جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
تصاویر/ نشست هم اندیشی مدیران و کادر مدارس علمیه سفیران هدایت خوزستان

حوزه/ نشست هم اندیشی مدیران و کادر مدارس علمیه سفیران هدایت خوزستان با حضور حجت الاسلام و المسلمین اسکندری تولیت مدرسه علمیه دارالسلام تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، نشست هم اندیشی مدیران و کادر مدارس علمیه سفیران هدایت خوزستان با موضوع بررسی شیوه های تهذیبی تربیتی مدارس علمیه خوزستان با حضور حجت الاسلام و المسلمین اسکندری تولیت مدرسه علمیه دارالسلام تهران، به همت معاونت تهذیب حوزه علمیه خوزستان و به میزبانی مدرسه علمیه ولی عصر(عج) اهواز برگزار شد.

در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین اسکندری بیان داشت: راه نجات ما تمسک به ثقلین یعنی قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت است؛ از آنچه که اهل بیت قرآن مجسم و ظهور عینی آیات الهی هستند و مسیر زندگی و سیر و سلوک آنها همان مسیر قرآن است ملاک و معیار ما همین انوار طیبه الهی هستند.

وی افزود: در آیه 9 سوره اسراء می خواینم که «إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ وَیُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا کَبِیرًا» از طرف دیگر در زیارت جامعه کبیره امام هادی می فرمایند:«" أنتمُ الصِّراطُ الأقومُ وشهداءُ دارِالفناءِ وشفعاءُ دارالبقاء " زیارت جامعه کبیره»، از اینجا مشخص می شود اهل بیت تجسم عینی قرآن هستند از این روست که هر کس از اهل بیت(ع)جلو بیفتد از دین جدا شده و هر کس عقب بیفتد نابود است و فقط کسی که همراه آنهاسا به منزل مقصود می رشد(الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ وَالْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ واللاّزِمُ لَهُمْ لاحِقٌ.).

تولیت مدرسه دارالسلام تهران ابراز داشت: وقتی در سیره اهل بیت عصمت و طهارت سیر می کنیم می بینیم آنچه که خیلی برجسته و عیان بوده احسان و نیکی کردن به دیگران و دلسوزی برای آنها بوده است. آنقدر پیامبر مکرم اسلام مهربان و دلسوز بود که خداوند متعال آیه های زیادی درخصوص این مهربانی و دلسوزی نازل کرده است مانند آیه آیه ۱۲۸ سوره توبه «لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ»، آیه ۲ سوره طه «مَا أَنْزَلْنَا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَی» و آیه ۳ سوره شعراء «لَعَلَّکَ بَاخِعٌ نَفْسَکَ أَلَّا یَکُونُوا مُؤْمِنین».

وی ادامه داد: اهل بیت عصمت و طهارت دلسوزترین افراد نسبت به خلق بودند ما نیز باید به آنها اقتداء کنیم و آنقدر در میدان تعلیم و تربیت برای طلاب زحمت بکشیم و دلسوز آنها باشیم که در حد خودمان خداوند به ما بگوید «لَعَلَّکَ بَاخِعٌ نَفْسَکَ أَلَّا یَکُونُوا مُؤْمِنین. لازمه این کار این است که همه طلبه ها را فرزندان و برادران خود بدانیم و همانطور که دلسوز فرزندان و برادرانمان هستیم دلسوز طلاب نیز باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین اسکندی اذعان داشت: خداوند متعال لطف بیکرانی به ما داشته و ما را واسطه عروج، اوج، جهش، ترقی و تکامل طلاب قرار داده باید قدر این لطف خداوند متعال را بدانیم و از آن پاسداشت کنیم.

وی تصریح کرد: طلاب امانت های امام زمان(عج) دست ما هستند و باید در مسیر تعلیم و تربیت آنها از هیچ تلاش، کوشش، اندیشه، خلاقیت، ایثار و از خودگذشتگی ای دریغ نکنیم. در این مسیر نباید به خواسته های دنیوی خودمان فکرکنیم بلکه باید با خداوند متعال معامله کنیم همین که او ما را می بیند بس است چرا که خداوند متعال هیچ گاه بدهکار کسی نمی ماند. اگر ما اینگونه شدیم حوزه ها و طلاب اوج می گیرند.

تولیت مدرسه دارالسلام تهران ابراز کرد: یکی از دغدغه های جدی مقام معظم رهبری و از معضلات تربیتی طلاب در سراسر کشور بیکاری، وقت آزاد و اتلاف وقت طلاب است. حوزه مطلوب رهبر معظم انقلاب، حوزه ای است که کاری کند طلابش تمام و کمال از فرصت های دوران طلبگی استفاده کند.

وی ادامه داد: باید برای وقت آزاد طلاب برنامه ریزی دقیقی انجام دهین همچنین باید هرآنچه که یک طلبه برای تبلیغ دین خدا لازم دارد را در برنامه جامع و فراگیر خود بگنجانیم.

در ادامه مدیران و کادر مدارس علمیه سفیران هدایت خوزستان به بیان نکات و سؤالات خود پرداخته که حجت الاسلام و المسلمین اسکندری ضمن بیان مختصری از تجارب تربیتی خود به سوالات حاضرین پاسخ داد.

در بخش پایانی این دیدار حاضرین شیوه های تهذیبی تربیتی مدارس علمیه را مورد بررسی قرار داند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha