یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ |۲۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 2, 2024
ادریس هانی

حوزه/ ادریس هانی استاد دانشگاه دارالحکمه رباط مراکش گفت: خانواده آخرین قله اخلاق است که در برابر گسستگی جامعه بشری مقاومت خواهد کرد، چرا که خانواده پناهگاه اولین تربیت براساس ارزش‌های جمعی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، ادریس هانی، استاد دانشگاه دارالحکمه رباط مراکش در همایش بین المللی خانواده مقاوم که روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مرکز همایش‌های بین المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: خانواده آخرین قله اخلاق است که در برابر گسستگی جامعه بشری مقاومت خواهد کرد، چرا که خانواده پناهگاه اولین تربیت براساس ارزش‌های جمعی است.

وی اظهار کرد: جامعه شناسی خانواده بر طبیعت وظایف درهم تنیده این عنصر هسته‌ای که داخل جامعه شکل می‌گیرد تاکید می‌کند و این ضامن تداوم بازتولید اجتماعی آن است.

ادریس هانی گفت: نمی‌توان برپایی خانواده را بدون نظام ارزشی تصور کرد. سوالی که مطرح می‌شود مرجع ارزش‌هایی که خانواده بدان معتقد است چیست؟ عوامل شکل گیری خانواده در هم تنیده است و با هر کدام از قوای عقلی، روحی، جسمی و فرهنگی انسان در تماس است و مشخصه آن داشتن فضایی از حاکمیت بر سرنوشت خود درون جامعه بشری است.

استاد دانشگاه دارالحکمه رباط مراکش با بیان اینکه خانواده تنها از عقود قانونی به وجود نمی‌آید بلکه خانواده نتیجه همیاری عوامل مختلفی است تصریح کرد: خانواده در طول تاریخ پیشرفت کرده است همانطور که از یک بافت فرهنگی، اجتماعی به بافت دیگر متفاوت بوده است، ولی شکل ظاهری را حفظ کرده است. هیچ نهادی نمی‌تواند جای خانواده را در وظیفه اجتماعی آن بگیرد. خانواده مرکز اصلی پرورش ارزش‌ها و ضامن کمک رسانی جامعه با ارزش هاست.

وی در پایان گفت: نه قانون و نه مدرسه نمی‌توانند وظایف خانواده را انجام دهند. گسستگی خانواده فروپاشی تمام جامعه را در پی خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha