پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
Protest

حوزه/ در حمایت از اعتراضات دانشجویی دانشگاه‌های ایالات متحدۀ آمریکا، دست‌کم پنجاه استاد هم دستگیر شدند.

به گزارش گروه ترجمۀ خبرگزاری حوزه، بر اساس بررسی‌های سی.ان.ان از اسناد پلیس، پرونده‌های دادگاه و گزارشات خبری، دست‌کم پنجاه استاد دانشگاه در میان دستگیرشدگان اعترضات دانشگاهی در سراسر ایالات متحدۀ آمریکا می‌باشند.

از هجدمِ آوریل (سی‌امِ فروردین) تاکنون، بیش از ۲۴۰۰ دانشجو، در پیِ اعتراضات ضد رژیم صهیونیستی، در بیش از پنجاه پردیس دانشگاه دستگیر شدند.

تعدادی از اساتید گفتند که به‌خاطر اعتقادشان در اعتراضات شرکت کردند؛ عده‌ای دیگر می‌گفتند برای حمایت از دانشجویانشان به اعتراضات ملحق شدند.

دو استاد مسن و سفیدموی شصت‌وپنج‌ساله که تنها سلاحشان تلفن همراهشان بود در میان معترضان پردیس دانشگاه بودند.

‌ انلیس ارلک در تظاهرات کالج دارتموث، در ایالت نیوهمپشر، توسط نیروهای پلیس به زمین زده و به دستانش دستبند زده شد. وی بعداً عنوان و گلایه کرد که شلّاق هم خورده است.

استیو تاماری دیگر استادی است که در تظاهرات دانشگاه واشنگتن در سنت‌لوئیس با برخورد سخت مأموران پلیس مواجه و بازداشت شد.او گفت حملۀ پلیس منجر به شکستگی چندتا از دنده‌ها و دستش شده است.

هردوی این‌ها در لحظاتی پیش از دستگیری مشغول فیلمبرداری از اعتراضات بودند. هم اورلک، که یهودی است و هم تاماری، که آمریکایی-فلسطینی است، عنوان کردند که انگیزه‌شان تا حدّی حمایت از دانشجویان معترض بوده که از حقشان در راه آزادی بیان استفاده می‌کردند.

گزارش این دو، جنبه‌ای از اعتراض‌های دانشجویی را نشان می‌دهد که نسبتاً کمتر مورد توجه قرار گرفته است: نقشی که اساتید در تظاهرات ارائه کردند، و واکنش مدیران و پلیس به آنها.

در دانشگاه اموری در آتلانتا، کارولین فوهلین، استاد اقتصاد، که تلاش کرد از معترضی که داشت دستگیر می‌شد دفاع کند، هنگامی که با عتاب مأمورِ پلیس که با الفاظی ناشایست به او گفته بود به زمین بنشین، توجهی نکرد با برخورد سخت فیزیکی مواجه شد.

دست‌کم پنجاه استاد در میان دستگیرشدگان اعتراضات دانشجویی گزارش شده است

در فیلم منتشر شدۀ کارولین فاهلین، در پی برخورد پلیس که با خشونت او را به سمت پیاده‌رو می‌برند و عینکش به زمین افتاده است، صدایش شنیده می‌شود که به مأمورین می‌گوید: سرم را به زمین کوبیدید.

در نیویورک، گریگوری فلوگفولدر، استادیار تاریخ ژاپنِ دانشگاه کلمبیا، در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز اظهار کرد: من فقط داشتم از یورش مأمورین پلیس به پردیس دانشگاه کلمبیا عکس می‌گرفتم که دستگیر شدم.

گفتنی است تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها به شیوۀ مدیریت دانشگاه‌ها در برخورد با معترضان اعتراض کردند. روز چهارشنبه، سنای دانشگاه کالیفرنیای جنوبی با ۲۱ رأی موافق، ریاست دانشگاه را، در پی جمع‌آوری چادرهای اعتراضی و استفاده از پلیس لس‌آنجلس برای دستگیری معترضان، محکوم کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha