پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
انتخابات

حوزه/ هر رأی پیام آور جنبشی کوچک است در مسیر تحولی بزرگ. آراء مردم چون تکه‌های پازل سرنوشت کنار هم قرار گرفته و در پایان، انتخابی سرنوشت‌ساز را به تصویر می‌کشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نجمه صالحی، پژوهشگر، مدرس حوزه و دانشگاه در یادداشتی در رابطه با انتخاب آورده است:

سنگی در آب می‌افتد، سنگی بزرگ، از دست نوجوانی نحیف با قدی نسبتا بلند و سنگ دیگری از دست پیرمردی رنجور، سنگ بعدی از دست زنی جوان با نگاهی نافذ به دوردست‌ها در آب افکنده می‌شود... با انداختن این سنگ‌ها در آبی بیکران موج کوچکی ایجاد می‌شود و به تدریج با پیوستن به موج‌های دیگر امواج خروشانی تشکیل می‌گردد.

امواج دریا و اقیانوس‌ها در مقیاس متفاوت و شگفتی‌آور، پویایی و خروش توفان را به نمایش می‌گذارند و زنده بودن و خروش دریا تنها به همین موج‌هاست. حتی اگر وسعت این موج‌ها محدود باشد در جنبش آب و خروش دریا بی‌تأثیر نیستند. شرکت هر فرد در انتخابات نیز مانند همین سنگ‌هاست.

هر رأی پیام آور جنبشی کوچک است در مسیر تحولی بزرگ. آراء مردم چون تکه‌های پازل سرنوشت کنار هم قرار گرفته و در پایان، انتخابی سرنوشت‌ساز را به تصویر می‌کشند. حال چند پرسش به ذهن می‌رسد که این انتخاب در چه مواردی و با چه شرایطی بوده است و اولویت‌های مهم انتخاب بهتر در سطح کلان جامعه کدام است؟

انتخاب یا تحمیل؟

خوب که بنگریم سراسر زندگی بشر و حتی تاریخ با انتخاب عجین شده است. انتخاب دوست یا انتخاب رشته یا انتخاب همسر، انتخاب کاری جای کار دیگر یا شخصی جای شخص دیگر. در تاریخ این انتخاب همیشه بدست مردم و بدنه جامعه نبوده است، اتفاقا بیشتر تحولات تاریخ در دست انتخاب سلاطین و حکما و سردمداران بوده و عوام ناچار تابع این انتخاب اجباری یا تحمیل شرایط بوده اند. پس از رحلت نبی خاتم (ص) اقلیتی معلوم الحال دست به انتخابی دیگر زدند و برخی مردم عامی را با خود همراه کردند و بدنه عظیم مردم ساکت و مقهور این انتخاب ماند چرا که عوام هنوز اهمیت انتخاب بد را درک نکرده بود و نمی‌دانست این سنگ کج تا کجا دیوار را کج می کند و گردبادی می سازد که سرنوشت اسلام را طور دیگری رقم می زند و می شود آنچه نباید شود.

کم کم ملت‌ها فهمیدند اگر جامعه از انتصاب الهی خالی شود ناچار بدست حکمای جور میفتد و دین و دنیای مردم به تاراج میرود و دستخوش طوفان های عظیم می‌شود. قرن‌ها گذشت تا مردم بفهمند نباید اجازه داد سرنوشت ملت‌ها بدست جنایتکاران بیفتد، پس حداقل کاری که مردم می توانستند انجام دهند اعتراض در مقابل اعمال سلاطین بود و چه بسیار جان‌ها که بر سر این اعتراض ها از دست رفت تا این میراث به انقلاب اسلامی ایران رسید. انقلابی که انتخابِ سرانجامی نیکو و خروج ازظلمت و پرواز به سمت نور و رهایی از ظلم بود.

برگ برگ تاریخ نشان می‌دهد در ایران، نحوه اداره امور شهرها از ابتدای پیدایش حیات اجتماعی غیر از عصر سلوکیان تا اواخر دولت سلطنت پهلوی دوم با اراده سلاطین و حاکمان اداره می‌شد. با انقلاب مشروطه، پادشاهی مطلق به پادشاهی مشروط تبدیل شد و نخستین تجربه مشارکت ایرانیان شکل گرفت.

مجلس شورای ملی قوانین انجمن بلدیه و انجمن ایالتی و ولایتی و نظایر آن را به تصویب رساند، لکن عدم آمادگی ساختاری ایران برای پذیرش این سبک قوانین و شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه موجب اجرا نشدن و شکست قانون های مصوب شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ شرایط مناسبی فراهم گردید تا مردم در تعیین سرنوشت خود و جامعه خویش سهیم باشند.

انتخاب بهترین ها

دشمنان اسلام از صدر اسلام تا کنون در حال ایجاد شکاف و سنگ اندازی بوده اند و امواج بحر وسیع اسلام را متلاطم کرده و سدهای بزرگی بر سر راه این موج عظیم ساخته اند. این کینه توزی و دشمنی بدخواهان اسلام تاکنون هم ادامه داشته است. آنان می دانند شرکت مردم ایران در تعیین سرنوشت خود موجب قطع شدن دستان طمعکارشان است لذا دائما در حال توطئه چینی هستند. یکی از مهمترین عرصه های موثر حضور ایرانیان در مقابل دشمنان در دوران انتخابات، به منصه ظهور می رسد.

انتخابات به رخ کشیدن شکوه ایران اسلامی و تجلی عزت است. در حقیقت انتخابات یک نظرسنجی فراگیر از جامعه است. کیفیت و کمیت مشارکت افراد جامعه میزان کارآمدی نظام سیاسی، مشروعیت و مقبولیت کارگزاران سیاسی را نمایان می سازد. مشارکت گسترده و فعال مردم در انتخابات اعتبار ملی در سطح داخلی و پشتوانه در سطح منطقه ای و بین المللی را به همراه دارد.

آری شاخص ترین تجلی مشارکت مردم در امور حکومت، انتخابات است که در برخی کشورها حاکی از میزان مشروعیت نظام سیاسی آن کشور نیز هست. در واقع اگر دایره این موج انتخاب، گسترده تر شود امواج دریای اسلام پرخروشتر خواهد بود. اما باید در نظر داشت که «انتخاب درست» نیازمند توجه به اولویتها، اهداف و مسائل کشور است. گزینش افراد شایسته و تصمیم برای بودن یا نبودن افراد داوطلبِ خدمت به ملت، به دست مردم است. این انتخاب به وسعت زندگی یک ملت است.

سرنوشت انسان بر حسب انتخاب است نه شانس؛ یک فرد انتخاب می‌کند که چگونه زندگی کند و چه کسانی را بر سرنوشت خویش حاکم نماید. ﺩﯾﮑﺘﺎﺗﻮﺭﻫﺎ ﺑﻼﯾﺎﯼ نازل شده، از آسمان ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ، آن‌ها توسط ﺧﻮﺩِ مردم انتخاب می‌شوند و ﺭﺷﺪ می کنند.

مردم با انتخاب خود عرصه عمل را برای افراد منتخب فراهم می کنند. بد نیست بازی گل یا پوچ دوران کودکی را بیاد بیاوریم، بازی جذابی که هنوز هم بین کودکان ما در همه سنین رواج دارد، این بازی به ما نحوه انتخاب درست را می‌آموزد، هیچ یک از ما برنده یا بازنده به دنیا نیامده‌ایم بلکه انتخاب کننده به دنیا آمده‌ایم. انتخاب‌های زندگی گاه موجب خسران می‌شود لذا شناخت و سنجیدن شرایط پیش رو موجب گزینش بهتر می‌شود.

اولویت های مهم کشور کدامند؟

عدم اعتماد مردم به دولتمردان یکی از چالش های مهم و عامل بحران حکومت اسلامی و ایجاد گردبادهای نابهنگام است که پایه های دولت را سست می‌نماید، بنابراین توجه به اولویت های مردم بایسته است. به عقیده مقام معظم رهبری امروز اولویت مهم و فوری کشور «عمدتاً مسئله‌ی مهار قیمت‌ها است» و «بعد هم مسئله‌ حفظ ارزش پول ملّی» و «مسئله‌ هدایت نقدینگی به تولید است» ۱۰/۵/۹۹. «موضوع دیگر هم رفع موانع جهش تولید است» ۱۰/۵/۹۹. «اینها کارهایی است که در کوتاه‌مدت بایست به طور فوری و با اولویت انجام بگیرد.» ۱۰/۵/۹۹

با این نگرش و تصمیم برای رفع آن، بسیاری از نگرانی ها از ذهن مردم زدوده میشود و موجب جلب رضایت مردم به عنوان پشتوانه یک نظام میشود. انتخاب اصلح سنگ بنای کشور پویا ست. همانطور که رهبر انقلاب فرمودند «اگر چنانچه ان‌شاءالله شما جوانها با این حرکت‌ها پیش بروید و زمینه را برای روی کار آوردن یک دولت جوان و حزب‌اللهی آماده کنید، بنده معتقدم که بسیاری از این نگرانی‌های شما و دغدغه‌های شما و غصه‌های شما پایان خواهد پذیرفت؛ این غصه‌ها هم البته فقط مخصوص شماها نیست.» ۱/۳/۹۸

اگر از دل‌های پاک و نورانی مردم ایران "شرکت پرشور در انتخابات" و" انتخاب درست " بجوشد، و افراد صالح برای خدمت به ملت برگزیده شوند، «نور علی نور» خواهد شد. مُهر تایید با ایمان، عشق و آزادی و مِهر دستان مردم بر آنان که درکسوت امین ملت قرار می‌گیرند، زده می‌شود و برگ زرینی از صفحات تاریخ ثبت می‌شود. گزینش و به گزینی فرصتی جهت ایجاد دگرگونی در کشور است.

انتخاب درست زمینه را برای ظهور تمدن نوین اسلامی فراهم می سازد و این حسن اعتماد مردم و همدلی در تعیین دولت و خدمتگزاران ملت، جای شکرگزاری به درگاه الهی دارد. علاوه بر آن، عهد و پیمانی صادقانه و متواضعانه از سوی خادم ملت را می‌طلبد که خستگی ناپذیر با برنامه ریزی اصولی و استفاده از همه فرصت‌ها برای رفع چالش‌ها و خدمتگزاری حرکت کند. با امید به آینده و تلاش برای به دست آوردن بهترین ها و گزینش خردمندانه ریشه درخت امید محکم تر و تسخیر آسمان‌ها امکان پذیر خواهد بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha