جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ |۲۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 31, 2024
مراسم تقدیر از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های برتر

قائم مقام معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور و امام جمعه پردیسان طی سخنانی در مراسم تقدیر از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های برتر موسسه انقلاب اسلامی دفتر قم با تاکید بر لزوم گسترش پژوهش پیرامون اندیشه‌های رهبر انقلاب، این امر را یک انجام وظیفه و تکلیف دانست و بر تسری آن به فضای عمومی حوزه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، طی مراسمی که پنجشنبه ۱۷ اسفند به همت موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی شعبه قم در سالن جلسات مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) برگزار شد، از تعدادی از نویسندگان پایان‌نامه‌ها و رساله‌های برتر در عرصه تبیین اندیشه‌های رهبر انقلاب اسلامی تجلیل به عمل آمد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حامدی، قائم مقام معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور و امام جمعه پردیسان طی سخنانی در این مراسم با تاکید بر لزوم گسترش پژوهش پیرامون اندیشه‌های رهبر انقلاب، این امر را یک انجام وظیفه و تکلیف دانست.

قائم مقام معاون آموزش حوزه‌های علمیه افزود: ظرفیتی که در فرمایشات، اندیشه‌ها و مبانی فقهی رهبر انقلاب وجود دارد می‌طلبد که حوزه علمیه اهتمام بسیار ویژه‌ای به مسئله پژوهش در اندیشه‌های ایشان داشته باشد.

پژوهش پیرامون اندیشه‌های رهبر انقلاب و گسترش آن در فضای عمومی حوزه یک ضرورت است


وی با بیان اینکه فضای پژوهش پیرامون اندیشه‌های رهبر انقلاب باید به فضای عمومی حوزه علمیه منتقل شود، خاطرنشان کرد: ما نباید از علمایی باشیم که نائب امام زمان (عج) حضور داشته باشد و اندیشه‌های نابی هم داشته باشد ولی نتوانیم آنطور که باید آن اندیشه‌ها را در فضای حوزه بسط بدهیم و سپس به جامعه منتقل کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حامدی با اشاره به فعالیت حدود ۹۰۰ امام جمعه در کشور، گفت: فرمایشات و بیانات رهبر انقلاب باید از این ۹۰۰ تریبون به صورت تفصیلی و تبیینی و فراتر از انعکاسِ مواضع تشریح شود.

وی با تاکید بر اینکه حجابِ معاصرت با رهبر انقلاب اسلامی باعث شده تا به آراء و مبانی فکری و فقهی ایشان آنطور که باید در حوزه پرداخته نشود،‌ گفت: اکنون یک فضایی در این عرصه باز شده تا حداقل مطالب درسی ایشان در درس خارج حوزه تبیین شود و طلابی بیایند با آن مبانی آشنا بشوند که البته این فضا باید هرچه بیشتر گسترش پیدا کند.

در ادامه،‌ حجت ‌الاسلام والمسلمین سعید صلح میرزایی، مسئول موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در قم گفت که این موسسه هم در زمینه ترویج اندیشه رهبر انقلاب و هم در زمینه پژوهش در مورد آن و سپس تربیت و آموزش مربی و مبلغ و اعزام مبلغین فعالیت‌های مختلفی دارد.

صلح میرزایی، بیان و اندیشه رهبر انقلاب و امام راحل (ره) را نشأت‌گرفته از اسلام ناب و دارای افق تمدنی دانست و گفت: پیگیری و توسعه منویات امامین انقلاب و سر دست گرفتن مردم‌سالاری دینی می‌تواند افق‌های خوبی را پیش روی ملت ایران و سایر ملت‌ها رقم بزند.

وی با اشاره به فعالیت موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی شعبه قم در راستای تبیین اندیشه‌های رهبر انقلاب، افزود: ما به دنبال این بودیم که هم یک توصیف خوب از اندیشه‌های رهبر انقلاب شکل بگیرد و هم با تدوین بیش از ۲۵ سرفصل اصلی به یک نظام موضوعاتی در این رابطه برسیم.

مسئول موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در قم عنوان کرد: نظام موضوعاتی اندیشه‌های رهبر انقلاب در حال آماده شدن به شکل یک کتاب است تا در اختیار سایر پژوهشگران در مجامع دیگر قرار بگیرد.

پژوهش پیرامون اندیشه‌های رهبر انقلاب و گسترش آن در فضای عمومی حوزه یک ضرورت است


وی با بیان اینکه موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در قم در حال تلاش برای انتقال این فضا به سازوکارهای رسمی مرکز مدیریت و تسری دادن آن به بقیه مراکز مدیریتی استان است،‌ گفت: ما به دنبال این هستیم که رساله‌های سطح ۳ بتوانند یک توصیف خوبی از بیانات رهبر انقلاب داشته باشند تا بتوانیم در رساله‌های سطح ۴ الگوها و مدل‌هایی را در مورد مبانی اندیشه‌های رهبر انقلاب ارائه بدهیم.

صلح میرزایی در تکمیل مطلب فوق افزود: به عنوان مثال رهبر انقلاب در بحث سازش و مقاومت فرمودند هزینه سازش بیشتر از هزینه چالش است و سپس تاکید کردند که ده پانزده دلیل می‌توان برای این ادعا آورد. در اینجا وظیفه بدنه‌ی علمی جامعه است که وارد عرصه شوند.

وی با استقبال از طرح‌ها و ایده‌های طلاب در راستای تبیین اندیشه‌های رهبر انقلاب، طراحی ۴۸ نشست شامل ۱۲ نشست مبانی الهیاتی تصمیم‌گیری امامین انقلاب و ۳۶ نشست مبانی فقهی تصمیم‌گیری امامین انقلاب را از جمله فعالیت‌هایی برشمرد که به صورت مستقل از طرف این موسسه و یا با همکاری موسسه فقه و علوم انسانی انجام شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی گرامی‌پور، مسئول اداره پژوهش موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی شعبه قم نیز در سخنانی به ارائه گزارش پرداخت و گفت: ما تلاش کردیم تا بخشی از پایان‌نامه‌های حوزوی را به اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی اختصاص بدهیم؛ لذا کمیسیون‌هایی تشکیل شد و موضوعاتی از طرف موسسه در اختیار طلاب قرار گرفت.

وی با بیان اینکه حدود ۴۳۰ پژوهشگر در این رابطه از موسسه موضوع گرفته‌اند، افزود: همچنین ۱۸ بسته موضوعی آماده شد و در حال حاضر ۳۱۸ موضوع اخذ شده و حدود ۱۹۵ نفر از طلاب در حال تدوین طرح‌نامه هستند. ۶۲ طرح‌نامه مصوب گردیده و ۴۷ موضوع هم تاکنون دفاع شده است.

پژوهش پیرامون اندیشه‌های رهبر انقلاب و گسترش آن در فضای عمومی حوزه یک ضرورت است


گرامی‌پور با اشاره به دریافت درخواست‌های همکاری در این رابطه از سوی طلاب شهرهای مختلف کشور گفت: ما از شهرهای مختلف درخواست داشتیم ولی چون این موضوعات مصوب شهر قم بودند نمی‌توانستیم به دوستان شهرستانی موضوع بدهیم، اما با رایزنی‌های انجام‌شده در آینده نزدیک موضوعات در اختیار طلاب سراسر کشور نیز قرار خواهد گرفت.

مسئول اداره پژوهش موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی شعبه قم خاطرنشان کرد: وقتی انسان وارد عرصه‌ اندیشه‌ای رهبر انقلاب می‌شود با دنیایی از معارف مواجه می‌گردد که او را شگفت‌زده می‌کند.

وی انتخاب اندیشه‌های رهبر انقلاب به عنوان یک موضوع پژوهشی رسمی از سوی طلاب و بالتبع آشنا شدن آنان با منابع مختلف و سایر کتب رهبری را یکی از مزایای این طرح برشمرد و گفت: مزیت دوم این طرح برگزاری دوره‌های تربیت پژوهشگر از سوی موسسه است تا طلبه بتواند عملا وارد عرصه پژوهش شود.

گرامی‌پور با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی نوشتن طرح‌نامه،‌ خاطرنشان کرد: بنای ما بر این بود که این موضوعات را به افراد دغدغه‌مندی بدهیم که حدی از مسیر را طی کرده باشند، لذا در هنگام واگذاری موضوعات مصاحبه‌هایی داشتیم و در مرحله طرح‌نویسی دقت فراوانی به خرج می‌دادیم. نتیجه کار این شد که پایان‌نامه‌ها و رساله‌های نهایی آثاری قابل دفاع شده‌اند.

گفتنی است، در پایان این مراسم، از نویسندگان تعدادی از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های برتر در عرصه تبیین اندیشه‌های رهبر انقلاب اسلامی، به عنوان آثار برگزیده و شایسته تقدیر با اهدای لوح و جوایز قدردانی به عمل آمد.

پژوهش پیرامون اندیشه‌های رهبر انقلاب و گسترش آن در فضای عمومی حوزه یک ضرورت است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha