پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
زمانی فرد

حوزه استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: آموزش پژوهش محور از اساسی‌ترین راهکارهایی است که موجب تعمیق بیشتر پژوهش در حوزه‌های علمیه می‌شود و می‌تواند تأثیر بسزایی در تحول علمی و تحصیلی طلاب داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی زمانی فرد، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان، امروز در نشست با پژوهشگران حوزه علمیه خراسان، ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و تبیین جایگاه پژوهش در دین مبین اسلام و نقش مؤثر آن در حوزه‌های علمیه گفت: تحقیق و پژوهش ازجمله مقوله‌هایی است که دین مبین اسلام نسبت به آن تأکیدات فراوانی داشته، همان‌طور که خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید «فَبَشِّرْ عِبَادِ، الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِک الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِک هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ» که خدای متعال، شنیدن سخنان متفاوت پیرامون یک مسئله و نتیجتاً تبعیت و پذیرش بهترین آن‌ها را متذکر می‌شود.

وی افزود: حوزه‌های علمیه در تمام ادوار تاریخ مهد پژوهش بوده و اساساً بنای آن‌ها بر پایه ساختار پژوهشی پی‌ریزی شده است؛ به‌گونه‌ای که از همان ابتدا علمای بزرگ با مراجعه و تتبع در زمینه‌های مختلف آثار گران‌سنگی را از خود بر جای گذاشته‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به اهمیت و ضرورت نهادینه کردن نقش پژوهش در حوزه‌های علمیه افزود: کتاب‌خوانی زمینه و بستر اصلی پژوهش است و در فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز به ضرورت کتاب‌خوانی و مطالعه فراوان اشاره شده و پژوهشگر می‌بایست ابتداً کتاب‌خوان بسیار خوبی باشد.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: پژوهشگر باید متفکر باشد و جوانب مختلف یک مسئله را به‌خوبی بررسی کند، تفکر موجب تعمیق در امر پژوهش می‌شود و آزاداندیشی و شنیدن ادله مخالفین پیرامون یک مسئله از امتیازات یک پژوهشگر زبده محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: آموزش پژوهش محور از اساسی‌ترین راهکارهایی است که موجب تعمیق بیشتر پژوهش در حوزه‌های علمیه می‌شود و تأثیر بسزایی در تحول علمی و تحصیلی طلاب می‌تواند داشته باشد.

گفتنی است، حوزه علمیه خراسان هزار و ۲۰۰ سال قدمت داشته و اکنون با بیش از ۳۰ هزار طلبه که زیر نظر افزون بر دو هزار استاد در ۱۳۱ مدرسه علمیه تحصیل می‌کنند، پس از حوزه علمیه قم بزرگ‌ترین مرکز حوزوی کشور است.‌

مدارس علمیه در استان خراسان شمالی از سال ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹۵ به‌صورت نمایندگی و تحت نظر حوزه علمیه خراسان بزرگ فعالیت می‌کردند؛ اما حوزه علمیه خراسان شمالی از شهریورماه ۹۵ به مدیریت استانی ارتقا یافت.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha