام ویژه نمایند.
وی با اشاره به مستندسازی مطالب توسط طلاب، گفت: طلاب به بررسی یک مساله علمی و همچنین ارائه ادله عقلی و نقلی اهتمام نمایند تا بتوانند در آینده پاسخگوی نیازها و شبهات باشند
حجت الاسلام فیاضی در پایان از اساتید خواست با راهبری و نظارت بر عملکرد کانونها نقش پدری و استادی خود را به نحو احسن اجرا نمایند.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha