دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ |۲۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 3, 2024
عابدینی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین عابدینی از اساتید حوزه علمیه قم در پیامی شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین رییسی و یاران همراهش را تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت‌الاسلام والمسلمین عابدینی از اساتید حوزه علمیه قم در پیامی شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین رییسی و یاران همراهش را تسلیت گفت که متن آن به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ضمن عرض تسلیت شهادت آیت الله رئیسی، دکتر امیرعبداللهیان، حضرت آقای آل هاشم و بقیه همراهان

این عزیزان مصداق آیه شریفه «مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ...» بودند.

اگر بخواهیم در این لحظات تشییع این پیکرهای مطهر، به جامعه قرآنی ادای دین کنیم، به این آیه شریفه قرآن کریم تمسک می‌کنیم:

«وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُون‏»

کسانی که در راه خدا به شهادت می‌رسند، اینها زنده هستند و نزد خدا روزی خور هستند.

«فَرِحینَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ یَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ»

نکته دقیق این است که اینها نزد خدا خوشحال هستند به خاطر آنچه خدا به آن‌ها می‌دهد ولی اینها خودشان را همچنان که در دنیا واسطه خدمت و خادمی می‌دیدند، در آخرت و عندالله و نزد خدا هم بشارت می‌دهند به کسانی که پشت‌سر این‌ها دارند راه آن‌ها را ادامه می‌دهند. اینها وساطت فیض برای آنان پیدا می‌کنند. از جانب وساطت در فیض، فاعلیت این شهدا به اذن الهی کامل است، اما بهره‌مندی از وساطت فیض آنان شرطی دارد و آن حرکت کردن در مسیر آنان است.

این حرکت در مسیر یک کار درازمدت دارد که اهداف آنان را محقق کند و یک کار کوتاه مدت و آن در این ایام تشییع جنازه این شهدا این است: «اظهار و اعلام وفاداری به راه آنان و نشان‌دادن اینکه ما هم مسیر شما را دوست داریم و دوست داریم از ادامه‌دهندگان راه شما باشیم». این خودش یک نوع بیعت و در مسیر قرار گرفتن است. این باعث می‌شود از فضل الهی انسان بهره‌مند شود و قابلیت استفاده از وساطت در فیض این شهدا را به دست آورد.

آن هم فیضی که «أَلاَّ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُون» خوف و حزن را به واسطه بشارت این شهدا از انسان دور می کند. در نظام اجتماعی امروز ما آن چیزی که بسیار ضروری است این است که خوف و حزن برداشته شود.

با بشارتی که «یَسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ» به نعم الهی و فضل الهی بشارت می‌دهند.

این‌ها وعده الهی است که این شهدا واسطه در این چنین فیض‌هایی می‌شوند.

«وَ أَنَّ اللَّهَ لا یُضیعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنین‏»

اگر انسان این باور را داشت و با این باور به عنوان اظهار علاقه برای پیمودن راه و مسیر آن‌ها، در این تشییع جنازه‌ها شرکت کرد، خدای سبحان قابلیت بهره‌مندی از وساطت فیض این شهدا را به ما عنایت می‌کند.

مراقب باشیم این را از دست ندهیم که راه عظیمی را جلوی پای انسان باز می‌کند، غیر از کمالات دیگری که به عنوان وظیفه مؤمنانه برای این شرکت در این تشییع جلوی پای ما قرار دارد.

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha