یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ |۲۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 2, 2024
محمدکاظم راشد یزدی

حوزه/ خطیب حرم مطهر رضوی به تبیین جایگاه زنان در اسلام و نقش آفرینی‌ آن‌ها در جامعه پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمدکاظم راشد یزدی، در سلسله جلسات سخنرانی حرم مطهر رضوی ویژه ایام دهه کرامت که در رواق امام خمینی(ره) این بارگاه نورانی برگزار شد، با اشاره به جایگاه والای زن در جامعه اسلامی بیان کرد: در اسلام به زن و مرد به چشم مساوی نگاه کردن خلاف عقل و شرع است.

وی تصریح کرد: دین اسلام قائل به تساوی حقوق زن و مرد است نه تشابه حقوق آنها، چرا که هر یک از زن و مرد دارای توانایی‌ها و روحیات منحصر به فرد هستند بنابراین در عین اینکه در جامعه از حقوق مساوی برخوردارند ولی تشابُه حقوقی برای آنها وجود ندارد.

سخنران حرم مطهر رضوی با اشاره به آیه ۴۹ سوره شوری،«یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ إِناثاً وَ یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ الذُّکُورَا» بیان کرد: در این آیه بیان شده است که خداوند به هر که بخواهد دختر و به هر که بخواهد پسر عنایت می‌کند. در اینجا می‌بینیم که واژه دختر نسبت به واژه پسر تقدم دارد و این امر نشان می‌دهد دختر جایگاه والاتر و برتری نزد خداوند متعال دارد.

وی عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) ذیل این آیه شریفه می‌فرمایند، «هرکس اولین فرزندش دختر باشد، خداوند درهای رحمت را به روی او باز می‌کند» و ایشان در جایی دیگر می‌فرمایند:«کسی که دو دختر را تربیت کند خداوند هشت در بهشت که هر کدام درجه‌ای از درجات بهشت است را به روی او باز می‌کند.»

حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی با بیان اینکه غرب قائل به تساوی حقوق زن و مرد است، اظهار کرد: آنها با همین استدلال با حضور زن در عرصه‌هایی کاملا مردانه مانند عرصه نظامی موافق هستند و زن‌ها در غرب بالاترین مدارج نظامی را هم می‌توانند کسب کنند.

وی اظهار کرد: از منظر دین مبین اسلام زن دارای روحیه‌ای لطیف است و باید به کارهایی که متناسب با روحیه اوست مشغول شود در غیر این صورت دیگر عاطفه مادری و همسری خود را از دست می‌دهد و به انسانی خشن و بدون احساسات و عواطف تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه مشاغل بر روی افراد تاثیر می‌گذارد، گفت: اینکه ما برخی از مشاغل را برای زن نامناسب می‌دانیم دلیلش بی اعتبار بودن زن و یا عدم توانایی او نیست بلکه دلیلش این است که آن شغل اعتبارش کمتر از این است که یک زن بخواهد لطافت‌هایی که خدا در درون او قرار داده را به خاطر آن از دست بدهد.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: ارزش و اعتبار واقعی زن در این است که مورد تکریم و احترام قرار بگیرد و مرد با او رفتاری سرشار از مهر و محبت داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha