یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ |۱۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 26, 2024
تصاویر/ حال و هوای بخش حوزوی در دوازدهمین روز از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

حوزه/ قرآن کریم منبعی از نور و معرفت است و در همه عرصه ها می تواند منبعی برای باورها و اعتقادات ما باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام سیدحامد علیزاده موسوی در نشست علمی" واکاوی دیدگاه خاورشناسان درباره رابطه قرآن و تاریخ" که به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه در غرفه مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه در بخش حوزوی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد در سخنانی گفت: قرآن کریم منبعی از نور و معرفت است و در همه عرصه ها می تواند منبعی برای باورها و اعتقادات ما باشد.
وی افزود: یکی از عرصه هایی که لازم است با دقت به آن پرداخته شود تاریخ قرآن است؛ قرآن کریم سراسر تاریخ است و هر گزاره او در موضوعات مختلف برای ما ارزش دارد.
حجت الاسلام علیزاده موسوی خاطرنشان ساخت: حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام راجع به اهمیت تاریخ و لزوم مطالعه آن برای کسب عبرت می فرمایند" من عمر طولانی ندارم اما چون تاریخ خوانده ام گویی هزاران سال زیسته ام" لذا اهمیت تاریخ به ویژه وقایع تاریخی در قرآن کریم برکسی پوشیده نیست.
این محقق و پژوهشگر حوزوی گفت: باید دید قرآن به عنوان یک منبع تاریخی چه جایگاهی دارد و خاورشناسان چه نظری نسبت به این کتاب آسمانی دارند، آنها این کتاب را مانند سایر کتب مقدس می بینند اما وقتی گزاره هایی که در این کتاب الهی می بینند را با کتب مقدس خود مقایسه می کنند تفاوتش را احساس می کنند.

حجت الاسلام علیزاده موسوی خاطرنشان ساخت: نگاه ما به قرآن کریم مرجعیت علمی دانستن آن در موضوعات و عرصه های مختلف است اما نگاه خاورشناسان و غربی ها به قرآن کتاب همانند کتب مقدس خود یک کتاب معمولی است، ما باید ابتدا روش و پیشفرض آنها را بفهمیم و موقع نقد کردن دیدگاه های آنان از دیدگاه ها و پیش فرض هایشان پاسخ دهیم.

حجت الاسلام علیزاده موسوی تاکید کرد: یکی از نقدهایی که به غربی ها و مستشرقین وارد می شود این است که همان نگاهی که به کتب مقدس خودشان دارند را به قرآن کریم نیز دارند و حال آنکه کتب مقدس آنان سالها بعد و توسط افرادی دیگر نوشته شده و به مرور زمان مورد تحریف قرار گرفته است اما قرآن کریم اینچنین نبوده است و زمان خود شخص پیامبر گرامی اسلام جمع آوری شده و عاری از هرگونه تحریف است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی در ادامه سخنان خود در این نشست علمی ابراز داشت: مستشرقان و غربی ها عموما روششان تاریخی انتقادی است، مستشرقان دو تا رویکرد متفاوت نسبت به ارتباط قرآن و تاریخ دارند؛ رویکرد اول کل نگر بودن است یعنی وقتی یک روایت تاریخی می بینند کل نگر هستند و به جزئیات تاریخی آن داستان تاریخی در قرآن کاری ندارند و قائل به این هستند که قرآن هیچ جزییات را برای ما بیان نکرده است که این رویکرد دقیقا همان رویکردی آنها در مواجه با کتب مقدسشان است و متاسفانه این رویکرد به برخی نواندیشان ما نیز سرایت کرده است.

وی در نقد رویکرد مستشرقین نسبت به قرآن کریم و تاریخ گفت: مشکل این رویکرد این است که باعث می شود آن جنبه هدایت گری، ارشاد و باورپذیری قرآن کریم کم شود.
حجت الاسلام علیزاده موسوی در پایان گفت: رویکرد جزئی داشتن دومین رویکرد مستشرقان نسبت به قرآن و آموزه های آن است مثلا مستشرقان وقتی داستان خروج حضرت موسی را در قرآن کریم مطالعه می کنند معتقدند باید جزییات آن هم استخراج شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha