جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ |۳۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 7, 2024
نشست شورای حوزه خواهران یزد

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد گفت: خاستگاه نیازهای انسان از آب، نور خورشید، اکسیژن و هوا و بسیاری از نیازها، از آسمان بر انسان فرود می آید پس ما باید به امر خداوند دست را به آسمان بلند کنیم و امیدواریم خداوند دعاهای ما را اجابت فرماید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، حجت الاسلام والمسلمین محمد کارگر شورکی مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد، امروز در سیزدهمین نشست اخلاقی و جلسه شورای اداری حوزه خواهران که با حضور مدیر، معاونین و کارکنان مدیریت استان برگزار شد با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین علی علیه السلام از کتاب خصال شیخ صدوق،(۱۰ /۶۲۸ )، بیان کرد: «قالَ: إذا فَرَغَ أحَدُکُم مِنَ الصَّلاةِ فلْیَرفَعْ یَدَیهِ إلَی السَّماءِ و لْیَنصِبْ فی الدُّعاءِ؟ ...قالَ : أ ما تَقرَأُ «و فی السَّماءِ رِزقُکُم و ما توعَدونَ»، فمِن أینَ یُطلَبُ الرِّزقُ إلاّ مِن مَوضِعِهِ ؟! »

وی افزود: بر اساس این روایت در می یابیم که خداوند متعال به بندگانش دستور داده تا او را پرستش و عبادت کنند و به سوی او دست به دعا بردارند تا خداوند اجابت نماید و از طرفی خداوند به بندگانش دستور داده در هنگام دعا، دستان خود را به طرف آسمان بلند کنند، و با وجود اینکه می دنیم خداوند در همه جا حاضر است پس چرا باید دست را به سوی آسمان دراز کنیم؟

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد، ادامه داد: روایات ما پاسخ به این سئوال را داده اند که از آن جمله از امام علی علیه السلام روایت شده «هر گاه فردی از شما نمازش را به پایان رسانید، دستان خود را به سوی آسمان بلند کند و در دعا کردن کوشا باشد.عبد اللّه بن سبأ به حضرت عرض کرد: ای امیر المؤمنین! مگر خدا در همه جا نیست؟ حضرت فرمود: آری. عرض کرد: پس، چرا بنده، باید دستانش را به سوی آسمان بلند کند؟ حضرت به آیه «و فی السَّماءِ رِزقُکُم و ما توعَدونَ »اشاره کردند، که خداوند می فرماید:روزی شما و آنچه وعده داده می شوید در آسمان است.پس آیا روزی را جز از جایگاهش باید خواست؟»

کارگر شورکی، تصریح کرد: در روایت دیگری از هشام ابن حکم آمده که زندیقی خدمت امام صادق(ع) رسید و از آیه «الرحمن علی العرش استوی» سئوال کرد و امام فرمود: خدا به هیچ مکان و مخلوقی نیاز ندارد بلکه همه محتاج او هستند واین موضوع که دست به سوی آسمان بلند کنیم یا به سوی زمین، در علم و احاطه و قدرت خدا یکسان است ولی خداوند دستور داده دست های خود را به سوی آسمان، به طرف عرش، بردارند زیرا معدن رزق آنجاست و ما آنچه قرآن و اخبار رسول خدا اثبات کرده است، تثبیت می کنیم و آنجا که فرمود: دست ها را به سوی خداوند بردارید و این سخن مورد اتفاق تمام امت است.(بحار ج۳ ص۳۳۰)

وی، اضافه کرد: چون خاستگاه نیازهای انسان از آب، نور خورشید، اکسیژن و هوا و بسیاری از نیازها، از آسمان بر انسان فرود می آید پس ما باید به امر خداوند دست را به آسمان بلند کنیم و امیدواریم خداوند دعاهای ما را اجابت فرماید و سعی کنیم از دعا کردن غافل نشویم چرا که بسیاری از گره ها به وسیله دعا کردن و خواستن از خداوند متعال، باز می شود و مشکلات انسان مرتفع می شود.

در این نشست، با قرائت مصوبات قبلی شورای اداری و بیان گزارشی از اقدامات انجام شده توسط هر یک از حاضران، نکاتی در خصوص مسائل جاری حوزه مطرح شد و در مورد آن ها بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha