جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
امام رضا

حوزه/ مدیر جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) گفت: در مدیریت جدید جشنواره، رویکردی اساسی در جشنواره شکل گرفته است تا این رویداد علاوه بر جریان‌سازی بتواند باعث رواج هنری رضوی شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، نشست خبری بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) با حضور مرتضی سعیدی‌زاده مدیر عامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، فرهاد قائمیان مدیر بیست و یکمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع)، سعید زمانی مدیر اجرایی جشنواره و رفائی مسئول دفاتر تخصصی بنیاد امام رضا(ع) امروز ۴ اردیبهشت برگزار شد. در ابتدای جلسه قائمیان، گفت: همیشه از حمایت رسانه‌ها ممنون بوده‌ام اما این حمایت‌ها نسبت به این جشنواره شکلی جدی‌تر به خود گرفت برای همین به صورت ویژه در این جلسه از همه شما تشکر می‌کنم. در مدیریت جدید رویکردی اساسی در جشنواره شکل گرفته است تا این رویداد علاوه بر جریان‌سازی بتواند باعث رواج هنری رضوی شود. برای رسیدن به این خواسته‌ شوراهای سیاستگذاری شکل دادیم تا در تمامی قسمت‌ها تصمیمات گرفته شده شکل کاربردی داشته باشد. وی ادامه داد در بخش روستایی رضوی اختتامیه بخش سرود و تئاتر روستایی چندی پیش در روستای «کردر رضوی» استان هرمزگان برگزار شد.

وی افزود: در تئاتر صحنه‌ای و تئاتر خیابانی ۱۵ استان و در بخش تئاتر کودک ۸ استان میزبان بخش تئاتر رضوی امام رضا(ع) هستند. در بخش تجسمی نیز، استقبال همانند دیگر بخش‌های جشنواره چشمگیر بوده است. به‌ نحوی‌که ۳۲۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. از این تعداد ۱۰۵ اثر برای حضور در جشنواره برگزیده و در نمایشگاه‌های مختلف به نمایش در خواهد آمد. در بخش عکس همان‌گونه که گفته شد ۴ کارگاه عکس در حرمین حضرت امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س)، حضرت شاهچراغ(ع) و امام رضا(ع) برگزار شد. همچنین شاهد برپایی نشست‌های تخصصی بودیم.

سعیدی‌زاده در ادامه جلسه بیان کرد: در ابتدای مسئولیتمان در جشنواره امام رضا(ع) شاهد رویدادهای عمومی بودیم که سابقه ۲۰ ساله داشت، در ادامه تصمیم گرفتیم رویکردمان محتوامحوری باشد تا بازنمایی درستی از همه ابعاد امام رضا(ع) داشته باشیم. برای معرفی بهتر جشنواره امسال سامانه‌ای با نام «منظومه رضوان» در سالروز میلاد امام رضا(ع) راه‌اندازی خواهد شد. این سامانه ابعاد مختلف سیره اهل بیت(ع) و امام رضا(ع) را مشخص خواهد کرد. یکی از راهکارهای شاخص و طرازمان در جشنواره امام رضا(ع) استفاده از هنرمندان شاخص است چون معتقدیم استفاده از هنرمندان مطرح تاثیر مهمی در معرفی بیشتر جشنواره دارد. در این راستا استفاده از هنرمندانی چون؛ فرهاد قائمیان، استاد نجابتی، استاد اولیازاده و ... ما را در رسیدن به این خواسته یاری می‌رساند. درباره آقای قائمیان همین اندازه بس که بدانید ایشان خادم امام رضا(ع) هستند و همیشه در حوزه ترویج هنرهای دینی و انقلابی نقشی ویژه ایفا کردند.

وی اضافه کرد: ۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است تا در حوزه‌هایی مختلف هنری از کارهای رضوی حمایت شود البته حمایت‌های ما تنها شکل مادی ندارد بلکه حمایت‌های ما شکل معنوی نیز دارد. یکی دیگر از اقدامات جشنواره برگزاری کارگاه‌های عکس در حرم امام رضا(ع)، حضرت شاهچراغ(ع)، حضرت معصومه(س) و حضرت عبدالعظیم(ع) بود این کارگاه‌ها فروردین امسال برگزار شد و استقبال خوبی هم از آن شد. آثاری که در این کارگاه‌ها خلق شدند داوری شده و در اختتامیه بخش عکس معرفی خواهند شد.

وی متذکر شد: در حوزه سینمایی این جشنواره سال گذشته با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی، و سازمان اوج فیلم سینمایی «آبی روشن» را به جشنواره آورد. امسال هم تصمیم داریم فیلمی دیگر با محوریت امام رضا(ع) به جشنواره فیلم فجر دهیم. لازم به ذکر است در جشنواره با سازمان‌های فرهنگی ارتباطاتی را رقم زدیم تا بتوانیم جشنواره را به شکلی فاخر در دوره بیست و یکمین برگزار کنیم. پیشتر وعده داده بودیم بعد از ماه رمضان شاهد برپایی چله رضوی باشیم. این اتفاق از ۲۵ فروردین با اجرایی دو تئاتر و همچنین کارگاه‌ عکس رضوی رخ داد. همچنین چندی پیش شاهد برپایی اختتامیه بخش روستایی بودیم. اختتامیه جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) ۳۱ اردیبهشت برگزار خواهد شد.

سید جواد رفائی مسئول دفاتر تخصصی امام رضا(ع) در خاتمه جلسه گفت: هنر نمایش تاثیرگذار برای ترویج مفاهیم اخلاقی و دینی است به‌ویژه در عرصه هنر رضوی این بخش می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد. در این دوره از جشنواره ۱۶۰ گروه خواهان حضور در بخش تئاتر بودند که در نهایت ۱۶ گروه برای حضور در جشنواره برگزیده شدند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha