یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ |۲۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 2, 2024
فردیس

حوزه/ امام جمعه فردیس استان البرز گفت: در کشورهای غربی می‌گویند شما بر خلاف حقوق بشر برخورد می کنید، مدعی اند بشر اگر پست ترین اقدامات را انجام بدهند، شما حق برخورد با او را ندارید، در اسلام اینگونه نیست، خدا به انسان استعداد، عقل و شعور داد که این ها کرامت فطری است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از البرز، حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی شامگاه یکشنبه در مراسم عزاداری سالروز شهادت امام جواد(ع) در مسجد امام حسین(ع) فردیس اظهار داشت: ما این افتخار را داریم که پایتخت معنوی کشور ما خراسان است؛ دلهای ما در مشهدالرضا می تپد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی فردیس با اشاره به وجه تمایز انسان از حیوان، گفت: مایه تمایز انسان، کرامت اوست، خدای متعال در آیه ۷۰ سوره اسرا می فرماید :وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَیٰ کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا. در میان تمام موجودات ما فرزندان آدم را اکرام کردیم، در میان خود انسانها ملاک برتری باز کرامت و تقوی است؛ إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَ اللَّهِ أَتقاکُم؛ کرامت یکی از مهم ترین حقوق انسان هاست، اعلامیه حقوق بشر هم در اولین ماده به کرامت انسانی اشاره می نماید؛ کرامت در سایه سایر حقوق نیست بلکه خودش از حقوق پایه و مبنای دیگر حقوق است.

امام جمعه فردیس تصریح کرد: انسان حق آزادی تن، بیان، اندیشه و رفت و آمد دارد، تمام این حقوق معلول کرامت بشر است، اگر انسان کرامت نداشته باشد هیچکدام از این حقوق را قائل نیستیم؛ پایه بسیاری از حقوق کرامت بشری است.

حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به معنای کرامت، خاطر نشان کرد: کرامت یعنی بزرگواری، شرافت، قداست و حرمت؛ وقتی می گویند این موجود کریم است یعنی حرمت خاصی دارد؛ کرامت در مقابل دنی که معنای آن ذلیل است‌. در کشورهای غربی می‌گویند شما بر خلاف حقوق بشر برخورد می کنید، مدعی اند بشر اگر پست ترین اقدامات را انجام بدهند، شما حق برخورد با او را ندارید، در اسلام اینگونه نیست، خدا به انسان استعداد، عقل و شعور داد که این ها کرامت فطری است.

امام جمعه فردیس با اشاره به کرامت اکتسابی، اظهار کرد: ما بر اساس این کرامت می توانیم خودسازی کنیم؛ صدرالمتألهین که از او به عنوان رئیس فلاسفه یاد می کنند، بیان می کند انسانیت انسان بالقوه است نه بالفعل، یعنی ما می توانیم انسان شویم، نه اینکه انسان هستیم، هر موجود دیگری به غیر انسان در ماهیت اولیه خود می ماند و فقط انسان است که می‌تواند در اوج قرار بگیرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شکرا IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    0 0
    احسنت به ایشان که تمایز کرامت فطری و اکتسابی رو فرمودند
  • متعاکس IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    0 0
    همو که انسان را گرامی داشت به نعمی، وقتی کفران کرد، می گویدش: کمثل الکلب، کمثل الحمار، کالانعام بل هم اضل و ...
  • تقلب! IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    0 0
    "انسانیت انسان بالقوه است نه بالفعل، یعنی ما می توانیم انسان شویم" افرادی با اتکاء به کرامت فطری و آفرینشی، می خواهند آثار کرامت اکتسابی بر آن بار کنند!