پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
شبکه نمایش خانگی

مدرس و پژوهشگر رسانه تصریح کرد: واقعیت تأسف باری که وجود دارد این است که برخی آثار شبکه نمایش خانگی اعم از سریال یا برنامه های مسابقه محور و ... در تعارض و ستیز با اصالت های سبک زندگی ایرانی- اسلامی است.

دانیال بصیر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که تأثیرگذاری محصولات شبکه نمایش خانگی در جهت دهی به اندیشه و سبک زندگی مخاطبان خود را نمی توان انکار کرد، ابراز داشت: در سال های اخیر بسیاری از محصولات شبکه نمایش خانگی به خصوص سریال ها با حمایت و پشتوانه بالای مالی ساخته می شود به نحوی که اخیراً نیز اعلام شد برای تولید هر قسمت سریال شبکه نمایش خانگی به طور میانگین رقمی بین ۳ تا ۵ میلیارد تومان هزینه می شود و لذا خیلی از بازیگران مطرح با علاقه در این آثار به نقش آفرینی می پردازند.

وی افزود: در عین حال برخی از این سریال ها مروج سبک زندگی غربی و بیگانه از آموزه های اسلامی بوده اند کما این که به عنوان مثال نگاهشان به تشکیل زندگی و فرزندآوری آن چیزی نیست که ما از تعالیم دینی خود به یاد داریم و طبعاً باید مروج آن ها باشیم.

وی گفت: همچنین بخش دیگری از این آثار با پرداختن اغراق آمیز و بعضاً مغرضانه به مقوله فقر و مشکلات اجتماعی، روایتگر زندگی فلاکت بار بوده و هستند و این انگاره را در ذهن مخاطب قرار می دهند که ایران کشوری نیست که در آن بتوان به راحتی زندگی کرد و آسایش و رفاه لازم را داشت و از این رو به شکل مستقیم یا غیرمستقیم اندیشه و ایده مهاجرت را در ذهن مخاطبان کاشته و آن را می پرورانند.

کارشناس و پژوهشگر مسایل فرهنگی ادامه داد: آفت و آسیب مهم دیگر ناظر به بحث هنجار زدایی از روابط افراد در کانون خانواده و حتی بین زوجین است، آن چنان که بسیاری از جامعه شناسان متدین نسبت به ترویج روابط آزاد و خارج از چارچوب ازدواج در این سریال هشدار داده و می دهند.

وی افزود: متأسفانه چارچوب خانواده و قوام آن در این سریال ها به شکل ناقص و حداقلی است چه آن که بیشتر تصویرگر زندگی افرادی در این آثار هستیم که بدون هیچ نسبتی حتی با هم در یک خانه زندگی می کنند.

بصیر همچنین خاطرنشان کرد: استفاده از کلمات مذموم، رکیک و دشنام های متعدد از ویژگی های غیرقابل انکار برخی از همین سریال هاست که طبعاً تداوم این وضع اثر نامطلوبی بر فرهنگ عمومی جامعه هم می گذارد. از سوی دیگر سیگار کشیدن و یا برخی رفتارهای نادرست شخصیت های داستانی در این فیلم ها و سریال ها باعث می شود جوانان و نوجوانان از هنرپیشه ها الگو بگیرند کما این که بعد از پخش برخی سریال ها با حضور بازیگران محبوب و شناخته شده به عنوان مثال سیگارکشیدن در بین جوانان و نوجوانان از جمله در بین دخترها افزایش مشهودی داشته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha