یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس در اولین اجلاسیه فصلی مدیران و معاونین حوزه علمیه استان یزد در سال ۱۴۰۳ یه بیان اهمیت معرفت به جایگاه امام زمان پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس مدیر حوزه علمیه استان یزد در اولین اجلاسیه فصلی سال ۱۴۰۳ مدیران و معاونین حوزه علمیه استان یزد، عنوان کرد: در رابطه با زیارت امام رضا علیه السلام احادیث زیادی وارد شده است خصوصا هفت حدیث که وقتی به حرم امام رضا علیه السلام رفتیم وارد شده است که آن را بخوانیم.

وی ادامه داد: این زیارت در کتاب "منتخب الحسنی" آورده شده است و کتاب "منتخب الحسنی" کتابی است که در آن زیاراتی را که در مفاتیح نیست، جمع آوری شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین شمس گفت: امام صادق علیه السلام فرمودند: (یقتل حفدتی بأرض خراسان فی مدینة یقال لها طوس، من زاره إلیها عارفاً بحقّه اخذته بیدی یوم القیامة وادخلته الجنة وان کان من أهل الکبائر (همان، ۱۳۳۹ ق، ج ۱۰۲، ص ۳۵) - نوه ام در سرزمین خراسان، در شهری که به آن طوس گفته می شود، کشته می گردد. کسی که او را زیارت کند، درحالی که عارف به حق او باشد، من روز قیامت دست او را می گیرم و او را وارد بهشت می کنم.)

وی افزود: حمزة بن حمران در ادامه پرسید: شناخت حقّ آن حضرت، چگونه تحقّق پیدا می ‌کند؟ امام صادق علیه السلام در پاسخ چهار کلمه را می‌گویند که هر کدام از این‌ها دریای معارف است و این است که بداند ١. امام ٢. مفترض الطاعه ٣.غریب و ۴. شهید (که البته در بعضی روایات کلمه امام حذف شده است یعنی نه اینکه نبوده باشد بلکه توسط راوی نوشته نشده است).

حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس گفت: تمام امورات جهان به چهار چیز وابسته است ١. علم ٢. رزق ٣. حیات ۴. مرگ، و برای هر یک از این‌ها چهار اسم برای خداوند است (الرازق، العلیم، المحیی و الممیت) و برای هر یک از این چهار اسم چهار مظهر وجود دارد که (عزرائیل، جبرائیل، میکائیل و اسرافیل) است.

وی ادامه داد: این چهار مظهر وزیر اسم اعظم الهی هستند یعنی تا اسم اعظم الهی اجازه ندهد این‌ها هیچ کاری نمی‌توانند بکنند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس گفت: حال اینکه اسم اعظم الهی کیست و چگونه است یک روایتی در کتاب "مدینة معاجز" است که علمای دیگر صددرصد این روایت را قبول دارند.

وی ادامه داد: یک روز امام علی علیه السلام از کنار یک یهودی میگذشتند در حالی که یهودی با اسبش بدون اینکه وارد آب بشه یا خیس بشه از روی آب عبور میکرد. در همین لحظه امام علیه‌السلام را صدا زد و گفت تو هم اگر چیزی که نزد من است را دارا بودی میتوانستی این کار را انجام بدی. آقا امیرالمومنین فرمودند سر جایت بایست و سپس روی آب ایستاد و به طرف یهودی رفت. یهودی که سر جاش میخکوب شده بود گفت ای جوان چه چیزی گفتی که آب برایت مثل سنگ سفت شد!؟ امام علی فرمود تو چه گفتی؟ مرد یهودی گفت من اسم وصی پیامبر آخرالزمان را به زبان جاری کردم و از آب عبور کردم. پس حضرت مولا علی فرمود ای یهودی من همان وصی پیامبر اسلام هستم. در همان جا شخص یهودی خود را به پای آن حضرت انداخت و به دست مولا علی اسلام آورد و در یکی از جنگها به شهادت رسید.

استاد حوزه علمیه استان یزد گفت: اسم اعظم خداوند ولی عصر هر زمان است یعنی هر زمان ولی آن زمان اسم اعظم الهی است.

وی در بیان "حدیث جوز" گفت: روزی قنبر، غلام(مولا صدّیق اکبر فاروق اعظم) امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام به درِ خانه‌ی حضرت آمد و ایشان را در خانه ندید.از فضّه ی خادمه جویای حال امام شد.فضه گفت:(اِنَّ الْمَوْلَی عَرَجَ اِلَی السَّماءِ ذاتِ الْبُرُوجِ لِتَقْسیمِ اَرْزاقِ الْعِبادِ)؛مولا برای تقسیم ارزاق بندگان به آسمانی که صاحب برج هاست تشریف برده اند».این سخن بر قنبر سنگین آمد و آن را حمل بر مزاح یا اشتباه نمود و به سمت نخلستان حرکت کرد. مولای متقّیان امیرالمومنین امام علی علیه السلام را در نخلستان یافت و گفتار فضّه را به عنوان شکایت به ایشان نقل نمود.

امام علی علیه السلام فرمودند:(مَهْ یا قَنْبَر، ُ وَ لَعَلَّکَ لَمْ تُؤْمِنْ بِوِلایَتِنا حَقَّ الْایِمانِ)؛«ساکت باش ای قنبر، گویا تو هنوز آن چنان که باید،به ولایت ما ایمان نیاورده‌ ای».

آنگاه دستی بر چشم‌ های قنبر کشیدند و فرمودند:«چه می ‌بینی»؟قنبر عرض کرد: (رَأَیْتُ السَّمواتِ وَ الْاَرْضَ کَجَوْزَة فِی یَدِ الْمَوْلَی) «دیدم آسمان‌ها و زمین مانند یک دانه‌ گردو در دست مولایم (امیرالمؤمنین) است».

حجت الاسلام والمسلمین شمس عنوان کرد: همه این‌ها به امام برمی‌گردد و در همه این‌ها فرشته‌ها وزیر امام هستند، فلذا هر کاری بخواهیم بکنیم واسطه فیض الهی وجود نازنین امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha