پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
ابوطالبی

معاون پژوهش مؤسسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: مردم هم در شکل گیری و استمرار حکومت و هم چگونگی اعمال حاکمیت، نقش کلیدی دارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی ابوطالبی طی سخنانی در سومین برنامه "عصر پرسش" که به همت مجموعه رسانه ای و اندیشه ای "فکرت" برگزار شد، با اشاره به لزوم دقت نظر در بحث و نظر پیرامون فلسفه سیاسی ابراز داشت: در رابطه با نحوه حکمرانی و حکومت نیاز به توجه به عمق مباحث و نیز توجه به ساختارها به طور جدی احساس می شود، اما در این جا باید توجه داشت که هم بحث مشروعیت حکومت مطرح است و هم مشروعیت قانون، ضمن آن که ما در بحث مشروعیت به‌دنبال شاخص مشروعیت حاکم و یا مشروعیت قانون هستیم و خود مشروعیت بحث کلانی است که می بایست به جوانب متعدد آن توجه نمود.

وی افزود: معمولاً در طرح بحث فسلفه سیاسی ما بیشتر بحث‌های کلان را ارائه می‌کنیم و به موضوعات جزئی و خرد نمی‌پردازیم و لذا درباره جزئیات و ساختارهای حکومت بحثی به آن صورت انجام نمی‌شود.

معاون پژوهش موسسه امام خمینی(ره) در خصوص جایگاه و نقش مردم در شکل گیری حکومت و استمرار آن بیان کرد: فراتر از این که مردم در تشکیل حکومت نقش دارند در استمرار حکومت نیز مؤثرند و بالاتر از آن در چگونگی اعمال حاکمیت هم نقش اساسی دارند مثلاً اگر حاکم اسلامی بخواهد عدالت اقتصادی را اجرا کند یا نظام آموزشی مطلوب دین را به مرحله اجرا درآورد نقش مردم در این زمینه بسیار مهم و اساسی است.

ابوطالبی خاطرنشان کرد: بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در بحث مردمی کردن اقتصاد و یا نقش مردم در حفظ نظام و مشارکت سیاسی را باید به طور خاص مورد توجه قرار دهیم، ضمن آن که مردم با نقش آفرینی فعال و آگاهانه خود می توانند به اصلاح نواقص و رفع ضعف ها کمک کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha