جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
کد خبر: 1154209
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۴
تصاویر/ آیین امضای قرارداد احیاء و نشر مشترک آثار شیخ صدوق رحمه الله

آیین امضای قرارداد احیا و نشر مشترک آثار شیخ صدوق(ره) با مشارکت موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام و پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در مراسم امضای قرارداد احیاء و نشر مشترک آثار شیخ صدوق(ره) که با حضور خبرنگاران، پژوهشگران و محققان علوم و معارف اسلامی برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین سبحانی به عنوان دبیر نخستین کنگره ملی شیخ صدوق(ره) انتخاب شد.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث در ابتدای این جلسه ضمن خیر مقدم به مدعوین و ارائه گزارشی از سابقه فعالیت مؤسسه دارالحدیث در برگزاری همایش‌هایی برای بزرگان شیعه مانند مرحوم کلینی، حضرت عبدالعظیم(ع)، سیدمرتضی و ...، از تصمیم این موسسه در سال های گذشته مبنی بر برگزاری کنگره بزرگداشت شیخ صدوق(ره) سخن گفت و اظهار کرد: در ضمن همایش، برنامه ریزی شد که هم کتاب‌های ایشان تصحیح مجدد و چاپ مناسب شود و هم این که مقالاتی نوشته شود و در واقع مثل کنگره‌ها و همایش‌های قبلی، انجام وظیفه‌ای در قبال شیخ صدوق(ره) که مدیون هستیم، انجام دهیم.

دبیرخانه همایش ملی شیخ صدوق(ره) آغاز به کار کرد

وی با اشاره به مشکلات و مسائل مختلفی که سبب تأخیر کنگره شیخ صدوق(ره) شد، گفت: آثار ایشان بعضی تا 30، 40 و یا 50 درصد بررسی و احیاء شده بود، اما متوقف شد، لذا تصمیم گرفتیم که با مشارکت مراکز دیگر این کار را انجام بدهیم؛ هم در زمینه تصحیح کتاب‌های شیخ صدوق و هم در زمینه مقالاتی که راجع به شیخ صدوق باید نوشته شود.

رئیس انجمن علمی کلام اسلامی در ادامه با بیان اینکه از میان مراکز مختلفی که رایزنی شده بود، مؤسسه معارف اهل‌بیت علیهم السلام پذیرفتند که ادامه کار را بر عهده بگیرند، افزود: حجت الاسلام والمسلمین سبحانی که مسئولیت کلّ کنگره را نیز به عهده گرفته‌اند، پذیرفتند با همکاری پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث و افزودن ظرفیت پژوهشکده کلام پژوهشگاه قرآن و حدیث بخصوص در بخش تدوین مقالات و رایزنی با مراکز دیگری مثل عتبه عباسی و تولیت آرامگاه شیخ صدوق(ره) برای پیشبرد اهداف این همایش با پشتیبانی آنها، هم در جهت تصحیح کتاب‌ها و هم در زمینه تدوین مقالات و برگزاری همایش، این کنگره را در سال های آتی به سرانجام برسانند. لذا ما امروز می‌خواهیم در مورد تصحیح کتب شیخ صدوق قراردادی با مؤسسه معارف اهل بیت علیهم السلام منعقد کنیم.

دبیرخانه همایش ملی شیخ صدوق(ره) آغاز به کار کرد

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی مدیر پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث نیز در این جلسه، گفت: مهم‌تر از بحث بزرگداشت این است که نگاشته‌های این عزیزان که اسباب انتقال معارف اهل‌بیت علیهم السلام است، به صورت روزآمد تصحیح و احیا شود. هم از نسخه‌های فراوانی که الآن به برکت جمهوری اسلامی و به برکت ابزارهای جدید در اختیار قرار گرفته و هم از روش‌های روزآمد و دقیق‌تر و منضبط ‌تر تحقیق و ابزارهای جدیدتری باید استفاده شود.

وی با اشاره به اهمیت مجموعه آثار شیخ صدوق به عنوان یک مجموعه کهن و بسیار مهم، خصوصا کتاب من لا یحضره الفقیه که جزو کتب اربعه و شاخص تفکر شیعی در مباحث فقهی محسوب می‌شود، اضافه کرد: تشکر می‌کنم از آقای سبحانی و مؤسسه معارف اهل بیت و مجموعه کسانی که در روی صحنه و پشت صحنه سعی در ارتقای این کار دارند. ان شاء الله به همت ایشان در یک فرصت مقبول و معقول این کارها به انجام برسد و بتوانیم آن را منتشر کنیم و در اختیار جامعه علمی و دینی قرار بدهیم.

دبیرخانه همایش ملی شیخ صدوق(ره) آغاز به کار کرد

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی مدیرعامل موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام نیز به اهمیت شخصیت و آثار مرحوم شیخ صدوق(ره) که بخش زیادی از میراث حدیثی ما مرهون تلاش‌های اوست، بیان کرد: تاکنون زحمات زیادی برای احیا و انتقال این میراث به نسل معاصر صورت گرفته است، اما آن چیزی که به نظر متخصصان و محققان در این عرصه می‌رسد، این است که هم به دلیل گستردگی این آثار و هم به دلیل نسخ متنوعی که از این آثار باقیمانده و مهم‌تر از همه، ویژگی‌های حدیث نگاری و حدیث پژوهی خود مرحوم صدوق، حتما نیازمند احیای مجدّد و متناسب با ضوابط و معیارهای جدید و آخرین دستاوردهای علمی هستیم.

دبیر علمی کنگره ملی بزرگداشت شیخ صدوق(ره) با اشاره به پژوهش‌های گسترده‌ اخیر مستشرقان در مورد شخصیت و آثار شیخ، افزود: حیف است چنین شخصیتی که امروز در دنیا مورد توجه قرار گرفته است، ما به عنوان صاحبان اصلی این میراث، توجه لازم را نداشته باشیم. امیدواریم که ان شاء الله همکاری بین دو مؤسسه دارالحدیث که مرجعیت پژوهش‌های حدیثی را به عهده دارد و مؤسسه معارف اهل‌بیت علیهم السلام که هم به محتوای معارف می‌پردازد و هم در گروه حدیث‌پژوهی خود به مباحث مربوط به اعتبارسنجی، نسخه‌پژوهی و عرصه‌های مختلف حدیثی می‌پردازد، یک الگویی برای کارهای مشابه وهم‌افزایی بین مؤسسات مختلف و ارائه کار بایسته و شایسته‌ای شود.

رئیس انجمن علمی امامت حوزه در پایان گفت: این کار زیر نظر یک شورای علمی قوی انجام خواهد شد، محقّقان خبره‌ای را پای این کار خواهیم آورد و ان شاء الله با یک شیوه‌نامه دقیق و حساب‌شده که تدوین شده است، ان شاءالله یک کاری را ارائه کنیم که مورد پسند اساتید و اهل نظر قرار بگیرد.

دبیرخانه همایش ملی شیخ صدوق(ره) آغاز به کار کرد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha