پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
کد خبر: 1153063
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۷
تظاهرات دانشجویی

حوزه / دانشجویانی که در حمایت از مردم غزه، تظاهرات و اعتصاب غذا می‌کنند دستگیر و عده‌ای در پی وخامت حال، در بیمارستان‌ها بستری شدند.

به گزارش گروه ترجمۀ خبرگزاری حوزه، دستگیری بیش از صدها دانشجوی مراکز علمی معتبر دنیا که علیه اقدامات صهیونیست‌ها در غزه تظاهرات می‌کردند روشنگر یکی از محرک‌ترین جنبش‌های حامی فلسطین در ایالات متحده است.

بعضی از دانشجویان در پی اعتصاب غذا، در بیمارستان بستری شدند، عده‌ای در طی شش ماه اخیر زندگی خود را تماماً صرف این اعتراضات کرده‌اند. تعداد زیادی پس از دستگیری در دانشگاه‌های کلمبیا، براون، ییل و... در انتظار حکم دادگاه علیه‌شان هستند، اما به نقل از خبرگزاری گاردین، معترضان می‌گویند تلاش‌های چندماهه ارزشش را داشت. آن‌ها معتقدند کالج‌هایی که پیشتر با فروش سهام مالی در شرکت‌هایی که در آفریقای جنوبی دوره آپارتاید سرمایه گذاری می کردند و شرکت‌هایی که با دولت سودان در هنگام شرکت در جنگ داخلی این کشور تجارت می‌کردند، به «کمپین‌های ضدسرمایه‌گذاری» دانشجویان پاسخ دادند، گواه این است که سیاست اعتراضی آن‌ها هم جواب می‌دهد.

رانیا امین، دانشجوی بیست‌وپنج سالۀ دانشگاه مک‌گیل که متولد مراکش است پس از اعتصاب غذای سی‌وچهار روزه،کارش به بیمارستان کشید و 6 روز بستری شد. او می‌گوید: قطعاً متحمل بیماری‌های جسمانی شدم ولی در مقایسه با آنچه می‌دانیم مردم غزه روزانه چه رنجی را متحمل می‌شوند، چیزی نیست.

او در ادامه گفت: حالا، مدتی است که از بیمارستان مرخص شده‌ام؛ از نظر سلامت جسمانی، بهبود یافته ام. اما آسیب سلامت روانم بسیار جدّی است.

دانشجویان دانشگاه مک‌گیل در تورنتوی کانادا از اکتبر، تظاهرات و اعتراضات خود را آغاز کرده‌اند و خواستار آن شدند که دانشگاه‌ها اموال و سرمایۀ شرکت‌هایی که اسلحه و سایر اقلام جنگی را برای ارتش رژیم صهیونیستی تأمین می‌کنند واگذار کنند. وب‌سایت دانشگاه مک‌گیل نشان می‌دهد که آن‌ها در شرکت‌هایی نظیر لاکهیدمارتین و سافران، سرمایه‌گذاری کرده‌اند که سابقۀ فروش تسلیحات جنگی به ارتش رژیم صهیونیستی دارند.

رانیا امین
رانیا امین

رانیا امین اعتراضات دانشجویی را با جنبش‌های ضد آپارتاید دهۀ 1980 مقایسه کرد که منجر به خروج بسیاری از دانشگاه‌ها از شرکت‌هایی شد که در آفریقای جنوبی فعالیت می‌کردند.

او ابراز امیدواری کرد: وقتی شما خروش دانشجویان را می‌بینی، می‌دانی که اوضاع محکوم به تغییر است و تغییر هم می‌کند.

کاتری الیاس دیگر دانشجوی معترضی که در دانشگاه کلمیبیا درس می‌خواند گفت: وقتی نوزده‌ساله بودم از تعطیلات تابستان استفاده کردم و به فلسطین رفتم تا در یکی از اردوگاه پناهدگان، انگلیسی تدریس کنم.

او دربارۀ وضع زندگی غزه گفت: «چیزی که از نزدیک دیدم بسیار متفاوت بود. در آنجا شاهد ایستگاه‌های بازرسی، خشونت و ظلم و ستمی بودم که فلسطینی ها هر روز تحت اشغال زندگی می‌کردند.

کاتری الیاس از دانشجویانی است که همراه با ده‌ها تن دیگر در دانشگاه کلمبیا با برپایی کمپ و چادر در اوایل آوریل دستگیر شد. آن‌ها از دانشگاه خواستند تا سرمایه‌اش را از تولیدکنندگان تسلیحات که با رژیم صهیونیستی در ارتباط هستند بیرون بکشد.

اوری ادی دیگر دانشجوی معترض در ییل است که هشت روز اعتصاب غذا کرد و متحمل گرسنگی شد. وی که دچار سرگیجه، نوسانات خلقی و کاهش وزن شده بود گفت: هیچ یک از این رنج‌ها قابل مقایسه با نیم‌میلیون نفری که در غزه گرسنگی را تجربه می‌کنند نیست. من سقفی بالای سر داشتم، به آب تمیز دسترسی داشتم و از بمباران و کشته شدن با گلوله یا خانه‌ام را با اهرم زور ترک کنم هراس نداشتم.

او ادامه اداد: من معتقدم که تلاش همه‌جانبه برای فلسطینی آزاد مبارزه‌ای است که دیگر جهان‌ها هم وجود دارند و ظلم را نباید پذیرفت.

گفتنی است دست‌کم چهل‌وهفت دانشجوی معترض و هواخواه مردم مظلوم فلسطین روز دوشنبه در محوطه دانشگاه ییل دستگیر شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha