پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
کد خبر: 1155146
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۹
تدبر در قرآن

حوزه/نشست تخصصی تدبر قرآن در مدرسه علمیه الزهرا(س) اراک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، امروز نشست تخصصی تدبر قرآن با سخنرانی خانم زهرا ذاکری و با حضور مدیر، کادر، اساتید و دبیر کانون نورالثقلین مدارس علمیه شهرستان اراک در مدرسه علمیه الزهرا (س) اراک برگزار شد.

ذاکری در ابتدا به تعریف و ارزش تدبر اشاره کرد و گفت: تدبر به معنای پذیرش و اختیار، که اختیار حکمت خلقت انسان است.

وی بیان کرد: همه هستی، غایت و هدفی دارد انسان هم هدف و هم غایت دارد، قوانین حاکم بر هستی بر انسان هم حاکم است.نهایت غرض خلقت انسان در کلام الله عبودیت است بمعنای انقطاع کامل.

ذاکری افزود: انقطاع کامل یعنی بریدن انسان از خود و دیگران و رسیدن و متصل شدن به خداوند.

وی تصریح کرد: انسان وقتی می خواهد با علمی مواجه شود چه سمعی و چه بصری، انسان از همه فعال تر است که خداوند هم از این دو حس سمعی و بصری در قرآن بیشتر نام برده است.

استاد خاطر نشان کرد: انسان وقتی مشاهده می کند سیر دیدن اول عاقبت نگری و بعد در باره آن مسئله عاقبت اندیشی، می شود، وقتی میخواهیم در مورد کاری بررسی کنیم اول عاقبت سنجی می کنیم بعد ببینم اینها مفید است مثلا کرامت و تقوا در جامعه چگونه است و تدبر می کنیم مثلا آیه ۱۳ سوره حجرات «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ» رابطه کرامت و تقوی را تبیین می کند.

وی ادامه داد: روش های تدبر در قرآن سهولت در انتقال است، مفاهیم آسان سازی و قابل انتقال می شوند .مثلا «إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَیٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ» در ظاهر جمله خبری است، ولی جمله امری هم از آیه ۴۵ سوره عنکبوت فهمیده می شود.

ذاکری در آخر به مقایسه روش تدبر در سوره مبارکه فلق و سوره ناس به صورت مختصر اشاره کرد.

تدبر در قرآن سهولت در انتقال مفاهیم است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha