یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ |۲۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 2, 2024
وزیر ارشاد

حوزه/ وزیر ارشاد با بیان اینکه امروز موضوع خانواده یک موضوع فرادینی است و باید بتوانیم از موضوع خانواده در دنیا دفاع کنیم، تصریح کرد: خانواده در همه نقاط دنیا مورد تعرض است. خانواده بنیان تفکر دینی ماست، اما یک حوزه جهان شمولی را هم دارد و با آن قدرت اجماع سازی را به دست می‌آوریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران: محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش بین المللی خانواده مقاوم که روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مرکز همایش‌های بین المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد، با تبریک دهه کرامت و ولادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) گفت: شجره طیبه سادات موسوی در کشور ما منشا خیر و برکت و تجلی سوره مبارکه کوثر بودند.
وی افزود: یکی از ذریه‌های این خاندان پاک حضرت امام خمینی (ره) بود که پرچمدار نهضت اسلامی و بیداری مسلمانان در دوره معاصر بود و امروز هم پرچمدار نهضت فرزند دیگری از سلاله پاک حسین بن علی (ع) حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای هستند.

وزیر ارشاد با بیان اینکه نهضت ما یک نهضت دینی و اسلامی است و یک عنصر پیشرو و پویا در ذات این نهضت وجود دارد، ادامه داد: همیشه در موضوع علل پویایی در حوزه فقهی یا پاسخگویی به مطالبات زمانه مباحث مختلفی مطرح می‌شود. برخی آن را به لحاظ غلبه تجدد و مدرنیته می‌دانند و می‌گویند که تجدد و مدرنیته وارد جهان اسلام شده و غلبه پیدا کرده و آن‌ها ناچارند اصول و انگاره‌های قبلی را تغییر دهند. اما در حوزه مکتب پیروان اهل بیت (ع) پاسخی که ما ارائه می‌دهیم منطبق با منطق فقه جواهری و علم اصول و حاکم بودن مباحث عقلانی در حوزه استنباطات شرعی است. این هیچ ارتباطی به ورود تجدد و مدرنیته ندارد. ذات اجتهاد پویای جواهری که انقلاب اصیل اسلامی و پرچمدار بزرگ او، بزرگترین مروجان آن بودند در ذات این نهضت وجود دارد.

اسماعیلی گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای علمی و عملی انقلاب اسلامی حل تعارضات دوگانه علم و دین بود که در پیش روی حوزه اجتماعی ما قرار می‌گرفت. آیا علم با دین قابل جمع است و می‌توانیم از دستاوردهای علمی جدید استفاده کنیم؟ ازجمله دوگانه‌های دیگری که ایجاد شده در حوزه مسائل زنان و خانواده بود. غربی‌ها هر جایی در جهان اسلام رفتند از حمله ناپلئون به مصر تا امروز مهمترین نسخه‌هایی که برای عبور جوامع دینی از عقب ماندگی به پیشرفت ارائه می‌دهند کنار گذاشتن سنت‌های خانواده محور در جهان اسلام است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر امروز در حوزه پوشش و حجاب با این تفکر وارداتی دچار مشکل هستیم، چون این را حلقه اول برای زدن نهاد خانواده می‌دانیم. دشمن و رقیب گفتمانی ما در طول ۲۰۰ سال اخیر تلاش کرده نهاد اصیلی که مجموعه‌های آموزه‌های گفتمانی و دینی ما بر آن شکل گرفته را از بین ببرد.

وی با بیان اینکه امروز موضوع خانواده یک موضوع فرادینی است و باید بتوانیم از موضوع خانواده در دنیا دفاع کنیم، تصریح کرد: خانواد در همه نقاط دنیا مورد تعرض است. خانواده بنیان تفکر دینی ماست، اما یک حوزه جهان شمولی را هم دارد و با آن قدرت اجماع سازی را به دست می‌آوریم.

اسماعیلی با بیان اینکه طی دو سال اخیر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از ۷۰ فیلمنامه در شورای نظارت به دلیل اینکه به نهاد خانواده توهین کرده رد شده است، اظهار داشت: این آثار خانواده را تضعیف و سیاه نمایی می‌کرد. نباید اجازه دهیم چنین مفاهیمی در حوزه آثار نمایشی و تبلیغاتی ما قرار بگیرد. امروز شبکه نمایش خانگی در کشور که سال‌های اخیر مورد اختلاف نظر بوده متاسفانه پر از سیاه نمایی و تضعیف خانواده است. باید لوله فاضلابی که به حوزه سلوک اجتماعی ما وصل شده و مناسبات اجتماعی را به هم می‌ریزد بسته شود.

وزیر ارشاد ادامه داد: در یک جنگ گسترده ترکیبی فرهنگی قرار گرفته ایم، اما ما مستحکم جلو می‌رویم.

وی افزود: اگر خانواده سالم می‌خواهیم باید حوزه مد و لباس سامان پیدا کند. باید میدان هفت تیر تهران محل مناسب برای خرید لباس‌های مناسب خانم‌ها باشد. خانم‌های عفیف از ما گله می‌کنند که لباس مناسب پیدا نمی‌کنیم. به زودی یک مرکز بزرگ در خیابان هفت تیر برای عرضه پوشاک عفیفانه افتتاح خواهد شد.

اسماعیلی با بیان اینکه نهاد خانواده در ایران هنوز بالاتر از همه میانگین‌های جهانی مورد تکریم و وفاق است، اضافه کرد: انسجام خانوادگی هنوز در جامعه ایرانی بسیار بالاست. نباید در سیاه نمایی‌ها غرق شویم، خانواده هنوز مهمترین پایگاه اجتماعی ما در کشور است. باید این پایگاه را در حوزه مد و لباس و آثار نمایشی ارتقا دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چادر بانوان را نماد ملی جمهوری اسلامی دانست و گفت: برخی از گرانی چادر گلایه می‌کنند، اما با رایزنی‌های صورت گرفته قیمت چادر را پایین آورده ایم.

وی گفت: صیانت از خانواده در کتاب‌های درسی باید وجود داشته باشد. هر جا کتابی درباره همجنسگرایی مشاهده کردید به ما اطلاع دهید این خط قرمز ماست و آن را جمع می‌کنیم.

اسماعیلی در پایان تاکید کرد: مدیریت فرهنگی برای پاسداشت نهادهای اصیل ازجمله نهاد خانواده باید به ریل اصلی بازگردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha