شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
سخنرانی حجت الاسلام خاکباز در اجلاسیه مدیران مدارس علمیه خوزستان

حوزه/ مدیر کل اوقاف خوزستان گفت: اساسی‌ترین راه برای ترویج فرهنگ وقف تبلیغ است، یعنی حوزه‌های علمیه، علما، اساتید حوزه و دانشگاه و مردم باید به‌دنبال ترویج فرهنگ وقف باشند و مردم را با مقوله ایجاد وقف آشنا کنند.

حجت الاسلام مرتضی خاکباز مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، ضمن گرامیداشت هفته وقف، اظهار داشت: وقف از دیرباز در همه ادیان الهی علی الخصوص در دین مبین اسلام وجود داشته، وقف یک مسئله بسیار مهم و اساسی برای احیای ماهیت اسلام بوده و پیامبر اکرم(ص) و حضرت خدیجه(س) اهمیت زیادی برای این مقوله قائل بودند و نخستین واقفین بودند.

وی افزود: آن چیزی که امروز در وقف مهم است این است که ما تشخیص دهیم نیاز روز جامعه چیست و طبق آن نیاز وقف کنیم، باید بررسی کنیم و ببینیم مثلا آیا نیاز روز بحث درمان است؟ بحث کمک به تولیدعلم و حوزه‌های علمیه است؟ و یا نیازهای دیگری در این زمان ضروری هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان گفت: خوشبختانه در استان خوزستان موقوفات مرتبطی با بحث کمک به علم و کمک به‌دانش آموز وجود دارد، ما باید به این باور برسیم که حتما و یقینا در بحث درمان، حمایت از علم و حمایت از حوزه‌های علمیه نیاز به موقوفاتی داریم، همچنین موقوفاتی که وجود دارند باید احیا و به روز شوند.

حجت الاسلام خاکباز بیان کرد: امروز ما برای حمایت از علم علی الخصوص علوم دینی و حوزه‌های علمیه شدیدا نیاز به وقف‌های منفعتی نیاز داریم و باید به این نقطه برسیم که از طریق وقف حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های ما تأمین شوند.

وی اضافه کرد: ان‌شاءالله خداوند متعال آن قوه فقهی و عقلی را به همه ما بدهد که در راستای ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) قدم برداریم و به‌دنبال ایجاد وقف‌های منفعتی برای حمایت از علم و حوزه‌های علمیه باشیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان در ادامه در جواب این سئوال که «به نظر شما راهکارهای گسترش و ترویج فرهنگ وقف چیست و حوزه‌های علمیه و روحانیت در این زمینه چه نقشی دارند؟» اظهار کرد: اساسی‌ترین راه برای ترویج فرهنگ وقف تبلیغ است، یعنی حوزه‌های علمیه، علما، اساتید حوزه و دانشگاه و مردم باید به‌دنبال ترویج فرهنگ وقف باشند و مردم را با مقوله ایجاد وقف آشنا کنند، باید به‌گونه‌ای وقف را برای مردم جا بیندازند که همه مردم مازاد دارایی خود را برای آن چیزی که بر حسب عقایدشان ضروری می‌بینند وقف کنند تا به‌وسیله این ترویج، توسعه و مشارکت بتوانیم موقوف علیهم را تأمین کنیم.

وی ادامه داد: انتظار و خواهش من این است که اساتید حوزه علمیه و طلاب در منابر خود برای ایجاد وقف در راستای حمایت از علم و حوزه‌های علمیه تبلیع کنند.

حجت الاسلام خاکباز خاطرنشان کرد: خداوند آیت الله بروجردی را رحمت کند که جز واقفین بود و هم در این کشور و هم دیگر کشورهای اسلامی موقوفات بسیار زیادی دارد، وقتی علمای بزرگواری سردمدار ایجاد وقف بودند ما هم به‌عنوان شاگرد باید در همان مسیر حرکت کنیم.

وی در جواب این سئوال که «به نظر شما نقش سازمان اوقاف و امور خیریه در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب چیست؟»، عنوان کرد: بیانیه گام دوم انقلاب را اگر بخواهیم با مسائل روز فلسطین تطبیق دهیم متوجه می‌شویم که آن تیر و مشتی که از سوی مقاومت به سمت اسرائیل شلیک و یا پرتاب می‌شود، صدقه سر حوزه‌های علمیه که در رأس آنها مقام معظم رهبری قرار دارد، است، هر انقلاب جدیدی که در مسیر اسلام در هر کشوری ایجاد می‌شود قطعا مدیریت و محوریت آن با حوزه‌های علمیه است که در رأس آنها مقام معظم رهبری حضور دارند.

مدیر کل اوقاف خوزستان ادامه داد: سازمان اوقاف و امور خیریه می‌تواند در راستای ایجاد وقف به حوزه‌های علمیه کمک کند، چرا که هرچقدر موقوفات در راستای مساعدت به حوزه‌های علمیه بیشتر شود، حوزه‌های علمیه از لحاظ علمی، فقهی، جایگاهی و اجتهادی در مبارزه با استکبار موفق‌تر عمل خواهند کرد.

وی گفت: امروز تا هزاران سال دیگر مردم باز حرف حوزه‌های علمیه را گوش می‌دهند، ما کاری به معاندین و انسان‌های لائیک نداریم، امروز هم اولویت برای مردم حرف حق حوزه‌های علمیه است، از این جهت حتما و قطعا سازمان اوقاف باید حوزه‌های علمیه را حمایت کند، این تقویت حوزه‌های علمیه باعث تقویت اسلام خواهد شد و تقویت اسلام همانطور که امروز می‌بینید باعث به زانو در آوردن اسرائیل می‌شود.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha