شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ مصاحبه با آیت الله بوشهری

حوزه/ دبیر شورای عالی حوزه های علمیه، از تشکیل «بانک ایده ها» در حوزه علمیه خبرداد و گفت: درگذشته بانک ایده ها در حوزه فعال بود و مدتی کم فروغ شده، با الهام از فرمایشات رهبری مبنی بر اینکه به طلاب خوش استعداد و نخبه میدان بدهید، تاکید کردم این بانک باید احیا شود.

  آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری امروز در گفت و گو با خبرگزاری حوزه، به تشریح برنامه ها و سلسله نشست های خود با فضلا و استعداد های برتر حوزه پرداخت و گفت: از مدت ها قبل این مسئله در ذهن همه اعضای شورای عالی بود که با همه تاکیداتی که مقام معظم رهبری دارند از یک سو و با این سیل خروشان طلاب فاضل، ممتاز و مستعد که حقیقتا نشاط و شادابی خویش را در حوزه می گذرانند و دارای ایده های خوبی هستند و هر کدام در جایگاهی منشأ آثار خیرات و برکات اند و مجموعه ای را اداره می کنند در عین حال که خوش فکر و خوش استعدادند، حوزه بتواند ارتباطی باآنان برقرار کند و با طرح مسائلی که به نظر می رسد، اولویت حوزه است از نظرات این فضلای جوان،‌مستعد و نخبه حوزوی استفاده کند.

دبیرشورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: با دبیرخانه شورای عالی حوزه، طرح بحث کرده و اعلام آمادگی نمودم که در همه جلسات شرکت می کنم  و هر مقدار زمان باشد، وقت می گذارم و این باعث می شود فضلای شرکت کننده با یک رغبت بیشتری حضور یابند و احساس کنند، ما اهتمام به کار و برنامه داریم.

وی با بیان این که خوشبختانه این اتفاق  خوب عملی شد گفت:مسائل اولویت داری که ما در حوزه داریم؛ کارهایی که مدیریت انجام می دهد کارهایی است که یا قبلا شورا تصویب کرده و آقایان اجرا می کنند و یا آنها را به شورا می آورند و بعد از تصویب در شورا، اجرایی می کنند؛ کارهایی خوبی در دست اقدام است، از جمله درختواره رشته های تخصصی که اجرا می شود و ده ها مسئله دیگری که وجود دارد.

نائب رئیس جامعه مدرسین با بیان این که احساس کردیم، اینگونه مسائل، آن هم با فضلای جوان ویژگی خاصی دارد، به دیدار اعضای شورای عالی حوزه با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: روز14 بهمن دیدار که با رهبر معظم انقلاب داشتیم،‌ گزارشی که خدمت  معظم له دادم و در حقیقت گزارش وضعیت انقلابی حوزه و شور و نشاط طلاب را عرض کردم این نکته را نیز اشاره داشتم که یکی از کارهای ما، جلسه گذاشتن با نخبگان حوزه است و جالب این بود که در فرمایشات ایشان هم دقیقا به این نکات پرداخته شد و تاکید شد و دستمایه خوبی برای ما برای پیگیری بیشتر گردید.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: دو جلسه دو ساعته با حضور فضلا و استعداد های برتر حوزه  تشکیل شد و طلاب جوان طرح بحث و اظهار نظر کردند و رویه هم به این صورت است که ما اول طرح بحث می کنیم و بعدشنونده هستیم و فضلا در این بحث ها به عوامل مختلفی اشاره کردند.

وی با بیان این که باید کار ویژه ها را درست تر تعریف کنیم و به طلاب نخبه و استعداد برتر، بهای لازم دهیم، گفت: باید فضاهایی را تعریف کنیم، کارویژه هایی را در حوزه مشخص نمائیم که طلبه ما در بدو ورود به حوزه، بداند که با این استعداد و با این علاقه ای که دارد به کجا خواهد رسید و چه کاری برای او تعریف می شود و این نقیصه ای است که علی رغم کارهای خوبی که در سالیان اخیر شده، اما در حوزه وجود دارد.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: امروز در حوزه علمیه نمونه های زیادی داریم که واقعا خوش استعدادند و تحصیلات عالی دارند و منشاء خدمات هستند.

وی به معیارگزینش فضلا و استعدادهای برتر برای دعوت به جلسه اشاره کرد و گفت: دو جلسه ای که برگزار کردیم، بیشتر حالت آزمایشی داشت، ولی تاکید دارم که دائره افراد را بیشتر کنیم و معیار گزینش تعدادی از نخبگانی که در حوزه به عنوان نخبه شناخته شده اند و مورد حمایت مدیریت و مرکز خدمات حوزه هستند از میان آنها انتخاب کردیم و توسط آنان افراد دیگر شناسایی شدند.

نائب رئیس جامعه مدرسین ادامه داد: ممکن است دایره وسیع تر شود و  توصیه شده متناسب با هر مسئله ای،‌ افراد متناسب با آن مسئله را دعوت کنیم که بعد از مدتی افراد زیادی در مجموعه ای که در سامانه ما و در این اظهار نظر شرکت می کنند، حضور دارند و در حقیقت به ما کمک رسانی می کنند که طرح و برنامه شورا بتواند فعالتر باشد.

آیت الله حسینی بوشهری در بخش دیگری از سخنان خود به «بانک ایده ها» در حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: سابقا بانک ایده ها را داشتیم و مدتی کم فروغ شده، با الهام از فرمایشات رهبری مبنی بر اینکه به طلاب خوش  استعداد و نخبه میدان بدهید، تاکید کردم این بانک باید احیا شود و حضرت آقا گفتند،‌گاهی کسانی از میان همین طلاب جوان که خیلی چهره هم نیستند، برای ما نامه می نویسند و نکات بسیار قابل توجهی را ذکر می کنند.

وی با بیان این که به زودی اطلاعیه فراخوان  بانک ایده ها منتشر خواهد شد گفت:  در واقع فراخوانی از کل حوزویان خواهد شد که دیدگاهشان را مطرح کنند، ممکن است یک سری سوالاتی را هم مطرح کنیم که در رابطه با آینده و پیشرفت و مسائل مختلف حوزه نقطه نظرات خود را مطرح کنند و راه هایی که به ذهنشان می رسد؛ دیگران باید بنشینند و این سوالات را مطرح کنند و یک جهت دهی به این بانک ایده ها داده شود.

 به بهترین ایده جایزه داده خواهد شد

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که البته افراد آزادند و ممکن است غیر از این چارچوب نقطه نظرات دیگری نیز داشته باشند اظهارداشت:  این سرمایه ای می شود که هر ماه یک بار این ایده ها را بررسی کنیم و به بهترین ایده که مطرح شد، جایزه بدهیم و تشویق کنیم تا بتوانند موثر باشند و اگر چهره ای است که آینده دارد حمایت شوند.

وی با بیان این که برای «بانک ایده ها» سامانه ای در نظر گرفته شده است افزود: از طریق این سامانه نقطه نظرات را دریافت خواهیم کرد،  گاهی هم ممکن است به صورت مکتوب و خارج از سامانه برای ما ارسال کنند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که از مجموع این ایده ها ممکن است سیاست هایی که کار اصلی شورا است برنامه و طرح به دست بیاوریمT گفت: به جای اینکه اعضای شورای عالی بخواهند سیاستگذاری کنند این هم افزایی جامعه روحانیت می تواند در اداره  و در مدیریت حوزه سهیم باشد و هیچ کس احساس نکند که افرادی جایی نشسته اند و برنامه ریزی می کنند و به فکر آنها توجهی نمی شود.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه در پایان بیان داشت: انتظار این است که مسئولین خبرگزاری حوزه، فعالتر و مطالبه گر باشند، به تعبیر امام صادق(ع) راجع به قرآن کریم می فرمایند: قرآن خودش حرف نمی زند، بلکه شما قرآن را به حرف دربیاورید؛ بزرگان ما نیز ممکن است، خودشان ورود نکنند و حرفی نزنند؛ اما اگر شما ورود کنید حرف ها  و مسائلی که لازم است بیان می کنند؛  این نظرات به نظر من مجموعه گرانبهایی برای حوزه و حوزویان می شود و همه این کارها با این متانت و نخبگی مجموعه رسانه حوزه شدنی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha