شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
تصاویر/ نشست هم اندیشی جمعی از مدیران و کادر مدارس علمیه بلند مدت اهواز

حوزه/ نشست هم اندیشی جمعی از مدیران و کادر مدارس علمیه بلند مدت اهواز با حضور حجت الاسلام و المسلمین اسکندری تولیت مدرسه علمیه دارالسلام تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، نشست هم اندیشی جمعی از مدیران و کادر مدارس علمیه بلند مدت اهواز با موضوع بررسی شیوه های تهذیبی تربیتی مدارس علمیه خوزستان با حضور حجت الاسلام و المسلمین اسکندری تولیت مدرسه علمیه دارالسلام تهران، به همت معاونت تهذیب حوزه علمیه خوزستان و به میزبانی مدرسه علمیه امام صادق(ع) اهواز برگزار شد.

در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین اسکندری بیان داشت: خداوند متعال بسیار به ما لطف داشته و ما را برای خدمت به طلاب انتخاب کرده است؛ ما در اردوگاه امام زمان(عج) کار کرده و کارمند ایشان هستیم باید قدر این نعمت را بدانیم و نباید این نعمت برای ما عادی شود بلکه باید هرروز هم شکر و هم حق این نعمت را اداء کنیم.

وی افزود: آیا دیده اید که شخصی که کارمند یک شرکت معتبر کار است نگران حقوق سرماه یا حقوق چندماه دیگر خویش باشد؟ما مستقیم کارمند پیغمبر اکرم و امام زمان(عج) هستیم و آن بزرگواران خود تضمین داده اند که کسی که به دنبال خدمت به طلاب باشد روزیش را تٱمین می کنند.

تولیت مدرسه دارالسلام تهران ابراز داشت: کسانی که بخاطر ترس از روزی و مشکلات دنیوی و به گفته بعضی امنیت شغلی که یک حرف شرک آلود است از حوزه های علمیه جدا شوند مشمول آیه ۶۳ سوره منافقون نی شوند که می فرماید:«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُلْهِکُمْ أَمْوَالُکُمْ وَلَا أَوْلَادُکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَمَنْ یَفْعَلْ ذَلِکَ فَأُولَئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ».

وی ادامه داد: اموال و اولاد مظاهر حب دنیا و اسباب فتنه هستند و باید دقت داشته باشیم که این ها ما را از یاد خدا و خدمت به خلق خدا و انجام تکالیفمان باز ندارد. هرکس گول اموال و اولاد را خورد ضررکرده چرا که دنبال یک چیز فانی رفته در حالی که باید دنبال یک چیز باقی می رفت.

حجت الاسلام و المسلمین اسکندی بیان داشت: طلاب امانت امام زمان در دست ما هستند و باید آن گونه که برای بچه های خود دل می سوزانیم و برای آنها برنامه ریزی داریم برای طلاب نیز دل نسوزانیم و برنامه داشته باشیم.

وی ضمن تبریک روز معلم تصریح کرد: مهمترین عنصر در تعلیم و تربیت معلم است و تمامی کارکنان مدارس علمیه معلم هستند ولوکلاس نداشته باشند حتی مسئول ابدارخانه، نگهبان و خادم مدرسه معلم هستند چرا که طلبه ها به آنها نگاه می کنند و از آنها تٱثیر می پذیرند. مدیر و معاونین مدرسه نقش کلیدی را در تعلیم و تربیت طلاب دارند چرا که طلبه ها به همه چیز آنها دقت می کنند.

تولیت مدرسه دارالسلام تهران ابراز کرد: بزرگی می فرمود که بچه ها آنگونه نمی شوند که ما می گوئیم آنگونه می شوند که ما هستیم پس باید اول خودمان به گفته هایمان عمل کنیم و همانگونه باشیم که به طلاب سفارش می کنیم آنگونه باشند(کونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَیرِ أَلْسِنَتِکمْ).

وی ادامه داد: شنیده اید مردم می گویند فلان شخص نفسش حق است؟ ما که نفس حق نداریم آن نفس حق همان یقین است ما باید خودمان گفته هایمان از روی اعتقاد و یقین باشد و به آنها عمل کنیم؛ روانشناسان می گویند اگر کسی چیزی را از روی اعتقادش بگوید گفته ی او در مخاطب تٱثیر می گذارد.

حجت الاسلام و المسلمین اسکندی ادامه داد: مقام معظم رهبری می فرمایند که: «ارزش طلبگی به این است که شما خود را برای کاری آماده می‌کنید که هیچ کاری جایگزین آن نیست»، ما باید از عمق جان به این مطلب یقین داشته باشیم اگر اینگونه شد قطعا طلبه های ما هم تاثیر می پذیرند.

وی عنوان کرد: مانع جدی بر سر راه همه خصوصا ما مدیران و کادر مدارس علمیه حب دنیاست از این رو پیغمبر اکرم روانکاوانه فرموده اند که:«حُبُّ اَلدُّنْیَا رَأْسُ کُلِّ خَطِیئَةٍ وَ مِفْتَاحُ کُلِّ سَیِّئَةٍ وَ سَبَبُ إِحْبَاطِ کُلِّ حَسَنَةٍ». هرخطائی که از هرخطاکاری در عالم در هر زمینه ای صادر می شود منشٱ آن حب دنیا است البته منظور از خب دنیا فقط حب پول و ثروت نیست گاهی حب دنیا حب مدرک تحصیلی، کسب مقام، تصدی یک جایگاه وعنوان و گاهی مرید پیدا کردن و مرید و مراد بازی است.

تولیت مدرسه دارالسلام تهران با اشاره به فرازی از حکمت ۱۹۱ نهج البلاغه «... وَ لَا یَنَالُ الْعَبْدُ نِعْمَةً إِلَّا بِفِرَاقِ أُخْرَی...»، خاطرنشان کرد: همه چیز با هم جمع نمی شود و نمی شود همه چیز را با هم خواست. نمی شود من بخواهم سرباز امام زمان و کارمند حضرت باشم آن وقت توقع داشته باشم هرچیز دنیوی که بقیه دارند را من هم داشته باشم.

وی گفت: الحمدلله مدارس علمیه استان خوزستان مدارس موفقی هستند ولی با وضعیت مطلوب و حوزه عیار انقلاب خیلی فاصله داریم.

نباید به وضع موجود راضی باشیم بلکه باید برای رسیدن به وضع مطلوب ازخودگذشتگی و جهاد کنیم. اگر در راه خداوند جهاد کنیم خداوند افق ها را برای ما روشن می کند و به ذهن و عقل ما وسعت می دهد.(وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ/ آیه ۶۹ سوره عنکبوت)

حجت الاسلام و المسلمین اسکندری ابراز کرد: باید به این مسئله توجه و یقین داشتع باشیم که اصلاح جهان وابسته به اصلاح ماست اگر ما خودمان را اصلاح کنیم و بتوانیم طلاب خود را درست تربیت کنیم و آنها را با یک نظم فکری، حلم و بردباری، سعه ی صدر و افق بلند تربیت کنیم کل جهان اصلاح می شود.

وی در پایان گفت: باید در طلاب خودمان ظرفیت سازی کنیم نه اینکه به ظرفیت موجود آنها بسنده کنیم. گاهی ما چون ظرفیت موجود طلاب را می بینیم با خود می گوئیم که خیلی از کارهای درست و لازم را نمی توانیم انجام دهیم در حالی که نباید ما از آن کارهای لازم بگذریم بلکه باید ظرفیت طلابمان را افزایش دهیم.

در ادامه مدیران و کادر جمعی از مدارس علمیه بلند مدت اهواز به بیان نکات و سؤالات خود پرداخته که حجت الاسلام و المسلمین اسکندری ضمن بیان مختصری از تجارب تربیتی خود به سؤالات حاضرین پاسخ داد.

در بخش پایانی این دیدار حاضرین شیوه های تهذیبی تربیتی مدارس علمیه را مورد بررسی قرار دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha