یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
حضور دسته های عزاداری شهادت امام کاظم(ع) در حرم امامین کاظمین (ع)

حوزه/ کارشناس مذهبی گفت: همه ما سر سفره حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع) نشسته‌ایم و معارف ائمه‌ اطهار(ع) به وسیله این بزرگواران در ایران منتشر شد و بسیاری از حوزه‌های علمیه و مساجد حول بارگاه مطهر آنان شکل گرفت.

حجت‌الاسلام مهران اسلام‌نیا، کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه با اشاره به حدیثی از امام موسی‌کاظم(ع)، اظهار کرد: امام‌کاظم(ع) در کتاب «تحف‌ العقول» می‌فرمایند: «السَّخِی الْحَسَنُ الْخُلُقِ فِی کنَفِ اللَّهِ لَا یتَخَلَّی اللَّهُ عَنْهُ حَتَّی یُدْخِلَهُ الْجَنَّةَ وَ مَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِیاً إِلَّا سَخِیاً وَ مَا زَالَ أَبِی یوصِینِی بِالسَّخَاءِ وَ حُسْنِ الْخُلُقِ حَتَّی مَضَی؛ انسان با سخاوت، اهل جود و کرم و خوش‌اخلاق همیشه تحت کنف و حمایت و حفاظت خدای متعال است خداوند از او جدا نمی‌شود و او را رها نمی‌کند تا اینکه او را وارد بهشت کند».

وی افزود: شیعیان و محبین اهل‌بیت علیهم‌السلام باید این ویژگی‌های اخلاقی را در خود تقویت و نهادینه کنند، یکی از بارزترین صفات اخلاقی ائمه‌اطهار علیهم‌السلام اخلاق نیکو و سخاوت مثال‌زدنی آنان بود، که شیعیان با الگو از آن انوار الهی این صفات را در خود ایجاد کنند.

این کارشناس مذهبی گفت: امام موسی‌بن‌جعفر(ع) به فضل بن یونس فرمود: «ابلغ خیرا و قُل خیرا؛ خیر برسان و خیر بگو» یعنی هم کار نیکو انجام بده و هم حرف نیکو بزن، سپس حضرت در ادامه فرمود: «و لاتکن إن معه» و این گونه نباشد که جزو حزب باد باشی و بگویی من هم مانند یکی از مردم، هر کس هر تصمیمی گرفت من هم همان تصمیم را خواهم گرفت.

وی ادامه داد: امام‌ کاظم(ع) با این سخن می‌خواهند به ما بگویند که باید از خود، اندیشه و فکر داشته و در انتخاب‌های خود بر اساس معیارهای عقلانی و دینی رفتار کنیم.

اسلام‌نیا افزود: بهترین انتخاب و معیار، سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام و اولیای‌الهی است. ما با سرمشق از زندگانی آن ذوات‌مقدسه می‌توانیم حیات طیبه برای خود و خانواده و اطرافیان بسازیم.

وی بیان داشت: قول مشهور آن است که امام موسی‌کاظم(ع) ۳۷ فرزند دختر و پسر داشتند؛ از شاخص‌ترین آنها امام‌رضا(ع) است که خود امام است و همچنین خواهر بزرگوار ایشان حضرت فاطمه‌معصومه(س) و حضرت احمدبن‌موسی(ع) نیز از آن جمله است.

این پژوهشگر دینی گفت: این مهاجرت تأثیر فراوانی داشت و موجب غلبه رویکرد شیعی در ایران شد، به بیان دیگر شیعه شدن ما مرهون حضور این امامزادگان در ایران است.

وی بیان کرد: همه ما بر سر سفره موسی‌بن‌جعفر(ع) نشسته‌ایم و معارف ائمه‌اطهار(ع) به وسیله این بزرگواران در ایران منتشر شد و بسیاری از حوزه‌های علمیه و مساجد حول بارگاه مطهر آنان شکل گرفت.

اسلام‌نیا در پایان گفت: مردم ایران اسلامی خود را مدیون خاندان حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع) می‌دانند، امروز به برکت وجود نازنین بانوی کرامت حضرت فاطمه‌معصومه(س) حوزه علمیه قم و مدارس علمیه رونق گرفته و علمای زیادی در بارگاه نورانی دختر موسی‌کاظم(ع) دفن شده‌اند.

وی با دعوت مردم به حضور گسترده در راهپیمایی ۲۲بهمن و حضور حداکثری در انتخابات گفت: مقام‌معظم‌رهبری در دیدار فرماندهان نیروی هوایی ارتش فرمودند: حضور پرشور در ‎راهپیمایی ۲۲بهمن نشان‌دهنده اقتدار است و امسال هم به فضل الهی ‎مردم در این راهپیمایی پرشور شرکت خواهند کرد.

اسلام‌نیا در پایان گفت: رهبر بصیر انقلاب فرمودند: انتخابات پرشور، اقتدار ملی و اقتدار ملی، امنیت ملی را بوجود می‌آورد و خواص باید در برگزاری هرچه پرشورتر ‎انتخابات نقش ایفا کنند. نقش طلاب در انتخابات بسیار حساس و تعیین‌کننده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha