پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
درس اخلاق ویژه کادر مدیریت حوزه علمیه استان یزد

حوزه/ درس اخلاق ویژه کادر مدیریت حوزه علمیه استان یزد با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد همتیان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یزد، درس اخلاق ویژه کادر مدیریت حوزه علمیه استان یزد، امروز با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد همتیان از اساتید اخلاق حوزه علمیه قم در یزد برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان عنوان کرد: سربازان مخلص امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف غیبت را به معنای عدم حضور معنا نمی‌کنند، بلکه آنها حضرت را در جای جای زندگی خود حاضر می‌دانند.
وی ادامه داد: یاران و منتظران امام زمان (عج) غیبت را به معنای عدم ظهور می دانند و آن هم به این معنا که برای ما آشکار و ظاهر نیستند.
این استاد اخلاق گفت: علامه حسن‌زاده آملی گفتند: آنچنان به وجود حضرت بقیه الله الاعظم یقین دارم همانند وجود خورشید در یک آسمان صاف. همان گونه که در آسمان صاف وقتی خورشید را می‌بینیم وجود آن غیر قابل انکار است.
حجت الاسلام والمسلمین همتیان بیان کرد حضرت عبدالعظیم حسنی مکرر محضر امام جواد (ع) و امام هادی (ع) مشرف می‌شد و دین، اعتقادات، احکام، اخلاق و سبک زندگی خودرا به ائمه عرضه می‌کرد و زمانی که از این دو امام امضا می‌گرفت خیالش راحت می‌شد.
وی با بیان حدیث (إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَیبَتِهِ الْقَائِلُونَ بِإِمَامَتِهِ الْمُنْتَظِرُونَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ أَهْلِ کلِّ زَمَانٍ لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَی ذِکرُهُ أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَیبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ وَ جَعَلَهُمْ فِی ذَلِک الزَّمَانِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِینَ بَینَ یدَی رَسُولِ اللَّهِ ص بِالسَّیفِ أُولَئِک الْمُخْلَصُونَ حَقّاً وَ شِیعَتُنَا صِدْقاً وَ الدُّعَاةُ إِلَی دِینِ اللَّهِ سِرّاً وَ جَهْراً وَ قَالَ ع انْتِظَارُ الْفَرَجِ مِنْ أَعْظَمِ الْفَرَج - ابی حمزه ثمالی از ابو خالد کابلی روایت می کند که امام زین العابدین علیه علیه السّلام فرمودند: غیبت بوسیله دوازدهمین از جانشینان رسول خدا و امامان بعد از او ممتد می شود. ای ابو خالد مردم زمان او که معتقد به امامت وی می باشند و منتظر ظهور او هستند، از مردم تمام زمان ها بهترند، زیرا خداوند عقل و فهمی به آنها داده که غیبت در نزد آنها حکم مشاهده را دارد!
خداوند آنها را در آن زمان مثل کسانی می داند که با شمشیر در پیش روی پیغمبر -علیه دشمنان دین- پیکار کرده اند، آنها مخلصان حقیقی و شیعیان راستگوی ما هستند که مردم را به طور آشکار و نهان بدین خدا می خوانند. و فرمود: انتظار فرج بزرگ ترین فرج است.)، عنوان کرد: امام زین العابدین (ع) صفات و ویژگی‌هایی را بیان می‌کند و سپس می‌فرماید: (أُولَئِک الْمُخْلَصُونَ حَقّاً وَ شِیعَتُنَا صِدْقاً)، این‌ها بندگان مخلص خدا هستند و اخلاص چیز کمی نیست و آفت اخلاص به گونه‌ای است که گاهی انسان خودش متوجه نمی‌شود که رگه‌هایی از ریا در او به وجود می آید.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان گفت: خدا می‌داند که اهل بیت برای شیعه و شیعه بودن ارزش بسیاری قائلند و وجود نازنین پیغمبر اکرم می‌فرمایند: (یا عَلی! إنّ شیعتَکَ عَلی منابِرَ مِن نورٍ مُبیَضَّةً وَجوهُهُم حَوْلی، أَشفَعُ لَهُم وَ یکُوُنونَ فی‌الجّنةِ جیرانی - یا علی! شیعیان تو در قیامت بر فراز منبرهایی از نور و با چهره‌های سفید و درخشان در پیرامون من هستند، آنان را شفاعت می‌کنم و در بهشت در جوار من خواهند بود.).

این استاد اخلاق گفت: دین یهود اصلش حق است کتابش آسمانی است و پیامبرشان را هم قبول داریم و همچنین دین مسیح را که اینگونه است، اما چرا این وضع بر سر کتب آسمانی یهود و نصاری به وجود آمد؟ علتش آن بود که از علمای پرهیزگار جان بر کف پای دین ایستاده برخوردار نبودند و قرآن این را مکرر می‌فرماید که این‌ها دین خود را فروختند.

وی ادامه داد: کسانی که باید دینشان را یاری و پاسداری می‌کردند به جای یاری و پاسداری کردن، مخرب و دشمن دینداری شدند.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان در بیان علت انحراف داعش در فقه و اعتقاداتش گفت: این‌ها دستشان را از دامن اهل بیت علیهم السلام و علمای برحق و راستین کوتاه کردند و به افکار و خواسته‌های کسانی که صالح نبودند روی آوردند و این شد که به نام اسلام، قرآن و پیامبر دست به آنچنان جنایاتی زدند.

وی عنوان کرد: امام خمینی (ره) در بیان حدیث شریف و معروف (یُوزَنُ یَومَ القِیامَةِ مِدادُ العُلَماءِ و دِماءُ الشُّهَداءِ فیَرجَحُ مِدادُ العُلَماءِ عَلی دِماءِ الشُّهَداءِ - روز قیامت مرکّب عالمان و خون شهیدان با هم وزن می شوند و مرکّب عالمان بر خون شهیدان می چربد.) توضیح می‌دهند و می‌فرمایند: مرکب مداد العلما از خون شهدا برتر است و دلیلش هم این است که شهدا را علما تربیت می‌کنند و شهدا دست پرورده علما هستند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha