شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
امام صادق علیه السلام

حوزه/ نشست با عنوان "نگاهی بر زندگی و احادیث امام صادق(ع)"، در مدرسه علمیه زهراییه(س) نجف آباد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، فاطمه بهرامی، صبح امروز در نشست "نگاهی بر زندگی و احادیث امام صادق(ع)" که به مناسبت ایام شهادت امام صادق(ع) در مدرسه علمیه زهراییه(س) برگزار شد به تاریخ و محل تولد امام صادق(ع)، به معنای نام "جعفر" به عنوان "نهر پر فایده و جاری" و کنیه‌های ایشان "ابوموسی، ابو عبدالله و ابو اسماعیل" اشاره کرد.

مبلغ حوزه علمیه خواهران زهراییه نجف آباد در ادامه به تشریح علل نامگذاری مذهب شیعه به مذهب جعفری پرداخت و گفت: تعداد زیاد احادیث و روایات منقول از امام صادق(ع) را یکی دیگر از علل نامگذاری مذهب شیعه به جعفری دانستند.

خانم بهرامی با اشاره به ضعف حکومت اموی و جابجایی قدرت بین امویان و عباسیان، فرصتی را برای امام صادق(ع) فراهم دانستند تا با وجود فشارهای حکومتی و دشمنان، به تربیت شاگردان و تاسیس مرکز علوم دینی در مدینه بپردازند.

وی همچنین به فعالیت‌های علمی امام صادق(ع) در زمینه‌های مختلف از جمله طب، شیمی، نجوم و جبر اشاره کرد و تربیت شاگردان برجسته‌ای مانند جابربن حیان و مفضل را به عنوان دستاوردهای این فعالیت‌ها برشمرد.

خانم بهرامی با بیان اینکه احادیث نقل شده از امام صادق(ع) نسبت به سایر ائمه بسیار بیشتر است، از ایشان به عنوان "شیخ الائمه" یاد کرد و افزود: بخش عمده‌ای از فقه شیعه از تعالیم امام صادق(ع) استخراج شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha