چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ |۵ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 12, 2024
تصاویر/ همایش طوفان الاقصی

حوزه/ اسداللهی گفت: امروز این مساله وجود دارد که چرا حماس جنگ را شروع کرد. این کلمه جنگ یک خباثت است زیرا جنگی تمام نشده بود که حماس آن را شروع کند. این حمله یک عملیات در جریان مقاومت بود. مگر صلحی برقرار شده بود که جنگ را کسی شروع کرده باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر مسعود اسداللهی تحلیلگر مسائل سیاسی منطقه، امروز در همایش «طوفان الاقصی گذار به نظم نوین منطقه‌ای و جهانی» که در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در قم برگزار شد گفت: جنگ های نامتقارن با گروه های کوچک شکل می گیرند. کشتارهای زیادی از مردم و چریک ها روی داد ولی برنده جنگ، همین گروه ها بودند.

وی افزود: آمریکا در ویتنام انواع و اقسام جنایات را مرتکب شد و این حملات را بی رحمانه علیه مردم ویتنام صورت داد، ولی نتیجه این جنگ، همان صحنه تاریخی بود که ویتنامی ها به پشت دیواره سفارت های آمریکا رسیدند و هلی کوپتر آمریکایی دیپلمات های خود رابه شکل عجیبی نجات داد و برخی به هلی کوپتر آمریکا آویزان شدند.

تحلیلگر سیاسی منطقه بیان کرد: شوروی نیز پس از جنگ با افغانستان پس از ده سال شکست خورده از افغانستان خارج شد و برخی از کارشناسان علت فروپاشی شوروی را شکست این حکومت در افغانستان می دانند.

اسداللهی افزود: مساله دیگر، جنگ اسراییل علیه لبنان در سال ۱۹۸۲ بود که پس از شکست مطلق لبنان، جریان مقاومت شکل گرفت و جنگ های چریکی آغاز شد و باعث شد که اسراییل شکست خورده از لبنان خارج شود.

وی گفت: پس از حادثه ۱۱ سپتامبر نیز حکومت اول طالبان سرنگون شد و بیست سال نیز آمریکا در افغانستان حضور داشت و سپس با سرافکندگی از افغانستان خارج شد.

اسداللهی بیان کرد: در جنگ های نامتقارن گروه های چریکی هیچ گاه با ضربه فنی برنده نمی شود. اگر سخنرانی اخیر سیدحسن نصرالله را ببینیم متوجه می شویم که ایشان گفتند که جنگ های نامتقارن جنگ پیروزی برد با امتیاز است. در بازه طولانی همیشه عملیات های مختلف انجام می دهند تا به پیروزی نهایی برسند. جنگ فرسایشی برای هر ارتشی یک سم مهلک است ولی برای گروه های مقاومت و چریکی کاملا یک موهبت است.

تحلیلگر مسائل سیاسی منطقه گفت: عملیات حماس، باید در دانشکده های نظامی ما باید مورد مطالعه دقیق قرار دادند. این گروه دو سال کار می کردند ولی هیچ کسی خبردار نشد. این عملیات یک غافلگیری محض بود زیرا هیچگاه اسراییل هیچگاه غافلگیر نشد. نوع تاکتیک های حماس برای حمله به استحکامات باید در دانشگاه های ما مورد مطالعه قرار گیرد و هم در مراکز علمی ما تدریس شود.

وی افزود: این مساله برای ما هم فرصت است و هم تهدید. ما نمی توانیم با جنگ کلاسیک با آمریکا مبارزه کنیم. جنگ نیابتی یک واژه توهین آمیز است، زیرا گروه های مقاومت برای خودشان می جنگند. ما از این جریان حمایت می کنیم زیرا برای آرمان های اسلامی و انسانی این حمایت را دنبال می کنیم. همچنین گروه های کرد تجزیه طلب و جیش الظلم که در پاکستان مستقر است و دیگر گروه های تروریستی نیز ممکن است همین ها را علیه ما انجام دهند که باید کاملا مراقب آنها باشیم.

تحلیلگر منطقه بیان کرد: در جنگ ۳۳ روزه اسراییل مناطق شیعه نشین را با بمب های ضد استحکامات بمباران می کرد. در ضاحیه ۲۲۰ برج بالای ده طبقه با خاک یکسان شد و حجم ویران گری وحشتناک بود. شیعیان جنوب لبنان آواره شدند. بخشی از آنها به سوریه رفتند و بخشی به مناطق مسیحی نشین رفتند و در مدارس و اماکن ورزشی پناه گرفتند. تلویزیون های ضد حزب الله به میان همین مردم می رفتند و می گفتند که نظر شما در باره حزب الله چیست که این جنگ را به راه انداخت؟ بلااستثنا همه شیعیان می گفتند که «همه این ها فدای سر سید».

وی گفت: حمایت قلبی و ایمانی و عشقی که مردم به جریان مقاومت دارند رمز موفقیت گروه های مقاومت است. این تلفات نباید موجب یاس شود زیرا با اینکه این مساله دردناک است ولی قطعا پیروزی نهایی با گروه های مقاومت است وگرنه این جنایات در حالت طبیعی هم رخ می دهد.

تحلیلگر مسائل سیاسی منطقه افزود: جریان مقاومت با اتکای به خدا ومشی مردمی شکل گرفت. اشغالگری مایه همه این ماجرا است. رفع این مساله کاملا مبتنی بر رفع اشغالگری است. ملت تحت اشغال به دنبال رفع اشغال است. حتی آنها اگر ما را هم نابود کنند این مساله از بین نمی رود.

وی گفت: از روی که عملیات طوفان الاقصی شروع شد تا ساعت ها سکوت محض رسانه ای در اسراییل شکل گرفت ولی اخبار این جریان می رسید هیچ کسی باورش نمی شد.

تحلیلگر مسائل سیاسی منطقه اظهارکرد: اسراییلی ها دائما می خواستند بگویند که ما از یک گروه شکست نخوردیم، بلکه با ایران درگیر شدیم. آنها می خواستند پای آمریکا را به جنگ با ایران باز کنند. نتانیاهو به شدت به دنبال درگیر کردن نظامی آمریکا با ایران است.

اسداللهی اظهارکرد: اسراییل با این راهبرد به دنبال ایجاد یک جنگ علیه ایران است. ضد ایرانی ترین صهیونیست اسراییل، شخص نتانیاهو است و در این شرایط است که مقاومت می تواند چنین حمله ای انجام دهد. مقاومت برای اولین بار وارد خاک قطع شده ۱۹۴۸ شد و به همه ثابت کرد که می توان اینکار را دوباره تکرار کرد.

وی گفت: وقتی اسراییل ضربه خورد اسراییل در حال فروپاشی بود و برای اولین بار بود که رئیس جمهور آمریکا برای اولین بار در تاریخ اسراییل در حال جنگ وارد این منطقه شد و از آنها اعلام حمایت کرد. ما بقی سران نیز به این منطقه آمدند و به آنها تجهیزات می دهند.

اسداللهی یادآورشد: آمریکا در شورای امنیت سه قطعنامه آتش بس را وتو کرده و آبروی خود را با این کار برد زیرا نشان داد که بحث های حقوق بشری آنها دروغ است. این مساله یک هزینه سنگین است.

وی گفت: بسیاری از مجریان بی بی سی عربی در این روزها استعفا دادند چون دیگر توان تحمل این سانسورهای عجیب و غریب را ندارند زیرا به سرعت با حمایت از یک جریان انسانی اخراج می شوند. ولی فضای مجازی این سکوت را شکست. همین مساله باعث شد که ۱۰۰ هزار نفر در لندن اعتراض کنند و امروزه به دنبال یک اعتراض یک میلیون نفری شرکت هستند. نخست وزیر انگلیس به دنبال جرم تراشی علیه معترضین است.

پژوهشگر روابط بین الملل یادآورشد: امروز اسراییل در سه روز بیش از هزار و سیصد معلول را روی دستش دید. گروه مقاومت ضربه زد و برگشت زیرا توان ماندگاری ندارد و مرحله دوم نیز که مرحله پدافند است آغاز شد که در حال حاضر در این مرحله هستیم.

وی گفت: امروز این مساله وجود دارد که چرا حماس جنگ را شروع کرد. این کلمه جنگ یک خباثت است زیرا جنگی تمام نشده بود که حماس آن را شروع کند. این حمله یک عملیات در جریان مقاومت بود. مگر صلحی برقرار شده بود که جنگ را کسی شروع کرده باشد.

تحلیلگر مسائل سیاسی منطقه افزود: بر خلاف صحنه های که دیده می شود اکثر شهدا، غیر نظامی هستند و رزمندگان حماس تلفات بسیاری به اسراییل تحمیل کردند که سانسور شد. دو روز پیش خبرنگار اسراییلی از یک سردخانه در اسراییل گزارش تهیه کرد که اسراییل هنوز به خانواده های آنها اعلام نکرده است زیرا اگر بگوید اوضاع جامعه به هم می ریزد و پس از این افشا، روزنامه نگار بازداشت شد. جنگ نا متقارن با هیچ خطر کمی موفق نمی شود و پیروزی نهایی تنها با تحمل این حملات بدست می آید.

وی اظهارکرد: مقام معظم رهبری به خوبی این مساله را بیان کردند که همه می دانند که سیاست ما حمایت از گروه های مقاومت است ولی این عملیات توسط خود فلسطینی ها طراحی و اقدام شده و زمان آن را نیز خودشان انتخاب کردند و کسی مطلع نبودند. سید حسن نصرالله هم بیان کرد که هیچ کسی از این حمله مطلع نبود. الان مشخص شد که بخش سیاسی حماس نیز از این حمله مطلع نبود.

تحلیلگر مسائل سیاسی منطقه گفت: این عملیات با حضور ۱۲۰۰ نفر انجام شد که کاملا می دانستند شاید زنده برنگردند و کاملا این عملیات به شکل مخفی انجام شد. حضرت آقا نیز در این زمینه پاسخ رژیم صهیونیستی را دادند که ما در طراحی و اقدام در هیچ گروه مقاومتی به این شکل نقش نداریم زیرا آنها کار خودشان را انجام می دهند.

وی بیان کرد: رابطه ما با گروه های مقاومت رئیس و مرئوسی نیست. ما وظیفه خود می دانیم که از این گروه حمایت کنیم ولی طراحی و تصمیم با آنها است. حتی اگر از ما نظر مشورتی بخواهیم مشورت می دهیم ولی خود آنها باید تصمیم بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha