یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ |۲۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 2, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: مبادا رفتار و عملکرد ما موجب شود که وسیله غربالگری دیگران شویم، وسیله آن بشویم که فردی از وجود نازنین امام مهدی (عج الله تعالی فرجه شریف) فاصله بگیرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی در نشست یکصد و شصت و سوم فرهنگ مهدوی موسسه فرهنگی موعود عصر(عج)، ضمن تاکید بر اهمیت موضوع غربالگری در آخرالزمان به منظور گزینش یاران و یاری دهندگان امام زمان عج الله تعالی فرجه شریف گفت: اگر به درک درستی از موضوع و مسئله غربالگری در آخرالزمان برسیم، معنی انتظار تحقق پیدا خواهد کرد، و درخواهید یافت که منتظر به چه کسی می گویند؟ وقتی به روایات رجوع می کنیم، عدالت گستری را مهم ترین هدف قیام حضرت قائم المنتظر(عج) بیان می کنند. بنابراین عدالت گستری هدف منحصر نیست، بلکه مهم ترین هدف است. این امر در روایات فراوان مورد تاکید قرار گرفته است. از ساحت مقدس حضرت رسول اکرم محمد مصطفی(ص) تا یازدهمین حجت حضرت امام حسن عسگری علیه السلام و حتی از وجود مبارک حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها عدالت گستری به عنوان مهم ترین هدف قیام حضرت قائم المنتظر مهدی موعود نام برده شده است.

اگر از روزگار فقط یک روز باقی بماند

وی افزود: در منابع اهل «سنن ابی داوود» نقل است، اگر از عمر روزگار فقط یک روز بیشتر باقی بماند، خداوند مردی را از اهل بیتم بر می انگیزاند که زمین را پر از عدل و داد می کنند. عدالت گستری همان هدف اصلی و مهم ترین هدف قیام حضرت بقیه الله الاعظم است.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: حضرت امام باقر علیه السلام می فرمایند نقلی دیگر از فرزانه عالی مقام جابر ابن عبدالله انصاری است که می گوید: من لوح حضرت صدیقه طاهره فاطمه الزهرا سلام الله علیها را دیدم، یکی از مختصات خاصه حضرت زهرا سلام الله علیها همین لوح است که در آن همه چیز تا روز قیامت نوشته شده است. اَلخلف محمدُ ابن الحسن عسگری، در آخرالزمان محمد ابن الحسن العسکری علیه السلام خروج خواهد کرد که به هر جا می رود ابر سفیدی بر بالای سر اوست، مشابه این اعجاز درباره جد بزرگوارشان رسول اکرم است، که حضرتش هرجا گام می نهادند، ابر سپیدی بر بالای سر او بود تا حفاظی در برابر آفتاب باشد. این ابر هم گستره دارد و نیز همراهی می کند. در این حال به صدایی فصیح ندایی می آید، می شنوند جن و انس، شرق و غرب عالم، این آقا همان مهدی عج الله تعالی فرجه شریف است، زمین را پر از عدل می کند، همان طور که پر از ظلم و جور شده است. عدالت گستری حضرت مهدی علیه السلام در بیان مبارک تمام ائمه هدی سلام الله علیها ذکر شده است که برای نمونه به کلام حضرت امیر المومنین علی ابن ابیطالب علیه السلام اشاره می کنم که حضرتش می فرمایند: یازدهمین پسر من، همان مهدی علیه السلام است، که زمین را سرشار از عدل و داد خواهد کرد.

ارکان تحقق عدالت مهدوی چیست؟

وی با بیان این که گسترانیدن عدل در گستره ی زمین است نه در یک منطقه جغرافیایی خاص، نه یک محله، به وسعت کره زمین. برای تحقق چنین تحول بزرگی سه رکن لازم است. اگر این سه رکن نباشد، اصلاً حاصل نمی شود گفت: رکن اول، «رهبری عادل» و عدالت شناس، نام مبارکش «امام عدالت»، کسی باید باشد که مواضع عدالت را بشناسد، رکن دوم «برنامه عدالت گستر»، به چه شیوه ای باید این عدالت در تمام ارض مملو بشود، از روایت برآمده است که به روش حضرت رسول محمد مصطفی عمل خواهد کرد. پس سیره هم سیره ی پیغمبر اکرم صلوات الله علیه است. در سیره پیغمبر بحث و تفسیر بسیار است، اما آگاه باشید که یکی از خصوصیت های غیبت کبری نا امیدی است، انسان های متدین و معتقد به ظهور حضرت امام مهدی(عج) تا حد نا امیدی پیش می روند، ولی اگر مرتبط با امام باشند باز می گردند، چگونه؟ به دعای ندبه صبح های جمعه توجه داشته باشید. دعای ندبه صبح های جمعه امری است که باعث می شود، ارتباط انسان با وجود نازنین و مبارک امام عصر عج الله تعالی فرجه شریف حفظ بشود و انسانی که آماج تیرهای نا امیدی است به آستان امام باز گردد.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی ادامه داد: حضرتش هنگامی که به سیره حضرت رسول عمل می کنند و می خواهند دین را اجرا کنند، به او می گویند آقا حرف های جدید می زنید؟ حضرت مهدی علیه السلام در آن لحظه می فرمایند نه! آن پیرایه هایی که به دین زده اید را جدا می کنم. آن دینی که جدم رسول خدا آورد را خراب کرده اید، اما من درستش می کنم. لذا برنامه انحصارا در دستان حضرت ولی الله الاعظم مهدی موعود است.سومین رکنی که وجود دارد، «مردم عدالت خواه» است، بنابراین این سه رکن عبارت است از «امام عدالت»، «برنامه عدالت گستر» و مردم «عدالت خواه»، جمع این خصایص عدالت گستری در کره زمین را ممکن می کند. امام عدالت را مردم عدالت خواه می پذیرند، نه مومنین! مگر طلحه مومن نبود، مگر زبیر مومن بود، مگر نماز نمی خواند؟ جامعه فاسد عدالت را نمی پذیرد. همین ها امیرالمومنین علی علیه السلام را پس زدند.

وی گفت: پس اگر ظهور امام زمان علیه السلام در مقطعی که جامعه فاسد است رخ بدهد، فرجامی جز آنچه برای وجود مبارک پدران نازنینش رقم خورده است، در انتظارش نخواهد بود. همان اتفاق ها می افتد، چون قرار است به هر کسی حق خودش را بدهد، و آدم ها به حق خود قانع نیستند. این امر تازه می شود اول «رضا». به حق خودت قانع نیستی، به حق خودم قانع نیستم. علی فرض امام زمان ظهور کنند و بفرمایند از فردا حق نداری سخنرانی کنی. آیا اجازه دارم بگویم نه و سخنرانی کنم؟ پس امام عدالت، دولت عدالت خواه و جامعه عدالت پذیر می خواهد.

مهم ترین فراز ارتباط با امامت

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: موحدین و ارادتمندان به ساحت حضرات معصومین سلام الله علیها به سه دسته تقسیم می شوند، یک دسته نمط اول هستند، یک بخشی نمط اوسط و یک بخشی نمط اعلی. یک گروه هستند که هم به قلب و هم به عمل ارادت دارند و در عمل نیز استوارند. این دسته نمط اعلی هستند. یه گروه ظاهرا با اهل بیت هستند، ولی عملشان به گونه ای نیست که مورد تائید اهل بیت علیهم السلام باشد، یک گروه نیز هستند که ظاهرا با اهل بیت نیستند، ولی قلباً اهل بیت را دوست دارند، وقتی در کوفه برای امام حسین نامه نوشتند، اعضای نمط اعلی برای حضرت نامه ننوشتند، بلکه اعضای آن دو گروه نامه نوشتند که آقا بیا! اما امام علیه السلام در جریان قیام فقط به یک نفر نامه نوشتند که ای حبیب ابن مظاهر ما عازم کربلا هستیم، به ما ملحق شود، و خودت را به ما برسان. این فرق مراتب انتظار و ارتباط با امامت است. نمط اول و نمط اوسط دشمن اهل بیت نیستند، ولی تعیین تکلیف می کنند، این گروه سوم هستند که می گویند چشم، تکلیف چیست؟ لذا در بیان اهل بیت هر گونه سئوالی که دال بر استعجال است، موجب ناراحتی ایشان شده است، چون از جنس تعیین تکلیف برای اهل بیت علیهم السلام است.

وی افزود: همچو حبیب ابن مظاهر باشید، بگذارید امام زمان(عج) برایت نامه بنویسد. طوری باشید و به گونه ای عمل کنید که حضرت قائم المنتظر مهدی موعود(عج) برایتان نامه بنویسد. واقعا بی ادبی است، اما می توان آرزویش را به دل داشت، پسر فاطمه(س) ای کاش هنگامه ظهورت برای ما هم نامه بنویسی و بگویی فلانی این جمعه وعده الهی محقق خواهد شد، خودت را به ما برسان. یعنی اینقدر قابل باشیم که امام عصر(عج) روی ما حساب باز کند، اهل دنیا که روی ما حساب باز نکردند، تو روی ما حساب باز کن. آقای ما سه روز معتکف خانه خدا خواهد شد، مدام برای یارانش دعا می کند که مشمول قضای الهی نشوند، و بسلامت به مقصد برسند. امید آنکه حضرتش ما روی ما حساب باز کند.

حدیثی از کتاب روضه الکافی

این محقق گفت: فردی آمد خدمت حضرت امام محمد باقر علیه السلام و می پرسد چه زمانی ظهور حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه شریف رخ می دهد، تا دل ما شاد شود؟ از این گونه احادیث با ساختار حکایتی شاید به ده تا نرسد، که سائل سئوال بپرسد و امام حکایت تعریف کنند. امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: عالم بزرگواری فرزندی داشت، ولی فرزند هیچ کاری به این دریای معرفتی نداشت، پدر در اوج بود و فرزند در حضیض، اما این عالم همسایه ای داشت که در اثر موانست با این عالم از این دریای معرفت بهره مند شد. عالم در هنگام احتضار به فرزند خود می گوید اگر پس از مرگ من به تو رجوع کردند، و تو با مشکل روبرو شدی، از مرد همسایه کمک بگیر. پادشاه خوابی می بیند، به فرزند عالم رجوع می کند، و فرزند عالم را احضار می کنند، فرزند عالم از آنجایی که بهره ای از علم نداشت، به مرد همسایه رجوع می کند، و می گوید در صورتی که پاسخ این سئوال را بدهی، صله ای که پادشاه به من می دهد را با تو سهیم می شوم. عالم در پاسخ به تعبیر خواب پادشاه می گوید، اکنون زمان گرگ است. فرزند عالم به نزد پادشاه رفته و به او می گوید اکنون زمان گرگ است، و صله ای دریافت می کند اما از تسهیم آن با مرد همسایه خودداری می کند. مجددا پادشاه خوابی می بیند و فرزند عالم را صدا می کند، و او مجددا با عذر خواهی و شرمندگی نزد مرد همسایه می رود، و در پاسخ به تعبیر خواب می گوید، به پادشاه بگو اکنون زمان میش است، ولی به فرزند عالم تاکید می کند که این بار سهم مرا فراموش نکن، پسر عالم نزد پادشاه رفته و عرضه می دارد که اکنون زمان میش است و صله را دریافت می کند ولی با عرض شرمندگی صله را با مرد همسایه تسهیم نمی کند. بار سوم پادشاه خواب می بیند و باز فرزند عالم به سمت مرد همسایه می رود و این بار قول می دهد که حتما صله ای که از پادشاه دریافت می کند را با مرد همسایه تسهیم کند. همسایه به فرزند عالم می گوید تعبیر خواب سوم پادشاه این است که اکنون زمان ترازو است. فرزند عالم پس از دریافت پاداش از پادشاه نزد همسایه رفت و سهم او را داد. همسایه فرزانه در اینجا کلام مهمی دارند: من از اول چشم داشتی به این پول نداشتم، ولی تو فرزند زمان خودت هستی، در دوره اول که با وقاحت تو این پول را گرفتی تو گرگ صفت بودی، در دوره دوم که با شرمندگی صله را به من ندادی میش صفت بودی، حال که اکنون صله را با من تسهیم کردی، عدالت خواهی.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: انسان های گرگ صفت غصب خلافت می کنند، انسان های میش صفت می خوان از امام دفاع کنند ولی نمی کنند، ولی استخاره می کنند، ولی انسان های ترازو محور و عدالت محور، سر را می تراشند، و در برابر امر امام تسلیم اند و منتظر دستوراند. نکته مهم این است، من نمی خواهم بگویم عدالت خواهی امت ها لازمه ظهور است، اما عدالت خواهی امت لازمه امام عدالت است. اگر عدالت خواهی نباشد، امام را می کشند، هراسی هم ندارند، یازده امام را کشتند.

وی افزود: وقتی ناقد به نزد معاویه می آید و با خباثت هرچه تمام تر نسبت های دروغین به حضرت علی علیه السلام می بندد، خود معاویه به ستوه آمده و از حضرت امیر دفاع می کند، می گوید علی هرگز ترسو نیست، اگر کلام و بیان علی نبود، کلام در عرب مرده بود، یعنی قرآن به تنهایی نمی تواند حافظ خود باشد، بلکه مفسری چون علی ابن ابیطالب می خواهد، وقتی ناقد به معاویه می گوید که تو فضائل علی را می دانی برای چه با او در نبردی؟ معاویه می گوید مسئله من با علی(ع) بر سر فضائل او نیست، بلکه بر سر عدالت اوست، اگر امام علی علیه السلام بر سرکار باشد از این حکومت یک نمد هم به من نمی دهند، کما اینکه نداد، و جنگ صفین و جمل شروع شد.

حدیث اثبات ولایت امیرالمومنین علی ابن ابیطالب در کناب منهاج الکرامه

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی گفت: در کتاب منهاج الکرامه علامه حلی آمده است: آن زمان که در شورای انتقال خلافت از نفر دوم به نفر سوم جلسه ای تشکیل شد، وضعیت به گونه ای مدیریت شده بود که حکومت به همه برسد الا حضرت علی علیه السلام. عامر ابن قائله که از روایان اهل تسنن است، می گوید امیر المومنین علی علیه السلام به اعضای شورا می گوید: امروز برهانی را بیان می کنم که هیچ کدام از شما چه عرب و عجم نتوانید مسیر بحث را عوض کنید، حضرت احتجاج می کند، آیا بین شما کسی هست که پیش از من به یگانگی خدا موحد شده باشد. اعضای شورا تصدیق می کنند که تو اول موحدی. باز دوباره قسمشان می دهد، آیا بین شما کسی هست که پیغمبر درباره او فرموده باشد، من کنت مولی فهذا علیُ مولا. باز همگان تصدیق می کنند که این بیان مختص شماست. باز پرسید پرچمدار فتح خیبر به غیر از من کسی هست؟ طوری که رسول خدا فرمود فردا پرچم را به کسی می دهم که هم خدا او را دوست دارد و هم نبی خدا و او خدا و نبی را دوست دارد؟ آنها تصدیق کردند که آن شخص تو بودی. این احتجاجی که حضرت بیان می دارد برای آن محفل نبوده است، بلکه برای این بود که شیعیان و یتیمان آل محمد برسد.

وی افزود: مسئله عدم پذیرش امیرالمومنین علی ابن ابیطالب(ع) در فضائل حضرت نیست، مشکل در سطح دیگری است، حضرت امیر المومنین بیان مبارکش این است که من مناقب گو نمی خواهم، من حرف شنو می خواهم، و این قاعده امیرالمومنین و رسول خدا بود. اگر این قاعده اجرا شد، شما قیام کنید. در کتاب کشف المعجع سید ابن طاووس، بیان مبارک حضرت امیرالمومنین بعد از شهادت محمدابن ابی بکر این است: پسر ابیطالب سرپرستی امت من دست توست، پس اگر این امت ولایت تو را بدون رضایت پذیرفتند و گفتند چون تو مستحق این مقام هستی. قیام کن. این یعنی عدالت پذیری.

حمزه سیدالشهدا و جعفر ابن ابیطالب چگونه یاری دهندگانی بودند؟

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی گفت: حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند اگر بعد از پیامبر، برادرم جعفر، حضرت حمزه سیدالشهدا زنده بودند، من دچار آن بیعت اجباری هم نمی شدم. اما حضرت می فرمایند من دستم خالی است، با دو نفر تازه اسلام آورده مانند عباس و عمویم عقیل نمی توانم به مصاف اهل نفاق بروم. اینجا بود که حضرت فرمودند خلافت را رها کردم و به حفاظت از خانواده ام پرداختم. چگونه حفاظت کرد؟ فرمود در حالی که در چشمم خار بود و استخوانی در گلو داشتم، آب دهان خود را که می خوردم در گلو استخوان بود، این یعنی دائما نگران امت بودم. اینجاست که جایگاه حضرت حمزه مشخص می شود، چه شخصیت بزرگی است جعفر ابن ابیطالب، امیرالمونین شخصیت حمزه و جعفر را دوست دارد. تو اگر نمی دانی اینها چه کسانی هستند، چه یاری دهندگانی بودند، چگونه می خواهی به امام زمان خود کمک کنی؟ با جدید الاسلام ها نمی شود منتظر واقعه شریف ظهور شد. مراد حضرت در آن حدیث همه مردم کوفه نیست. همه مردم حجاز نیست، نه! اگر فقط چهل نفر، باورمند حضور داشتند، قیام می کردند. مراد همه نیست.

عامل غربال دیگران نشوید که بد گناهی است

استاد حوزه خاطرنشان کرد: جابرابن جعفی نزد حضرت باقر علیه السلام آمد و عرض کرد کی زمان فرج می رسد؟ حضرت فرمود هیهات هیهات، دور است، دور است، ثم تغربلوا، ثم تغربلوا، ثم تغربلوا، چه نوع غربالگری منظور است؟ تکان دادن ساده؟ زلزله؟ خیر این غربالگری چیزی است در حد سونامی. حضرت سه بار فرمودند ثم تغربلوا، تا اینکه آدم های صاف و سلامت باقی بمانند. اهل کدورت بروند. ما که غربال خواهیم شد، و مورد امتحان سخت قرار خواهیم گرفت، فقط سعی کنید یک کار را نکنید: «عامل غربال دیگران نشوید!» یک کاری نکنید که به واسطه رفتار تو مردم از امام زمان عجل تعالی فرجه شریف زده بشوند. بکوشید عامل غربال دیگران نشوید که بد گناهی است. بخدا سوگند آن امری که منتظرش هستید رخ نخواهد داد مگر پس از اینکه غربال بشوید، بخدا سوگند آن فردی که منتظر ظهورش هستید، قیام نخواهد کرد مگر پس از ناامیدی! در ناامیدی بسی امید است.

برای امام تعیین تکلیف نکنید

وی ادامه داد: سهل ابن حسن خراسانی به حضور حضرت امام صادق علیه السلام شرفیاب می شود، در این هنگام به امام عرضه می دارد که آقا شما در خراسان صد هزار شمشیر در نیام دارید، کافی است امر کنید تا از نیام بیرون آید! -اما فراموش نکنید که هیچ گاه برای امام نباید تعیین تکلیف کرد-. حضرت به سهل ابن حسن خراسانی می گوید تنور را برافزود و داخل تنور برو، سهل نمی پذیرد و بیان می دارد که آقا ما خیرخواه شما هستیم، در همین لحظه هارون مکی وارد می شود و امام بدو امر می کند که همین الان داخل تنور شو، هارون بدون لحظه ای تردید وارد تنور می شود. حضرت امام صادق علیه السلام طوری از خراسان گفت و گو می کنند که انگار لحظه ای پیش در آنجا حضور داشتند. در ادامه سهل ابن حسن خراسانی تاب آوری خود را از دست می دهد و می گوید آقای من، هارون در تنور است، دارد می سوزد. حضرت به سهل می گوید درب تنور را بردارید، وقتی سهل درب تنور را بر می دارد می بیند که هارون سالم و سلامت است.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: سهل ابن حسن خراسانی معرفت نداشت، و گرنه در می یافت « قُلْنَا یَا نَارُ کُونِی بَرْدًا وَ سَلَامًا عَلَی إِبْرَاهِیمَ» جلوه ی تام این آیه امام صادق علیه السلام است. در این لحظه حضرت فرمود سهل چند نفر مثل هارون مکی در خراسان داری؟ عرضه داشت: هیچ کس. حضرت در پاسخ می فرمایند اگر 5 نفر داشتم قیام می کردم. پس نباید به گزاف حرف زد، باید اصلاح کنیم خودمان را. اوصاف و اوضاع فردی ما خوب نیست، مسائل اجتماعی و اقتصادی یا حل می شود یا نمی شود، باید تغییری در اوضاع مان ایجاد کنیم که رویمان حساب باز کنند. حضرت امام صادق علیه السلام در بیانی دیگر اشاره می کنند، آن حضرت قیام نمی کنند مگر حلقه های سپاهش کامل شوند. پرسیدند چند نفر است، حضرت در پاسخ بیان داشتند: 10 هزار نفر.

برای رسیدن به این ده هزار نفر و برای رسیدن به آن زمینه عدالت پذیری باید مهیا شد، بله آن ده هزار نفر در ازل تعیین شده اند، در ازل همه چیز تعیین شده است، آیا من می توانم جزء این ده هزار نفر باشم؟ حضرت فرمودند یک عده هستند که بر می گردند مانند سلمان فارسی. پس می توانیم ماهم جزء ده هزار نفر باشیم. منظور عدد نیست. منظور برنامه رسیدن به آن است و اینکه چگونه می توان در زمره آن ده هزار نفر قرار گرفت؟ که اسم دیگر آن ده هزار نفر، جامعه عدالت پذیر است که باید در سلسله نشست هایی در این خصوص گفت و گو کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha