یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ |۲۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 2, 2024
افتتاح «مرکز تحقیقات بین المللی مطالعات عالی اسلامی» در لندن

حوزه/ نماینده حضرت آیت الله سیستانی در اروپا در مراسم افتتاح مرکز تحقیقات بین المللی مطالعات عالی اسلامی در لندن گفت: از مهمترین ارکان استحکام دین در دنیای معاصر و تحولات سریع و حیرت انگیزی که شاهد هستیم، اثبات صحت متون و کتابهای دینی از خطا و تحریف است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی کشمیری، نماینده حضرت آیت الله سیستانی در اروپا مرکز تحقیقات بین المللی مطالعات عالی اسلامی وابسته به اتحادیه بین المللی جوامع مسلمان شیعه دوازده امامی خوجه را به دعوت آنها در لندن پایتخت انگلستان افتتاح کرد.

متن سخنان حجت الاسلام والمسلمین کشمیری به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

والحمد لله وصلی الله علی خیر الخلق محمد وآله الطیبین الطاهرین.

آقایان گرامی! حضار محترم!

یکی از مهمترین ارکان استحکام دین در دنیای معاصر و تحولات سریع و حیرت انگیزی که شاهد آن است، توانایی اثبات پاکی دین و صحت متون و کتابهای آن از خطا و تحریف است.

از مهم ترین ویژگی های این توانایی، کار با شواهد، براهین و ادله عقلی و اتخاذ روش های علمی پیشرفته در دفاع، موشکافی و ملاحظه در جهت حفظ اصول این دین و دفع شبهات در مورد آن است تا به دین خالص و صحیح همانگونه که از پیامبر اعظم و اهل بیت (علیهم السلام) وارد شده است دست یابیم.

توجه به نکات زیر برای دستیابی به این مهم لازم است:

۱- ایجاد مراکز پژوهشی یکی از کارهای بزرگی است که مؤمنان باید برای آن تلاش و هزینه کنند، همچنان که در مورد سایر مسائل عبادی چون ایجاد مؤسسات دینی مانند مساجد، حسینیه ها و مراکز اسلامی و تبلیغی این چنین است. هر کدام از این عناوین نقش خود را در نظام عمومی اسلامی در ابلاغ و نشر اندیشه صحیح دینی ایفا می‌کنند.

۲- بسیاری از کتب خصمانه و پژوهشهای گمراه کننده توسط مراکز مطالعاتی که توسط دشمنان دین تأسیس و تأمین مالی شده اند، صادر شده است و این مراکز همچنان زهر خود را در امت پخش می‌کنند و برخی مسلمانان فریب آنها و اسامی کسانی را می خورند که در آنها قلم می‌زنند و متأسفانه آنها را به عنوان حقایق علمی غیر قابل مناقشه قبول می‌کنند! در حالی که بسیاری از آنها فاقد علم و روش شناسی صحیح در برخورد با مسائل دینی به طور عام و مسائل اسلامی و شیعی به طور خاص هستند. راه مقابله با این افکار نادرست - علاوه بر پاسخگویی و هشدار نسبت به آنها - ایجاد مراکزی برای مطالعات هدفمند است که متخصصانی که مسائل دینی را می دانند در آن خدمت کنند و سپس نتایج مطالعات خود را تا حد امکان منتشر کنند.

۳- مهم این است که متولیان این مراکز و به ویژه کارکنان و پژوهشگران آن بدانند که مانند سایر مشاغل، شغل کارمندی ندارند، بلکه هدفی را بر عهده دارند که خداوند متعال آن را در بسیاری از آیات کتاب آسمانی خویش مشخص کرده است مانند (ادع الی سبیل ربک ...) پس مقاله نویسی و سخنرانی و تحقیق در موضوعی جز در چارچوب دعوت به راه خدا نباید باشد و راه خدا همان است که ائمه هدی (علیهم السلام) بر آن هستند.

اینجا معنی ندارد که کسی بگوید این نظر من یا قضاوت شخصی من در این یا آن موضوع است. بلکه کارکنان در این مراکز باید به مسیر کلی پیروان اهل بیت پایبند باشند و این همان چیزی است که مرجعیت بدان پایبند است و پس از آن نیازی به نگرش به مسائل اختلافی نیست تا این مراکز پژوهشی بار دیگر منشأ اختلافات جدید نگردند و کارمند و نویسنده نباید نظرات شخصی خود را برخلاف این جریان عمومی منعکس کند.

۴- ما خوشبین هستیم که «مرکز تحقیقات عالی اسلامی» بتواند اطلاعات جدی و مهمی بر فعالیت هدفمند اسلامی بیافزاید و زمینه های اسلامی و به ویژه شیعی را با مطالعات پخته ای که موجب افزایش ایمان مؤمنان گردد و شک و شبهه را از دل آنها بزداید فراهم کند و خط صحیح را بر مبنای محکمی از براهین و قرائن بنا نهد.

از ذهن متولیان این مرکز دور نمانده است که خدای تعالی در قرآن کریم اولین کسی است که به موضوع تحریف کتب آسمانی مانند تورات و انجیل پرداخته است آنجا که می فرماید: (فَبِمَا نَقْضِهِم مِّیثَاقَهُمْ لَعنَّاهُمْ وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِیَةً یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَن مَّوَاضِعِهِ وَنَسُواْ حَظًّا مِّمَّا ذُکِّرُواْ بِهِ) المائدة - ۱۳، یا آنجا که می‌فرماید: (أَفَتَطْمَعُونَ أَنْ یُؤْمِنُوا لَکُمْ وَقَدْ کَانَ فَرِیقٌ مِنْهُمْ یَسْمَعُونَ کَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ یُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ وَهُمْ یَعْلَمُونَ) البقرة - ۷۵ بر خلاف قرآن که از این تحریف مبرا بوده زیرا خداوند آن را حفظ کرده و امر حفظ آن را بر عهده انسان‌ها نگذاشت. خداوند فرمود: (إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ) حجر - ۹.

البته تحریف چون تهمت، دروغ و جعل احادیث، خود پیامبر(ص) را در امان نگذاشت و امیرمؤمنان (ع) به آن اشاره کرد و فرمود: جعل حدیث در عصر پیامبر (ص) واقع شده است. [شیخ صدوق، اعتقادات الامامیه، ص ۱۱۸].

جایی که محققان و پژوهشگران می بینند که پیشگامان این عمل در عصر پیامبر (ص) ابوهریره، کعب الاحبار، ابیّ بن کعب و دیگران بوده اند.

معاویه بن ابی سفیان در عصر امیرمؤمنان (ع) به رونق این تجارت دامن زد، از این رو میلیون ها درهم و دینار از بیت المال برای آن خرج کرد که نمونه آن معامله با سمرة بن جندب بود. او به مبلغ چهارصد هزار درهم در مقابل گفتن این که آیه (ومن الناس من یعجبک قوله فی الحیاة الدنیا) در مورد حضرت علی (ع) نازل شده و آیه (ومن الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضاة الله) درباره ابن ملجم نازل شده، این پیشنهاد را پذیرفت و خطبه ای برای مردم شام ایراد کرد.

اینگونه است که امام باقر(ع) و امام صادق (ع) کار امام سجاد (ع) در افشای تحریف حدیث و دین و رسوا سازی عقیده منحرف شده به وسیله بنی امیه و بنی عباس را تکمیل کردند چرا که اندیشه‌های جبر، تفویض، ارجاء (عقیده مرجئه)، تجسیم (جسمانیت خداوند متعال) و تشبیه (مانند کردن خداوند به خلق) گسترش یافته بود. جریان های غلو زیاد شده و زنادقه می‌تاختند. جعل احادیث در مورد این دو امام (ع) نیز بسیار بود تا اینکه از امام باقر (ع) نقل شده که فرمود: «از ما حدیثی جز آنچه موافق قرآن و سنت است قبول مکن یا اینکه با آن شاهدی از احادیث پیشین ما می یابی (که در این صورت بپذیر)، چرا که مغیرة بن سعید لعنه الله در کتب پیروان پدرم احادیثی گنجانده که پدرم آنها را نفرموده پس از خدا بترسید و آنچه را که با کلام پروردگارمان و سنت پیامبر خدا (ص) منافات دارد از ما نپذیرید»

امام رضا (ع) نقش فرآیند جعل حدیث را در آن برهه چنین بیان کرده است: مخالفان ما در فضائل ما اخباری را جعل کرده‌اند که به سه قسم تقسیم می‌شود: ۱-خبرهائی که غلو کرده‌اند. ۲-خبرهائی که کوتاهی در باره ما کرده‌اند. ۳-خبرهائی که تصریح شده بعیب‌های دشمنان ما.

به همین دلیل این مرکز و سایر مراکز مبارکه بر عهده گرفته اند که با شناخت میراث اهل بیت (ع) و پاکسازی آن از هر ناخالصی، پرده را از روی آن بردارند تا در حمایت از حقیقت و نشاط بخشیدن به شریعت سرور رسولان بکوشند، بدینوسیله به شما تبریک می‌گوییم و دستان شما را می‌فشاریم چرا که این مطالعات و تحقیقات به فقها و پژوهشگران کمک کرده و مقدمه‌ای برای آن‌ها آماده می‌کند و آنها را قادر می‌سازد تا مسائل و ویژگی‌های آن‌ها را درک کنند و باری از بار زحمات آن‌ها را از دوششان بر می‌دارد.

در این عصر مشکوک و خطرناک، در آستانه راه‌اندازی هوش مصنوعی با تمام هشدارها و خطرات وحشتناک آن در دین، زندگی، فناوری، سیاست، هنر، آموزش و پرورش، روابط مشکوک، ناهنجاری ها، انحرافات در تربیت خانوادگی و اجتماعی و... هستیم. از این پس ممکن است حتی در مسائل دینی صرف، اعتقادی و پژوهشی محض رقیبی باشد که کافی است به او یک نظر بدهید که پیامی ترسناک آنگونه که خواسته اید در پاسخ ارائه کند؛ حال چه مثبت و چه منفی.

بنابر این کار شما یک کار کاملا تخصصی خواهد بود که عمق آن ژرف یابی و تحقیق و وقف خود در این راه است. لذا باید در زمینه تحقیق و تفحص با هدف حفظ میراث محمدی و علوی آستین ها را بالا بزنید.

از خداوند توفیق مسئولان اداره این بنا و دست اندرکاران آن و تلاشگران و بخشش کنندگان و انفاق کنندگان را خواستارم و خداوند همه شما را حفظ کند.

(وقل اعملوا فسیری الله عملکم ورسوله والمؤمنون)

تصاویر: افتتاح مرکز مطالعات اسلامی شیعیان خوجه اثنی‌عشری در لندن

اهمیت اثبات مصونیت متون دینی از تحریف در دنیای معاصر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha