سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ |۴ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 11, 2024
یحیی جهانگیری دبیر جایزه جهانی شهید صدر

حوزه/ حجت الاسلام جهانگیری جایزه جهانی شهید صدر را نمادی از وحدت حوزه های علمیه قم و نجف برشمرد و مهمترین فلسفه برگزاری آن را تغییر رویکرد حوزه علمیه به جهان غرب از رویکرد تبلیغی در قالب اعزام مبلغ به رویکرد حضور دانشی در سطح جهان دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام یحیی جهانگیری دبیر جایزه جهانی شهید صدر و رئیس دفتر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم، ظهر امروز در دارالتلاوه مسجد اعظم حرم حضرت معصومه (س)، با آیت الله شب زنده دار دیدار و گزارشی از اقدمات دبیرخانه جایزه جهانی شهید صدر به ایشان ارائه دادند.

در این دیدار حجت الاسلام جهانگیری به تبیین اهداف برگزاری جایزه جهانی شهید صدر پرداخت و گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مثابه قرارگاه دیپلماسی علمی - فرهنگی انقلاب اسلامی، بر اساس رسالت اسلامی و انقلابی بر آن است که در قالب جایزه شهید صدر(ره)، اندیشه‌های ناب مرتبط با علوم اسلامی - انسانی را در عرصه بین الملل معرفی نماید.

دبیر جایزه جهانی شهید صدر با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم نگاه جهانی و حضور اصحاب علوم انسانی و حوزه علمیه در سطح جهان، ابراز داشت: جهانی اندیشی در حوزه های دانشی از سوی حوزه های علمیه اتفاق بیفتد و ایجاد انگاره جهانی اندیشی در اذهان طلاب و پژوهشگران جوان حوزه علمیه مقدمه این اتفاق مهم است.

رئیس دفتر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم همچنین به آمارهای ارائه شده از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص سهم اندک و زیر دو درصدی علوم انسانی در تولید دانش اشاره کرد و افزود: در حالی که علوم انسانی و الهیاتی می توانند مهمترین ظرفیت حوزه های علمیه و دانشگاه های کشور برای سهیم شدن در تولید علم جهانی باشند، اما این علوم سهم بسیار اندکی در تولید دانش در جهان دارند.

وی تصریح کرد: اگر کشور ما در علمی در سطح جهانی رتبه ای دارد، آن رتبه هم مختص علوم تجربی، پزشکی و فیزیک مانند زیست شناسی، انرژی هسته ای و نانوفناوری است که البته آنها هم در رتبه های هفتم و هشتم جهان بوده و هنوز با وضعیت مطلوب پیش بینی شده در اسناد بالادستی نظام جمهموری اسلامی که به دنبال مرجعیت علمی در سطح منطقه و جهان است، فاصله بسیار دارند.

جهانگیری در پایان این دیدار جایزه جهانی شهید صدر را نمادی از وحدت حوزه های علمیه قم و نجف برشمرد و مهمترین فلسفه برگزاری آن را تغییر رویکرد حوزه علمیه به جهان غرب از رویکرد تبلیغی در قالب اعزام مبلغ به رویکرد حضور دانشی در سطح جهان دانست.

گفتنی است، جایزه جهانی شهید صدر با هدف تقدیر از نظریه ها و اندیشه‌های علوم انسانی اسلامی شایسته ارائه جهانی به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می‌شود و نیمه اول خرداد ماه اختتامیه دور اول آن برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha