شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
تصاویر/نشست صمیمی مدیر حوزه های علمیه با هنرمندان حوزوی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه مکتب سازی را از دیگر جهت گیری های الزامی هنر اسلامی توصیف و تصریح کرد: حوزه های علمیه باید در تمام قلمروهای ادبی و هنری صاحب مکتب باشد؛ صاحب مکتب بودن اقتضائات متعددی دارد و انتظار می رود تا نیروهایی تربیت شوند و جریان سازی هایی در مسیر ارائه کلان نظریه ها و مکاتب ادبی در حوزه شکل بگیرد؛ شکل دان به مکاتب هنر حوزوی از رسالت های مهمی است که از ما بر می آید و حوزه استعددهای فوق العاده ای بدین منظور دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در نشست صمیمی با هنرمندان و شاعران حوزوی که به مناسبت ماه مبارک رمضان در دفتر مدیر حوزه های علمیه برگزار شد، ضمن تقدیر از میدان داران و پیشگامان تعالی هنر قدسی، تصریح کرد: امیدواریم همه بتوانیم از فرصت‌های پرفروغ باقیمانده ماه مبارک رمضان بهره‌مند و به جوایز الهی عید سعید فطر نائل آییم.

وی در ادامه بر اهمیت پرچم‌داری در مسیر رشد و شکوفایی هنر دینی تأکید و گزارشی از مجموعه مصوبات جلسات پیشین ارائه نمود و یادآور شد: هنر در همه اشکال از محتوا، ظاهر، صورت و فنون خاصی برخودار است؛ در هنر قدسی، ایمانی و آسمانی یا به تعبیری هنر حوزوی، قالب ها در پرتو روح و نگاه بلند حوزوی در همه طیف های هنری نو آوری داشته، شکل ها نیز در شعاع اندیشه دینی تطور و تحول پیدا می‌کند.

مدیر حوزه های علمیه بر لزوم مکتب سازی و جریان آفرینی در محتوا و درون مایه های هنر الهی، قدسی و حوزوی تصریح کرد و ابراز داشت: هرچقدر این درون مایه از غنا، عمق و ژرفایی بیشتری برخودار باشد، به هنر حوزوی و هنر دینی جلا و شکوه بیشتری می بخشد.

وی خاطرنشان ساخت: هنر در فضای حوزه باید از محتوای راقی و متفاوت برخوردار باشد، به گونه‌ای که هرکسی در هرجا با هنر حوزوی مواجه می گردد، فکر ناب، مکتب جدید و اندیشه متلالو متفاوت با سایر هنرها را احساس نماید.

آیت الله اعرافی توجه به مصادر اولیه اندیشه دینی را از نخستین الزامات حرکت در این مسیر توصیف کرد و اذعان داشت: علوم اسلامی با طیف های وسیعی که دارد، در پرتو مصادر اولیه اندیشه دینی اعم از کتاب و سنت، جزء منابع مهم درون مایه فکر و هنر دینی است.

وی با تاکید بر این که حوزه های علمیه امروز در صدد توسعه آفاق و مرزهای علوم اسلامی است، اظهار داشت: در میان طیف وسیع علوم اسلامی، برخی از حوزه ها از جمله فلسفه اسلامی، عرفان اسلامی و اخلاق اسلامی ارتباط بیشتری با هنر داشته از جایگاه ویژه ای برخودار است.

مدیر حوزه های علمیه یادآور شد: درخشش هنر حوزوی چه در شعر و ادب و چه در قلمروهای دیگر به این است که آفرینندگان این هنر از طریق علوم اسلامی به منابع و خزائن اصلی معرفت اسلامی متصل شوند؛ علوم اسلامی دالانی است که انسان را به ساحت های پهناور اندیشه دینی در مصادر اولی رهنمون می سازد. غنای علمی و دانشی هنرمندان در این عرصه بسیار مهم است.

وی ضمن تصریح بر استعدادیابی ها، بر اهمیت اشراف هنرمندان به علوم و معارف اسلامی تأکید نمود و یادآور شد: وقتی هنرمند در ساحت چشمه جوشان معارف اسلامی انسان ساز حرکت کنند، تحفه های ویژه ای را به ارمغان خواهد آورد. آثار هنری هنرمندان هر اندازه از غنای محتوایی بیشتری برخودار شده، ماندگارتر شده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به این که عمق یابی هنر در منابع و مصادر علوم، معارف و اندیشه الهی اصل بسیار مهمی است که باید بدان توجه نمود، اظهار داشت: انقلاب اسلامی از چنان جلوه ای برخوردار است که با هزار زبان هنری می توان آن را ترجمه و تفسیر نمود.

وی ضمن تأکید بر این نکته که باید ذخایر دینی، معرفتی، تاریخی و انقلاب اسلامی را به زبان هنر به نسل و جهان امروزی منتقل نماییم، خاطرنشان ساخت: از ستادهای راهبری و شورای شعر و ادب انتظار می رود که به گونه ای راهبر حرکت هنر در حوزه باشند که هنر قدسی جامعه ایران و جهان را تحت تاثیر قرار دهد؛ هنری می خواهیم که انسان ساز، جامعه ساز و تمدن آفرین بوده، معادلات غیر الهی دنیای امروز را تغییر دهد.

آیت الله اعرافی بر اهمیت جریان سازی هنر اسلامی در عرصه های مختلف زیست بشری تأکید نمود و یادآور شد: راهبران هنر در حوزه باید ظرفیت های درون حوزوی را برای جهان بیرون و نسل جوان ایران و جهان شکوفا نمایند؛ باید در حوزه های مختلف هنری از جمله، تئاتر، شعر و ادب، فیلم، سینما، داستان، رمان و ... جریان ساز باشیم.

وی ضمن اهتمام به سختی های جریان سازی در عرصه هنر، با بیان این که اراده های قوی و ایمان عمیق بر تمام ناداری ها غلبه پیدا می کند، اظهار داشت: باید نگاه خود را فراتر از امکانات و به صورت جهادی و انقلابی از سر احساس و انگیزه دینی ترسیم کنیم.

مدیر حوزه های علمیه مکتب سازی را از دیگر جهت گیری های الزامی هنر اسلامی توصیف و تصریح کرد: حوزه های علمیه باید در تمام قلمروهای ادبی و هنری صاحب مکتب باشد؛ صاحب مکتب بودن اقتضائات متعددی دارد و انتظار می رود تا نیروهایی تربیت شوند و جریان سازی هایی در مسیر ارائه کلان نظریه ها و مکاتب ادبی در حوزه شکل بگیرد؛ شکل دان به مکاتب هنر حوزوی از رسالت های مهمی است که از ما بر می آید و حوزه استعددهای فوق العاده ای بدین منظور دارد.

وی در ادامه خط آفاقی جدید نسبت به شعر خانواده را مهم ارزیابی نمود و با بیان این که باید متناسب با دنیای امروز و نیازها و تحولات، پنجره های تازه ای در حوزه هنرهای دینی و حوزوی بگشاییم، اظهار داشت: تمام هنرهای ما در حوزه های علمیه باید رویکرد و جان مایه و پیوست بین المللی داشته باشد. این پیوست و رویکرد بین المللی در شعر و ادب دینی از گستره تاثیرگذاری بالایی برخوردار است.

آیت الله اعرافی با تاکید بر این که باید در تمام ساحت های هنری رویکرد بین المللی خود را تقویت نماییم، اظهار داشت: در ستادها و شوراهای هنری باید از ظرفیت تمام نهادها، دستگاه ها و اشخاص حقیقی و حقوقی و ظرفیت های عامه بهره مند شویم، نیاز است تا در میان اشخاص حقیقی و نهادهای حقوقی حوزه های علمیه، نگاه همگرا و هم افزا حاکم باشد.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: در طراحی های کلان هنر در حوزه و جریان های مرتبط با آن، حساب ویژه و جدی تری در برنامه ریزی ها باز شود و تمام مجموعه ها و بخش‌های حوزوی رویکرد هنری را پیوست همه برنامه های خود قرار دهند و به هنرهای الهی و معنوی اهتمام بیشتری بورزند.

آیت الله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به برگزاری همایش یکصدمین سالگشت حوزه علمیه قم، بر اهمیت نقش آفرینی میدان داران هنر قدسی در این بزرگداشت تاکید کرد.

خاطرنشان می شود: در این نشست صمیمی حجت الاسلام والمسلمین حسین ملانوری معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه گزارشی از فعالیت های فرهنگی ارائه داد و در ادامه چند تن از هنرمندان و شعرا به بیان نکته نظرات و ارائه اشعار خود پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha