یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
چهارمین نشست علمی سال جاری مدرسه علمیه امام حسن مجتبی علیه السلام اهواز

حوزه/ چهارمین نشست علمی سال جاری مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) اهواز با موضوع «برابری حقوق زن و مرد؛ چرایی و چگونگی»، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز، چهارمین نشست علمی سال جاری مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) اهواز با موضوع "برابری حقوق زن و مرد، چرایی و چگونگی" با ارائه حجت الاسلام ترتیفی از اساتید حوزه برگزار شد.

این استاد حوزه در مقدمه مبحث خود اظهار داشت: پیش از آن‌ که کسی درصدد پاسخ‌گویی قرار بگیرد، باید سعی کند انگیزه‌های روانی و پیش فرض‌های موجود در ذهن پرسش‌گر را پیدا کند؛ زیرا بیش‌تر اوقات سوالی که پرسیده می‌شود، گره حقیقی ذهن پرسش‌گر نیست بلکه مسائل روحی و محیطی عامل طرح این پرسش شده و باید پیش از پاسخ دادن، این عوامل را هنرمندانه از پرسش‌گر جست و جو کرد.

حجت الاسلام ترتیفی در ادامه با یادآوری این نکته که عدالت در تساوی نیست، در پاسخ به شبهه مردسالارانه بودن احکام اسلامی، گفت: کسانی که نظام حقوقی اسلام را مرد سالارانه می‌دانند، پیش فرض ذهنیشان آن است که مشابهت یا تساوی برابر با عدالت است، تفاوت دلیل می‌خواهد، دلیل تفاوت در نظام حقوقی زن و مرد در اسلام، تفاوت این دو در ویژگی‌های هرکدام است.

وی با بیان مبنای تفکر غرب و تبعات آن در این موضوع، اظهار کرد: مشابهت و تساوی (برابری) در نظام حقوقی زن و مرد در کشورهای غربی، بنیان خانواده را به سمت فروپاشی برده و بسیاری از اندیشمندان و نویسندگان غربی در کتاب‌ها و آثارشان نسبت به این فاجعه خطرناک هشدار داده‌اند، تا جایی که بعضی از کشورهای غربی قوانینی را در جهت حفظ خانواده و تشویق بانوان به فعالیت در منزل، وضع کرده‌اند.

این استاد حوزه، با مقایسه دیدگاه اسلام و غرب در زمینه زن، فمینیسم یا همان برابری حقوق زن و مرد در غرب را یک تجربه شکست خورده در برابر دیدگان همگان دانست و گفت: آنچه که آموزه‌های مترقی اسلام از ما می‌خواهد این است که برابری باید در ضمن توجه به ویژگی‌های زن و مرد و تقویت خانواده دنبال شود.

گفتنی است این نشست در ادامه سلسله نشست‌های علمی مدرسه امام حسن مجتبی(ع) اهواز در موضوعات روز فقهی، کلامی و تفسیری با حضور طلاب سطح یک، دو و سه این مدرسه علمیه برگزار شد.

«برابری حقوق زن و مرد؛ چرایی و چگونگی» بررسی شد

«برابری حقوق زن و مرد؛ چرایی و چگونگی» بررسی شد

«برابری حقوق زن و مرد؛ چرایی و چگونگی» بررسی شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha