پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
حضور سفیر استرالیا در المصطفی

حوزه/ رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: نگاه‌های افراطی، خسارت‌های زیادی به منطقه ما و جهان وارد کرده است و نمی‌توان خطرات آنها را برای آینده نادیده گرفت. مراکز علمی و فرهنگی مانند جامعةالمصطفی، برای توسعه نگاه صلح‌آمیز و اعتدالی در میان جوامع می‌تواند کمک شایانی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،‌حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی،۱۶آذرماه در دیدار لیندال ساکس، سفیر استرالیا در ایران اظهار کرد: تاریخ حوزه‌علمیه قم و مراکز علمی آن، به بیش از هزار سال پیش بازمی‌گردد و از دیرباز، مراکز علمی گسترده و شخصیت‌های برجسته علمی در این شهر حضور داشته‌اند.

وی، با اشاره به توسعه بسیار گسترده‌ای که در چند دهه گذشته در مراکز علمی و دانشگاهی قم پدید آمده است، افزود: جامعةالمصطفی به عنوان یک مرکز علمی و دانشگاهی بین‌المللی، محصول پس از انقلاب اسلامی است و عضویت در اتحادیه‌های معتبر دانشگاهی جهان را در اختیار دارد. حدود ۱۶۰ رشته و گرایش در مقاطع مختلف در حوزه علوم‌اسلامی، علوم‌انسانی و زبان و فرهنگ در این دانشگاه ارائه می‌شود و مدارک آن مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، با اشاره به تحصیل دانش‌پژوهان استرالیا و بیش از صد کشور جهان در جامعةالمصطفی العالمیه، اذعان داشت:علاوه بر اینکه بخشی از آموزش‌های جامعةالمصطفی به حوزه ادیان اختصاص دارد، در بخش پژوهش نیز المصطفی پژوهشگاه ویژه ادیان را راه‌اندازی کرده است و همچنین دبیرخانه گفت‌وگوی ادیان جامعةالمصطفی با مراکز مختلف دینی در دنیا گفت‌وگوهایی برقرار کرده است.

وی راهبرد جامعةالمصطفی را احترام و گفت‌وگو با ادیان مختلف دانست و اذعان کرد: درهای جامعةالمصطفی به روی پیروان ادیان و مذاهب مختلف گشوده است و هم‌اکنون بسیاری از پیروان ادیان و مذاهب مختلف اسلامی، در واحدهای داخل و خارج از کشور المصطفی مشغول تحصیل هستند. از دیدگاه ما، بهترین راهبرد، دوستی و گفت‌وگو میان ادیان و مذاهب است که این مسئله را باید مراکز علمی و دانشگاهی دنبال نمایند.

رئیس جامعةالمصطفی، با اشاره به جریان‌هایی در دنیا و منطقه که نگاه متفاوتی به دیگر ادیان و مذاهب دارند، یادآور شد: این جریان‌ها، نگاه منفی به ادیان و مذاهب دارند و علاوه بر تکفیر پیروان دیگر ادیان و مذاهب، حق نابودی آنان را نیز برای خود قائل هستند. منشأ و خاستگاه این تفکرات برای همه ما کم و بیش مشخص است، ولی متأسفانه، به دلایل سیاسی، به این مسائل توجه کمتری صورت می‌پذیرد.

وی ادامه داد: نگاه‌های افراطی، خسارت‌های زیادی به منطقه ما و جهان وارد کرده است و نمی‌توان خطرات آنها را برای آینده نادیده گرفت. مراکز علمی و فرهنگی مانند جامعةالمصطفی، برای توسعه نگاه صلح‌آمیز و اعتدالی در میان جوامع می‌توانند کمک شایانی داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در بخش دیگری از سخنان خود به انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری علمی میان المصطفی با سایر مراکز علمی و دانشگاهی دنیا اشاره کرد و گفت: در این باره، تاکنون بیش از دویست قرارداد همکاری با مراکز مختلف علمی و دانشگاهی به امضا رسیده است و این آمادگی وجود دارد روابط و همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی استرالیا نیز بیش از گذشته برقرار گردد.

رئیس جامعةالمصطفی، مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت جامعةالمصطفی را پذیرای دانش‌پژوهان و استادان دانشگاه‌های مختلف برای برگزاری دوره‌های آموزشی و فرصت‌های مطالعاتی معرفی کرد و افزود: در کنار دیپلماسی رسمی، دیپلماسی آموزشی و علمی می‌تواند تأثیر بسزایی در ارتقای روابط میان دو کشور داشته باشد. در بحث گفت‌وگوی ادیان، دغدغه‌های مشترک بشری مانند موضوعات مربوط به خانواده، صلح و عدالت جهانی، معنویت و اخلاق، از مباحثی است که جامعةالمصطفی پی می‌گیرد.

در ادامه این نشست، لیندال ساکس، سفیر استرالیا در ایران ضمن ابراز خرسندی از حضور در جامعةالمصطفی و دیدار با رئیس و معاونین این مجموعه، میزبانی جامعةالمصطفی از دانش‌پژوهان استرالیایی و فعالیت‌های المصطفی در حوزه گفت‌وگوی ادیان را شایسته تقدیر دانست و ابراز کرد: در استرالیا پیروان بیش از صد دین و مذهب حضور دارند و پس از مسیحیت و بودیسم، اسلام بیشترین پیروان را در این کشور دارد.

وی استرالیا را یکی از قربانیان تفکرات گروه‌های تکفیری خواند و با بیان برخی مشاهدات خود از جنایات داعش در زمان حضور در عراق، اظهار کرد: نخستین گام برای گفت‌وگوی میان ادیان، آموزش است. زمانی که آموزش درست انجام شود، فهم متقابل رخ خواهد داد و به درستی می‌توان با ایده و جهان‌بینی دیگر ادیان و مذاهب آشنا شد.

خانم ساکس، آموزش را یکی از بهترین ابزارها برای به اشتراک گذاشتن مفاهیم مشترک دانست و گفت: به اشتراک گذاشتن مفاهیم مشترک موجب می‌شود همه جهان از ثمرات آن بهره‌مند گردند. در جهانی که به سمت جمع‌گرایی پیش می‌رود، گرد هم آمدن اعتقادات و مذاهب، ضروری است. تفاوت آرا و نظرات میان ادیان، سبب غنای مباحث میان ادیانی می‌شود.

وی، با اشاره به حضور دانشجویان ایرانی در استرالیا، گفت: به حضور دانشجویان ایرانی در استرالیا افتخار می‌کنیم و این دانشجویان، از بااستعدادترین و باهوش‌ترین دانشجویان به شمار می‌آیند و استرالیا با آغوش باز پذیرای آنان است.

سفیر استرالیا با ابراز علاقه در زمینه ارتقای روابط میان جامعةالمصطفی و مراکز علمی این کشور، اظهار امیدواری کرد در آینده، شاهد رشد حضور متقابل دانشجویان دو کشور در مراکز علمی یکدیگر باشیم.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    0 0
    لیندا ساکس جاسوس