سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ |۴ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 11, 2024
همایش مبلغان

حوزه/ معاون فرهنگی مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان گفت: مبلغان باید مفاهیم و معارف را خوب درک کرده و مطابق با فهم و ذوق مخاطب انتقال دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، خانم زهرا علاءالدین در نشست گردهمایی مبلغین محرم که از سوی موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(علیه‌السلام) گرگان برگزار شد، گفت: امام حسین(علیه‌السلام) طواف کعبه را ترک کرد زیرا ذلت را نمی‌پذیرفت و معتقد بودند که خداوند انسان را با عزت آفریده است، البته عزت در این مقال؛ به معنای بیان حق است.

وی با اشاره به این که «نباید به ظواهر دین اکتفا کرده و حقیقت دین را رها کرد» و با استناد به آیه شریفه ۱۲۵ سوره مبارکه نحل تصریح کرد: «اگر بخواهیم مطلبی را خوب برسانیم به یقین طبق بیانات ائمه اطهار(علیهم‌السلام) کلام ما نیکو و مطابق با فطرت انسان‌ها بوده و به یقین می‌پذیرند»؛ پیامبران گرامی اسلام(صلی‌الله‌و‎علیه‌وآله) نیز برای خردورزی با دانش و معرفت مبعوث شدند، لذا اگر این حکمت و معرفت نباشد، تبلیغ ما اثر مطلوبی بدنبال ندارد.

معاون فرهنگی موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گرگان با اشاره به کلام امام رضا(علیه‌السلام) که می‌فرمایند: «اگر محاسن کلام ما دانسته شود، مطمئن باشید تبعیت بدنبال دارد»، خاطرنشان کرد: مبلغین باید مفاهیم و معارف را خوب درک کرده و مطابق با فهم و ذوق مخاطب انتقال دهند.

علاءالدین در ادامه تصریح کرد: از آنجایی که دشمنان ما به روز هستند، باید علم و معرفت مبلغین نیز به‌روز بوده و با شیوه‌های گوناگون تبلیغی نسبت به مخاطبان مجهز باشند؛ زیرا تمام مردم را نمی‌توان با یک شیوه دعوت کرد.

وی اضافه کرد: برقراری ارتباط خوب مبلّغ با جوان موجب اثرپذیری کلام خواهد شد و چقدر خوب است آیات قرآن را با شعر، مطلب و یا یک جمله زیبا بیان کرد تا جوانان جذب دین شوند؛ لذا مبلغ موفق باید مطلب را به‌گونه‌ای جوان‌پسند بیان نماید تا اثرگذار باشد.

استاد حوزه خواهران بهترین شیوه دعوت کردن را تبلیغ دانست و افزود: تبلیغ به معنای رساندن و تنها چیزی که ارزش‌ها را از آفت‌ها و آسیب‌ها دور نگه می‌دارد؛ لذا برای پاسخ به نیاز مخاطبین باید مسلط بر علوم دینی بوده و علم را با عمل هماهنگ داشته و برای رضای خداوند کار کند.

علاءالدین، آشناشدن جامعه با سبک زندگی اسلامی را از جمله راهکارهای کاهش آسیب‌ها برشمرد و گفت: نیاز جامعه امروزی این است که مبلغ به دنبال یک سری از توانمندی‌ها و مهارت‌های گفتاری و رفتاری باشد تا بتواند در مقابل مشکلات خود را حفظ کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha