جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ |۱۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 24, 2024
ضرب الاجل تهران به بغداد

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد، انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

موج برکناری بلندپایه ها در اسرائیل به راه افتاد

روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» نوشت: به رغم وجود بحران نیرو، ارتش رژیم صهیونیستی در چند ماه اخیر ده‌ها افسر را با درجه سرگردی برکنار کرده است روزنامه «اسرائیل هیوم» روز سه شنبه گزارش داد رژیم اشغالگر صهیونیستی قصد دارد به خانواده‌های اعضای ارتش مستمری پرداخت نکند. این تصمیم حس سوء استفاده و خیانت ایجاد می‌کند و به افسران جوان تسری خواهد کرد.به گزارش «اسرائیل هیوم» به رغم بحران جدی در ارتش رژیم اشغالگر اسرائیل و کمبود صدها افسر با درجه‌های سروان و سرگرد، ارتش در چند ماه اخیر ده‌ها افسر را با درجه سرگردی در چارچوب طرحی که «کاهش نیروهای نظامی» نام گرفته، برکنار کرده است. روزنامه هاآرتص پیشتر اوضاع پیش آمده در ارتش در نتیجه اصرار نتانیاهو بر ادامه دادن به اصلاحات قضایی را «روند بی سابقه متلاشی شدن از درون» توصیف و گزارش داده بود دولت مسئول اصلی این اوضاع است.

منبع: شبکه خبر

انگلیس به مرگ گسترده بیماران اعتراف کرد

حزب کارگر انگلیس اعلام کرد در بررسی‌های این حزب اشکار شده است که ۱۲۰ هزار نفر از بیمارانی که در صف انتظار درمان در سازمان ملی بهداشت و درمان این کشور بودند جان باختند پیش از اینکه درمانشان آغاز شود.حزب کارگر انگلیس اعلام کرد در بررسی‌های این حزب اشکار شده است که ۱۲۰ هزار نفر از بیمارانی که در صف انتظار درمان در سازمان ملی بهداشت و درمان این کشوربودند جان باختند پیش از اینکه درمانشان اغاز شود. در پی انتشار گزارش حزب کارگر انگلیس که در برخی رسانه‌های این کشور منتشر شد، سازمان‌های هوادار حقوق بیماران، این وضعیت را "فاجعه‌ای ملی" نامیدند. براساس گزارش این حزب، ۱۲۰ هزار و ۶۹۵ نفر از بیمارانی که منتظر بودند تا سازمان ملی بهداشت و درمان دولتی، درمان آنان را آغاز کند، جان باختند. نشریه گاردین پیش‌تر نوشت: مرگ بیماران منتظر درمان در انگلیس، به بالاترین تعداد رسیده و در مقایسه با سال ۲۰۱۸ که حدود ۶۰ هزار بیمار منتظر درمان جان باختند، پارسال این تعداد دو برابر شد. در گزارش حزب کارگر انگلیس آمده است مدیر بیمارستان رویال فری (Royal Free) در لندن اعلام کرده است ۳ هزار و ۶۱۵ بیمار که در صف انتظار درمان این بیمارستان قرار داشتند، پیش از آغاز درمان جان سپردند. همچنین در بیمارستان "مورکامب بی" (Morecambe Bay) در منطقه کامبریا (Cumbria) ۲ هزار و ۸۸۸ بیمار و نیز در بیمارستان آموزشی لیدز ۲ هزار و ۳۹ بیمار، پیش از آغاز درمان، در صف انتظار درمان، جان خود را از دست دادند. به نوشته گاردین، مدیران بیمارستان‌های دولتی انگلیس می‌گویند بیش از یک دهه است که بودجه لازم به بیمارستان‌ها اختصاص داده نمی‌شود و در نتیجه، بیمارستان‌ها با کمبود نیروی انسانی، تجهزات و تخت روبرویند و به همین علت، بیماران در صف انتظار درمان، بیش‌تر جان می‌بازند. دیدبان سلامت در انگلیس (Healthwatch England) در پی انتشار این گزارش افزایش شمار بیمارانی را که در صف انتظار درمان جان می‌بازند، نشانگر بروز اشکار "فاجعه ملی" دانست. گاردین نوشت در مقیاس هر تخت بیمارستانی در ازای یکهزار نفر جمعیت، شمار تخت‌های بیمارستانی در انگلیس از کشورهایی همچون مکزیک و کلمبیا هم کم‌تر شده است. گزارش کتابخانه مجلس عوام انگلیس هم که به سفارش حزب لیبرال دموکرات‌ها تهیه شده است، نشان می‌دهد در مقایسه با سال ۲۰۱۵، اکنون بیمارستان‌های دولتی انگلیس ۲ هزار و ۲۳۳ تخت (۶ درصد) کم‌تر تخت دارند در حالی که شمار بیماران افزایش یافته است. پزشکان در انگلیس سال هاست در اعتراض به انچه بی توجهی دولت به کمبود امکانات و نیروی انسانی در بیمارستان‌های دولتی این کشور می‌خوانند دست به اعتراض زده اند و می‌گویند در پی سال‌ها بی توجهی به خواسته‌های انان، از سال گذشته به عنوان اخرین گزینه دست به اعتصاب زده اند تا بدین طریق جامعه را متوجه عمق بحران در بیمارستان‌های دولتی این کشور کنند.

منبع: شبکه خبر

ضرب الاجل تهران به بغداد تمام شد

مهلت ایران و نیروی زمینی سپاه برای خلع سلاح تروریست‌ها در اقلیم کردستان به پایان می‌رسد. ‏اخبار رسیده حکایت از این دارد که مقر اصلی دمکرات در «سنجق» یا «قلعه دموکرات» و دیگر مقرهای کوموله، پاک و تخلیه شده است و تا ساعت ۲۴ امشب فرصت دارند تمام منطقه را از لوث تروریست‌ها پاکسازی کنند. «خارج کردن گروه‌های تروریستی از مناطق نزدیک به مرزهای جمهوری اسلامی ایران»، «انتقال آنها به عمق خاک عراق در منطقه اقلیم کردستان جمهوری عراق» و «تلاش برای خلع سلاح کردن آنها» از جمله محورهای توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق است که این روزها از سوی طرفین در حال اجراست. توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق عصر روز یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ طی مراسمی با حضور «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق، توسط علی شمخانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق امضا شد. همان زمان اعلام شد امضای این موافقتنامه که روند تهیه آن چندین ماه ادامه داشته، تأثیر تعیین کننده‌ای در کاهش و مدیریت چالش‌های امنیتی ناخواسته بین دو کشور به دنبال خواهد داشت که ریشه در شرارت گروه‌های ضدانقلاب حاضر در اقلیم کردستان دارد. بررسی دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که برخی اقدامات ضد امنیتی که در گذشته توسط عوامل رژیم صهیونیستی در داخل خاک ایران انجام شده نیز با هماهنگی و همکاری گروه‌های ضدانقلاب حاضر در اقلیم کردستان انجام شده است.

منبع: مهر

آغاز عملیات نظامی آذربایجان در قره‌باغ

رسانه‌های ارمنستان با انتشار تصاویری اعلام کردند که نیروهای جمهوری آذربایجان شهر «خان‌کندی»، مرکز منطقه قره‌باغ را گلوله‌باران کردند. وزارت دفاع ارمنستان نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای جمهوری آذربایجان با سلاح‌های دقیق مواضع نظامی ما را بمباران کردند. رسانه‌های محلی اعلام کردند باکو در پی آغاز این عملیات حریم هوایی خود را به روی ارمنستان بسته است. خبرگزاری فرانسه نیز از شنیده‌شدن صداهای انفجار در مرکز قره‌باغ خبر داد. گفته می‌شود که یکی از اهداف جمهوری آذربایجان از عملیات نظامی امروز اعمال فشار به ارمنستان و تلاش برای ایجاد دالان زنگزور است؛ جمهوری اسلامی ایران بارها در بالاترین سطح نظامی و سیاسی هشدار داده که ایجاد دالان زنگزور و هر گونه اقدام برای ایجاد تغییرات ژئوپلیتیکی در شمال‌غربی ایران خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است. هم‌زمان وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که «عملیات ضدتروریستی نیروهای ما» در منطقه قره‌باغ آغاز شد. در این بیانیه ادعا شده که «فرماندهی نیروهای حافظ صلح فدراسیون روسیه و رهبری مرکز مشترک نظارت ترکیه و روسیه در جریان فعالیت‌های جاری قرار گرفته‌اند.» جمهوری آذربایجان همچنین مدعی شد که هدف از این عملیات نظامی اخراج گروه‌های مسلح ارمنستان از اراضی جمهوری آذربایجان است. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مدعی شد که «صبح امروز بر اثر اقدامات تحریک‌آمیز ارمنستان دو نظامی آذربایجانی زخمی شدند.»

منبع: مهر

طوفان شن در کرمان پایان نیافت

افزایش غلظت غبار و خیزش گرد و خاک در اغلب مناطق به ویژه مناطق شمالی، غربی و نوار شرقی استان کرمان از امروز(سه‌شنبه) تا ابتدای هفته آینده پیش‌بینی می‌شود.میترا یاوری گفت: پدیده گردو خاک در مناطقی سبب کاهش دید افقی و کیفیت هوا می‌شود و بر اثر این پدیده احتمال اختلال در مسیرهای ارتباطی استان با استان‌های همجوار وجود دارد و باید شهروندان در عبور از این مسیرها احتیاط لازم را داشته باشند. به گفته کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان آسمان در اکثر مناطق استان تا فردا (چهارشنبه) به صورت ابری و نیمه ابری خواهد بود و در ساعات بعد از ظهر امروز بارش پراکنده باران در ارتفاعات جنوب و جنوب غرب این استان پیش‌بینی می‌شود. وی ادامه داد: بارش باران در مناطق پیش‌بینی شده به صورت نقطه‌ای و پراکنده در ارتفاعات است و سبب طغیان رودخانه‌ها نمی‌شود. یاوری با تاکید بر اینکه از چهارشنبه این هفته در استان حدود سه تا چهار درجه هوا خُنک‌تر خواهد شد، تصریح کرد: دمای کلانشهر کرمان نیز امروز در خنک‌ترین ساعت ۱۹ درجه سانتیگراد بود و در گرم‌ترین ساعات به ۳۴ تا ۳۵ درجه سانتیگراد خواهد رسید.

منبع: مهر

روز پسر تصویب شد

هشتصد و ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور امروز سه‌شنبه ۲۸ شهریور به ریاست محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با دبیری سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی و حضور انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و سایر اعضای شورای فرهنگ عمومی در اتاق کنفرانس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بر اهمیت فعالیت شوراهای فرهنگ عمومی در استان‌ها و سرپرستی آنها ذیل نظارت نماینده ولی فقیه در استان را متذکر شد و گفت: در جلسات دولت این بحث مطرح بود که این شوراها باید توسط استانداری‌ها اداره شود ولی با مخالفت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار شد که تحت سرپرستی نماینده ولی فقیه قرار گیرد. حجت‌الاسلام حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در استان البرز از راه‌اندازی و تأسیس قرارگاه کودک و نوجوان در پروژه‌های فرهنگی و شوراهای فرهنگ عمومی استان البرز خبر داد. حامد علامتی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از اکران پویانمایی «بچه زرنگ» از پنجم مهرماه در سراسر کشور خبر داد. اعضای شورای فرهنگ عمومی کشور در نشست اخیر خود، پیشنهاد درج روز پسر در ۱۰ رجب مصادف با سالروز میلاد حضرت امام جواد (ع) به تقویم عمومی کشور را تصویب کردند.

منبع: مهر

رانت بزرگ ارزی حذف شد

پیش از تغییر نرخ تسعیر ارز، شرکت‌های پتروشیمی که با خوراک ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی محصولاتشان تولید می‌شد، ارز حاصل از صادرات خود را با نرخ ۳۸ هزار تومان به بانک مرکزی می‌فروختند. حمید حسینی عضو هیأت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: تغییر نرخ تسعیر ارز خوراک و محصولات پتروشیمی، همان اقدامی بود که کارشناسان بر انجام آن تاکید داشتند چرا که چند نرخی بودن ارز بعد از سال‌ها تجربه و دیدن پیامدهای دوباره آن معنی ندارد؛ همچنین با این اصلاح، درآمد دولت افزایش پیدا خواهد کرد و نگرانی دولت بابت کسری بودجه کم خواهد شد. حسینی اظهار کرد: دست کم ۱۵ میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی داریم که این محصولات با خوراک ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی تولید می‌شد اما ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی با نرخ ۳۸ هزار تومان به بانک مرکزی فروخته می‌شد. به این ترتیب یک منفعت بزرگ از جیب عده‌ای فعال در این حوزه خارج شده و طبیعی است که این افراد از کم شدن حاشیه سود خود ناراحت باشند. به هر حال با تغییر نرخ تسعیر ارز دیگر رانتی در این حوزه وجود نخواهد داشت. به گفته او صنایع بالادستی که خوراک را با نرخ ارزان می‌گرفتند عمدتاً محصولات را با نرخ‌های بالاتری به صنایع پایین دستی می‌فروختند و عمدتاً این رانت نصیب صنایع بالادستی پتروشیمی می‌شد. عضو هیأت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی متذکر شد: تغییر نرخ تسعیر در کوتاه مدت ممکن است باعث تحرکات قیمتی در بازار محصولات پتروشیمی شود اما در بلندمدت بازار خود را تعدیل می‌کند و تعادل در بازار برقرار خواهد شد. حسینی با بیان اینکه افزایش خوراک در کوتاه مدت اثری یکسان برای همه صنایع ندارد عنوان کرد: برخی از صنایع سود بیشتری از نرخ‌های یارانه‌ای می‌بردند و برخی نفع کمتری نصیبشان می‌شد، بنابراین توزیع سود نرخ‌های پایین در زنجیره پتروشیمی به طور عادلانه صورت نمی‌گرفت. وی در پایان گفت: به هر حال با توجه به رشد قیمت دلار، نگه داشتن قیمت روی یک عدد ثابت و پایین منطقی نیست و باعث ایجاد مفسده‌هایی می‌شود کما اینکه در گذشته نیز فسادهایی در قالب سو استفاده از ارز یارانه‌ای وجود داشت.

منبع: مهر

ایران بر سکوی نایب‌قهرمان جهان ایستاد

مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان امشب در حالی با برگزاری دیدارهای رده بندی و فینال در اوزان ۶۵ و ۹۷ کیلوگرم برگزار می‌شود که تیم کشتی آزاد آمریکا به قهرمانی زودهنگام دست یافت و تیم ملی کشتی آزاد ایران هم در جایگاه دوم قرار گرفت و عنوان نایب‌قهرمانی را به دست آورد. در دیدار رده‌بندی رحمان عموزاد در وزن ۶۵ کیلوگرم این شانس را دارد تا با کسب دو پیروزی به مدال برنز دست یابد. همچنین تیم ملی کشتی آمریکا با ۱۲۵ امتیاز قهرمانی‌اش مسجل شده است. تیم کشتی آزاد ایران هم با کسب ۹۴ امتیاز جایگاه دوم قرار گرفت. در تیم ملی کشتی آزاد ایران، امیرحسین زارع موفق به کسب مدال طلا شد. حسن یزدانی و امیرمحمد یزدانی هم به مدال نقره رسیدند. محمد نخودی هم مدال برنز را برگردن آویخت. رضا اطری، میلاد والی زاده، مجتبی گلیج، یونس امامی و امیرعلی آذرپیرا هم از کسب مدال بازماندند. رحمان عموزاد نیز شانس کسب برنز را دارد.

منبع: مهر

تبادل زندانیان ایران و ترکیه تمام شد

عسکر جلالیان معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری از تبادل ۶ زندانی ایرانی و ترکیه‌ای بین دو کشور خبر داد و گفت: تبادل سه تبعه ایرانی و سه تبعه ترکیه‌ای در مرز بازرگان ماحصل سفر اخیر هیئت وزارت دادگستری جمهوری اسلامی ایران به آنکارا و رایزنی‌های با مقامات وزارت دادگستری ترکیه بود. وی گفت: تلاش می‌کنیم در اجرای موافقتنامه‌های حقوق بشری انتقال محکومین به حبس، اتباع خارجی محبوس در کشورمان را در صورت احراز شرایط و رضایت آنها به کشورشان منتقل کرده و در مقابل نیز چنین توقع و انتظاری از طرفین معاهدات داریم. جلالیان با اشاره به اینکه ترکیه یکی از مقاصد گردشگری و سفر هموطنانمان است، گفت: تعداد زندانیان ایرانی در این کشور در حال افزایش است، از هموطنان درخواست می‌کنیم قبل از سفر، قوانین و محدودیت‌های کشور مقصد سفر را مطالعه نمایند، در برخی کشورها مانند ترکیه برخورد با جرایم مواد مخدر شدید است، علاوه بر دستگیری و محکومیت عامل جرم، همراهان و کسانی که با متهم ارتباطات تلفنی هم داشته باشند تحت تعقیب قرار گرفته و مجازات‌های سنگینی در انتظار آنهاست.

منبع: مهر

شویگو وارد تهران شد

ارتشبد سرگئی شویگو وزیر دفاع فدراسیون روسیه عصر سه شنبه در صدر هیأت بلندپایه‌ای از مقامات نظامی این کشور وارد تهران شد. وی که به دعوت رسمی سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح به ایران سفر کرده است، تا ساعاتی دیگر در محل ستادکل نیروهای مسلح با عالی ترین مقام نظامی کشورمان دیدار خواهد کرد. توسعه دیپلماسی دفاعی، گسترش همکاری های دو جانبه و همچنین مقابله با تهدیدات مشترک و تروریسم بین المللی از جمله محورهای اصلی این دیدار محسوب می‌شود. براساس این گزارش وزیر دفاع فدراسیون روسیه در طول این سفر با فرماندهان ارشد نیروهای مسلح کشورمان نیز دیدار خواهد کرد.

منبع: ایرنا

موج جدید اعتصاب کادر درمان انگلیس

هزاران پزشک متخصص انگلیس امروز (سه‌شنبه) در اعتراض به شرایط نامطلوب کاری، کار زیاد و دستمزدهای پایین دست از کار کشیدند و قرار است پزشکان جوان نیز فردا (چهارشنبه) به صف اعتصاب کنندگان ملحق شوند.پزشکان جوان که از ابتدای امسال در مجموع ۱۹ روز اعتصاب کردند، قصد دارند تا آخر هفته (جمعه) دست از کار بکشند. آن‌ها همچنین در کنار پزشکان متخصص و سایر کارکنان معترض در سازمان بهداشت انگلیس در نخستین روزهای ماه آتی میلادی (اکتبر) اعتصاب خواهند کرد. این درحالیست که طبق برآوردهای صورت گرفته افزون بر هزاران نوبت پزشکی و عمل‌های جراحی طی روزهای اخیر لغو شده و مدیران بیمارستان‌ها هشدار داده‌اند که در اثر اعتراضات اخیر، نوبت بسیاری از بیماران برای سومین بار به تعویق افتاده است. دولت انگلیس در حال تنظیم لایحه‌ای است که هنگام برگزاری اعتصاب مشاغل عمومی، سطح مناسبی از خدمات را تضمین کند. با این حال ویشال شارما از اعضای ارشد انجمن پزشکی انگلیس، می‌گوید که دولت به جای تنظیم لایحه ضد اعتصاب می‌تواند پیشنهاد معتبری را برای جلوگیری از بالا گرفتن اعتراضات ارائه کند. وی با بیان اینکه کارکنان معترض تمایلی به اعتصاب ندارند افزود: این وضعیتی است که هیچ‌کس آن را نمی‌خواهد و ما تلاش کردیم تا در مذاکرات با دولت انعطاف به خرج دهیم. اما اگر دولت مایل به انجام این کار نیست، اعضای ما هم موضع خود را حفظ کرده و به اعتراض‌ها ادامه می‌دهند. در همین حال، کنفدراسیون سازمان ملی خدمات درمان انگلیس نیز که تمام بیمارستان‌های این کشور را نمایندگی می‌کند هشدار داد که نوبت پزشکی تعداد فزاینده‌ای از بیماران، از جمله بیماران سرطانی، به دلیل برگزاری اعتصاب‌ها، چندین بار تغییر کرده است. متیو تیلور مدیر عامل این سازمان هشدار داد که اعتصاب‌های اخیر «احتمالاً بزرگ‌ترین اعتراضی است که سازمان ملی خدمات درمان تا به حال دیده و در خدمات درمانی اختلال جدی ایجاد می‌کند. مدیران بیمارستان‌ها نگران هستند که این وضعیت خطرناک توسط دولت دست کم گرفته شود، و به ما می گویند که وضعیت فعلی بسیار متفاوت و پیچیده تر از اعتصاب‌های قبلی است. آن ها همچنین به ما می‌گویند که این بار تعداد بیشتری از عمل‌های جراحی و نوبت‌های پزشکی برای بیماران سرطانی لغو شده و این بدین معناست که برخی از بیماران ممکن است بیشترین رنج را تحمل کنند.» این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شود که کارکنان بخش درمان انگلیس طی چند ماه اخیر، در اعتراض به شرایط نامطلوب کاری، کار زیاد و دستمزدهای پایین چندین دور اعتصاب کرده‌اند اما دولت محافظه‌کار ریشی سوناک حاضر به بهبود شرایط کاری آن‌ها نیست. نخست وزیر انگلیس دو ماه پیش جلسه اضطراری مشترکی را با حضور وزرای دارایی، بهداشت و اتحادیه های معترض برگزار کرد اما نتیجه ملموسی را که مانع تداوم اعتصاب‌ها شود به همراه نداشت؛ در واقع این جلسه به تشکیل ستادی در داخل بیمارستان‌ها منجر شد که بیماران در مواقع برگزاری اعتصاب کارکنان این بخش، بین مراکز درمانی توزیع شوند. نتایج تازه‌ترین تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که بیشتر انگلیسی‌ها از عملکرد نظام سلامت این کشور در بحبوحه افت شدید خدمات درمانی و اعتصاب گسترده پزشکان، پرستاران و رانندگان آمبولانس‌ها ناراضی هستند. یافته‌های مشترک نظرسنجی موسسه معتبر «یوگاو» و نشریه «تایمز» لندن نشان می‌دهد که از نظر دو سوم مردم انگلیس سطح خدمات درمانی در این کشور وخیم است و ۸۰ درصد معتقدند که اوضاع طی پنج سال گذشته، یعنی پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا وخیم‌تر شده است. خدمات بهداشت ملی انگلیس (ان اچ اس) برای نخستین بار در سال ۱۹۴۸ و پس از پایان جنگ جهانی دوم به‌منظور ارائه خدمات درمانی به آسیب دیدگان و مجروحان جنگی راه‌اندازی شد و در حال حاضر با داشتن یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار کارمند، به‌صورت رایگان به مردم انگلستان خدمات بهداشتی ارائه می‌کند. بودجه این سازمان در سال راه‌اندازی‌اش در سال ۱۹۴۸ میلادی، بیش از ۴۳۷ میلیون پوند (به ارزش امروزی‌اش در حدود ۹ میلیارد پوند) بود و این رقم در سال جاری میلادی به حدود ۱۳۶ میلیارد پوند رسیده که فشار زیادی را بر بودجه دولت این کشور وارد کرده است. این درحالیست که شرایط اقتصادی انگلیس بر اثر چندین بحران متوالی در بدترین شرایط نیم قرن گذشته قرار دارد و کشور به گفته رئیس بانک مرکزی دوره طولانی رکود اقتصادی را تجربه می‌کند.

منبع: ایرنا

آمریکا از پیمان مشارکت رونمایی کرد

روزنامه انگلیسی از اقدام آمریکا در رونمایی از پیمان همکاری کشورهای ساحلی اقیانوس آتلانتیک (اطلس) خبر داد و نوشت این پیمان همکاری های امنیتی را شامل نمی شود اما همزمان با تلاش واشنگتن برای مقابله با نفوذ چین کلید خورده است.فایننشال تایمز افزود: آمریکا همزمان با تلاش برای افزایش روابط اقتصادی، علمی و محیط زیستی، از پیمان همکاری بین ده ها کشور ساحلی اقیانوس اطلس در اروپا، آفریقا و آمریکا رونمایی کرد. پیمان «مشارکت برای همکاری آتلانتیک» در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و در آستانه سخنرانی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در این نهاد جهانی که قرار است روز سه شنبه (امروز) برگزار شود، مورد توافق قرار گرفت. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که کاخ سفید تلاش می‌کند تا روابط با کشورهای در حال توسعه را بهبود بخشد و حمایت مالی از آنها را جلب کند تا بتواند جایگزین مناسب‌تری برای نفوذ اقتصاد جهانی و سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی چین ارائه دهد. این توافق همچنین همزمان با انتقاد برخی از کشورها از واشنگتن انجام شد. آنها می گویند آمریکا به لحاظ مالی و راهبردی به شکل نامتناسبی بر حمایت از اوکراین متمرکز شده است در حالی که کشورهای مستقر در «جنوب جهانی» که با چالش های بزرگی ناشی از همه گیری کرونا، تغییرات آب و هوایی، نرخ بالای بهره و بدهی های بین المللی مواجه هستند، از این حمایت ها محروم هستند. پیمان مشارکت برای همکاری آتلانتیک فاقد ارکان نظامی و امنیتی است و از این رو به عنوان مکمل یا افزونه ای بر پیمان ناتو که کشورهای آتلانتیک شمالی و اروپایی در آن عضو هستند، در نظر گرفته نمی شود اما شامل تعهدی است که به کشورهای منطقه اقیانوس اطلس اطمینان می دهد که از «دخالت، اجبار یا اقدام تهاجمی آزاد هستند» و «برابری حاکمیتی، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی» آنها را تضمین می کند. یک مقام ارشد دولت جو بایدن گفت ایده همکاری بین کشورهای آتلانتیک به قبل از حمله روسیه به اوکراین باز می گردد و بازتاب درک این مساله است که با کشورهای شمال و جنوب اقیانوس اطلس مدتها به صورت ماهیت های جداگانه برخورد می شد. مقام آمریکایی افزود: هماهنگی ها بر سر مشارکت کشورهای عضو این پیمان از سوی وزیران خارجه آنها صورت خواهد گرفت و کاخ سفید اعلام کرده این پیمان به رفع بهتر مشکلات «فراملی» مشترک کمک خواهد کرد. ماهیگیری های غیرقانونی، بلایای طبیعی، قاچاق مواد مخدر، از جمله مواردی است که کشورها به موجب این پیمان برای مقابله با آنها همکاری خواهند کرد.

منبع: ایرنا

واردات کالاهای اساسی کاهشی شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی از کاهش سه میلیون تنی واردات کالاهای اساسی به کشور در سال گذشته خبر داد و گفت که با رشد تولید محصولات کشاورزی، روند کاهشی نیاز به واردات کالاهای اساسی در سال جاری نیز ادامه دارد.«سید سعید راد» افزود: پارسال نزدیک به ۱۰.۵ میلیون تن انواع کالاهای اساسی شامل بیش از ۸.۵ میلیون تُن گندم و حدود ۲ میلیون تُن روغن خام، برنج و شکر خام در کشور ذخیره‌سازی شد. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: سال ۱۴۰۱، افزون بر هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تُن گندم از کشاورزان کشور خریداری شد که نسبت به سال ۱۴۰۰ که ۴.۵ میلیون تُن گندم خریداری شده بود، حدود ۶۰ درصد افزایش داشت و امسال نیز تاکنون ۱۰ میلیون و ۳۳۱ هزار تُن گندم از کشاورزان خریداری شده که نسبت به سال گذشته، بیش از ۴۴ درصد و نسبت به سال ۱۴۰۰، افزون بر ۱۲۸ درصد رشد داشته است. وی اظهار داشت: پارسال ۱۰۰ هزار تُن انواع دانه‌های روغنی از کشاورزان خریداری شد که ۵۶ هزار تُن از این میزان از استان خوزستان، ۱۲ هزار تُن از استان ایلام و ۳۲ هزار تُن نیز از سایر استان‌های کشور خریداری شده بود راد اضافه‌کرد: خرید دانه‌های روغنی در سال جاری با ۱۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته به ۱۱۰ هزار تُن رسیده که ۳۱ هزار تُن از این میزان از استان خوزستان، ۲۰ هزار تُن از استان گلستان و ۵۹ هزار تُن نیز از سایر استان‌های کشور خریداری شده است. وی با اشاره به خریدهای خارجی و واردات کالاهای اساسی از سایر کشورها، تاکید کرد: به موازات رشد تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم، ورود کالاهای اساسی به کشور در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان محسوسی کاهش داشت و این روند کاهشی در سال جاری نیز ادامه دارد. معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در این راستا، تعداد کشتی‌هایی که محموله کالاهای اساسی خود را در بنادر ورودی کشور تخلیه کردند از ۳۷۱ فروند در سال ۱۴۰۰ (هر هفته هفت کشتی) با ۳۹ درصد کاهش به ۲۲۷ فروند در سال ۱۴۰۱ (هر هفته چهار کشتی) کاهش یافت. وی یادآوری‌کرد: واردات کالاهای اساسی نیز از هشت میلیون و ۷۰۰ هزار تُن در سال ۱۴۰۰ (روزانه ۲۴ هزار تُن) با ۳۴ درصد کاهش به پنج میلیون و ۷۶۰ هزار تُن در سال ۱۴۰۱ (روزانه ۱۶ هزار تُن) رسید. راد خاطرنشان‌کرد: از مجموع کالاهای اساسی وارداتی در سال ۱۴۰۰، مقدار ۶ میلیون و ۳۲۰ هزار تُن گندم و ۲ میلیون و ۳۸۰ هزار تُن به روغن خام، شکر خام و برنج اختصاص داشت که این میزان در سال ۱۴۰۱ به چهار میلیون و ۶۷۰ هزار تُن واردات گندم و یک میلیون و ۹۰ هزار تُن روغن خام، برنج و شکر خام کاهش یافت.

منبع: شبکه خبر

۱۰ میلیارد دلار ارز ایران در صف رفع تعلیق

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: از ۲۳ میلیارد دلار ذخیره شده در خارج از کشور، حدود ۶ میلیارد دلار آن از کره جنوبی وصول شده و تا چند روز آینده مقدمات انتقال ۱۰ میلیارد دلار دیگر هم فراهم می‌شود.مجیدرضا حریری در توضیح دارایی‌های ارزی ایران در خارج کشور گفت: بخشی از دارایی‌ها شامل ذخیره‌های ارزی بانک مرکزی و بخش دیگر پول‌های نفت، گاز یا سایر فروش‌های کشور مانند کشور کره جنوبی است که تاکنون وصول نشده است.وی ادامه‌داد: پول‌های ذخیره شده در چین، جزو ذخیره ارزی بانک مرکزی بوده و قابل خرج مجدد نخواهد بود. این عضو اتاق بازرگانی ایران افزود: همزمان با آغاز تحریم‌ها در سال ۸۸ نزدیک‌ به ۲۲ میلیارد یورو از ذخائر بانک مرکزی که به عنوان پشتوانه پول ملی در نزد بانک‌های خارج از کشور ذخیره شده بود، به چین انتقال یافت تا از بازی‌های سیاسی کشورهای پر خطر در امان بماند. حریری افزود: از ۲۳ میلیارد دلار ذخیره شده در خارج از کشور، حدود ۶ میلیارد دلار آن از کره جنوبی وصول شده و ترتیبات وصول آن در حال کامل شدن است و همچنین تا چند روز آینده مقدمات انتقال ۱۰ میلیارد دلار دیگر هم فراهم می‌شود. رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با تاکید بر اینکه این ارقام در فضای فعلی اقتصاد کشورمان رقم‌های بسیار مهمی تلقی می‌شوند، ادامه داد: بانک مرکزی به عنوان فرمانده بازار ارز، زمانی می‌تواند اعمال فرماندهی کند که در بازار دخالت‌های به موقع برای تنظیم بازار ارز داشته باشد که مستلزم در دسترس بودن منابع ارزی است تا بازار را متعادل نگه دارد. وی اضافه‌کرد: این منابع از جمله همین ۶ میلیارد یورو هنگامی که در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد، اجازه مدیریت مناسب‌تر برای تعیین قیمت بهینه ارز می‌دهد. حریری با بیان اینکه ما به یک نقطه با ثبات تری در بازار ارز رسیده ایم، گفت: نزدیک به چهار ماه است که قیمت ارز بین ۴۸ تا ۵۰ هزار تومان در حال بازی است و با توجه به پیش بینی‌هایی که دانه درشت‌های بازار ارز می‌کردند، امسال باید نرخ ۱۰۰ یا ۱۲۰ هزار تومان را می‌دیدیم، اما با موفقیت‌هایی که در بازار نفت داشتیم و سیستمی که بانک مرکزی با روش مدیریتی خود اعمال کرده، بازار ارز دیگر بازار متلاطمی نیست. وی در ادامه گفت: ما از کره جنوبی زمانی طلبکار شدیم که ترامپ اجازه داد ۶ ماه نفت از ایران خریده شود و این رقم همان مبلغ ۶ ماه فروش نفت بوده است. بعضی کشورها جنس هم نمی‌فروشند، چون تحریم هستیم. پس پول هم قابل انتقال نیست. در عراق هم همین مساله را داریم و در ژاپن هم بخش کمی مانده است. رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در پایان اظهارداشت: منطق حکم می‌کند که اجازه دهیم بانک مرکزی سیاست‌های خود را اعمال و از گمانه زنی خودداری کنیم.

منبع: شبکه خبر

بانک و منطقه آزاد ایران و عراق تاسیس می شود

مدیر کل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت گفت :برای توسعه پایدار تجارت بین ایران و عراق ایجاد بانک و منطقه آزاد مشترک بین دو کشور در دستور کار دولت قرار دارد.فرزاد پیلتن امروز در همایش توسعه پایدار تجارت ایران و عراق در افق ۲۰۲۵ که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: عراق شریک اول گروه تجاری ما در جهان و شریک اول مادر حوزه برق آسیا است. مدیرکل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت افزود: هر هفته یک رویداد در ایران در ارتباط با عراق در خصوص اعزام هیأت تجاری و برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌ها توسط بخش‌های خصوصی و دولتی برگزار می‌شود که این موضوع ناشی از اهمیت تجارت با عراق است. وی بیان داشت: ما ۵ نقطه مرزی با عراق داریم و تجاری که مسلط به زبان عربی هستند که در تجارت با عراق نسبت به ترکیه برای ما مزیت به شمار می‌رود. پیلتن اظهار داشت: تجارت پایدار با عراق و برقراری موازنه تجاری با عراق از سمت دولت نیز دارای اهمیت است و لذا این موضوع در دستور کار است و در برنامه‌ها این دو هدف وجود دارد و دولت تلاش می‌کند تا به این هدف دست یابیم. این مقام مسؤول با اشاره به هدف‌گذاری برای رسیدن به تجارت ۲۰ میلیارد دلاری به عراق گفت: آنچه در سازمان توسعه تجارت برای رسیدن به این هدف در دستور کار قرار گرفته رسیدن به نهادسازی ما تصمیم گرفتیم در دولت جدید که با مشارکت بخش خصوصی اقدام به تأسیس نهادهای جدید کنیم از جمله تشکیل کنفواسیون مراکز تجاری که این امر می‌تواند به اندازه چند رایزن تجاری در خدمت تجار باشند. پیلتن بیان داشت: همچنین به تقویت شرکت‌های مدیریت صادرات تأکید داریم و شرکت‌های بخش خصوصی را در این زمینه شناسایی کرده‌ایم. وی افزود: تولید مشترک هم به پایداری تجارت ایران و عراق کمک می‌کند لذا مناقصه‌های کشور عراق را از طریق رایزن بازرگانی دریافت می‌کنیم و منعکس می‌کنیم و دولت هم حمایت می‌کند که به تولید مشترک برسیم. مدیرکل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: ایجاد نهادهای مشترک از جمله ایجاد بانک مشترک، ایجاد منطقه آزاد مشترک و ایجاد شرکت حمل و نقل مشترک برای توسعه پایدار در دستور کار قرار دارد و امیدواریم که این موضوعات به توسعه تجارت کمک کند.

منبع: شبکه خبر

تانک‌های آبرامز راهی اوکراین شدند

وزیر دفاع آمریکا قول داد تانک‌های آبرامزی که واشنگتن قول آنها را به کی‌یف داده به زودی وارد اوکراین خواهند شد. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا پیش از نشست گروه تماس دفاعی اوکراین در آلمان گفت: خوشحالم که اعلام کنم تانک‌های ام ۱ آبرامز که ایالات متحده قبلا متعهد شده بود، به زودی وارد اوکراین می‌شوند. هفته گذشته، پنتاگون به اسپوتنیک تایید کرد که تانک‌های آبرامز در مسیر رسیدن به اوکراین در پاییز امسال هستند. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا با این ادعا که ضدحمله اوکراین در حال پیشرفت است، از گروه تماس خواست به حمایت از دفاع هوایی اوکراین ادامه دهد. او در مورد آموزش خلبانان اوکراینی گفت: ایالات متحده در حال تکمیل ائتلاف آموزشی F-۱۶ متشکل از چندین متحد اروپایی با آموزش مستقر در ایالات متحده است. وی افزود: با افتخار اعلام می‌کنم که ایالات متحده در حال تکمیل ائتلاف آموزشی F-۱۶ با آموزش مستقر در ایالات متحده است. در ماه اوت، پنتاگون اعلام کرد که خلبانان اوکراینی در ماه اکتبر در پایگاه گارد ملی هوایی موریس در شهر توسان در آریزونا با جت‌های جنگنده F-۱۶ آموزش خواهند دید. او همچنین مدعی شد روسیه بنادر اوکراین را هدف قرار داده و امنیت غذایی جهان را تهدید می‌کند و تاریخ، اشتباهی را که پوتین در حمله به اوکراین مرتکب شد، نشان خواهد داد. گروه تماس دفاعی اوکراین به رهبری آمریکا امروز (سه‌شنبه) پنجمین نشست خود را در پایگاه هوایی رامشتاین در جنوب غربی آلمان برگزار می‌کند تا درباره بحران اوکراین و کمک‌های ارائه شده به کی‌یف گفتگو کند. جدای از مناقشه اوکراین، این نشست همچنین بر چالش‌های امنیتی مختلفی که متحدان و شرکای ایالات متحده با آن مواجه هستند، تمرکز خواهد کرد. لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، که میزبان این نشست خواهد بود، نمایندگان کشورهای ناتو و کشورهای غیرعضو را به این رویداد دعوت کرده است. همچنین انتظار می‌رود آستین اولین دیدار حضوری خود را با وزیر دفاع تازه منصوب شده اوکراین، رستم اومروف داشته باشد.

منبع: ایسنا

اوپنهایمر رکورد شکست

فیلم سینمایی «اوپنهایمر»‌ با عبور از مرز فروش ۹۰۰ میلیون دلار، به پرفروش‌ترین فیلم زندگی‌نامه جهان تبدیل شد.‌ فیلم «اوپنهایمر»‌ ساخته «کریستوفر نولان»‌ که زندگی «جی رابرت اوپنهایمر» را روایت می‌کند از زمان اکران در نوزدهم جولای تاکنون از مرز ۹۱۲ میلیون دلار فروش گذشت و با پیشی گرفتن از «بوهمین راپسودی» به پرفروش‌ترین فیلم زندگی‌نامه در جهان تبدیل شد. «بوهمین راپسودی» که درباره زندگی «فردی مرکوری»‌ و گروه موسیقی «کوئین»‌ ساخته شده بود، پس از اکران در اکتبر سال ۲۰۱۸ بیش از ۹۱۰ میلیون دلار فروخته بود. البته فروش «اوپنتهایمر»‌ به لطف اکران همزمان با «باربی» که تاکنون ۱.۴ میلیارد دلار در سراسر جهان فروخته است، افزایش پیدا کرد و شکل‌گیری هشتگ «باربنهایمر» علاقه‌مندان سینما را به تماشای هر دو فیلم تشویق کرده است. «بوهمین راپسودی»‌ نیز از درخشش در فصل جوایز و کسب چهار اسکار از جمله جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد با بازی «رامی مالک»،‌ دو بفتا و دو گلدن گلوب در گیشه‌های سینما بهره برد. «رامی مالک» همچنین در نقش کوتاهی در «اوپنهایمر» دیده شده است. پیش از «بوهمین راپسودی»‌ نیز عنوان پرفروش‌ترین فیلم زندگی‌نامه به «تک‌تیرانداز آمریکایی» تعلق داشت که با اکران در سال ۲۰۱۴ ۵۴۷ میلیون دلار فروخت. از دیگر فیلم‌های موفق شاخه زندگی‌نامه به «سخنرانی پادشاه» با ۴۸۴ میلیون دلار، «بزرگ‌ترین شومن» با فروش ۴۳۵ میلیون دلار و «گرگ وال استریت» با فروش ۴۰۶ میلیون دلار می‌توان اشاره کرد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha