یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
کد خبر: 1155443
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۴
ولادت حضرت معصومه (س)

حوزه/استاد حوزه علمیه خواهران گفت: معرفت به خصایص عرشی کاربردش در این است که آن خصایص را الگو و اسوه خود قرار داده و با نهادینه کردن آن خصایص در رفتار عملی خویشتن فاصله و نسبت بین خود با حضرت را نزدیک نمائیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، صبح امروز مراسم جشنی به مناسبت ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و روز دختر با حضور خانم ایزدپناه استاد حوزه خواهران استان مرکزی در مدرسه علمیه حضرت زینب (س) آستانه برگزار شد.

خانم ایزدپناه به بیان نکاتی درمورد شخصیت برتر حضرت فاطمه معصومه (س) پرداخت و اظهار داشت: معرفت و شناخت به خصایص عرشی موجب می‌شود که حضرت معصومه(س) را در همان‌جایی که قرار دارد ببینیم نه در رتبه امامزادگان و فاصله خود را با ایشان به درستی درک کنیم.

وی گفت :معرفت به خصایص عرشی کاربردش در این است که آن خصایص را الگو و اسوه خود قرار داده و با نهادینه کردن آن خصایص در رفتار عملی خویشتن فاصله و نسبت بین خود با حضرت را نزدیک نمائیم.

استاد حوزه علمیه خواهران استان مرکزی بیان کرد: نخستین خصوصیت عرشی حضرت معصومه(س) پیشگویی در تولد است، به این معنا که هرچند در بین معصومین(ع) پیشگویی ولادت آنان مسبوق به سابقه است چرا که در چگونگی ولادت امام باقر(ع) روایت شده که پنجاه سال پیش از ولادت شان، رسول گرامی اسلام(ص) خطاب به جابربن عبدالله انصاری فرمودند: "ای جابر تو زنده می‌مانی تا آنکه فرزندم «محمد بن علی بن الحسین(ع)» را که در تورات به «باقر» معروف است ملاقات کنی، چون وی را ملاقات کردی سلام مرا به او برسان. "

وی تأکید کرد: در بین امام زادگان، تنها حضرت معصومه(س) است که ۴۵ سال پیش از تولدش امام صادق(ع) در ملاقاتی که با یکی از اصحاب داشتند تولدشان را با جزئیات این چنین پیشگویی نمود و خطاب به آن شخص فرمودند:" تعجّب نکن! این کودک فرزند من، موسی است، خداوند از او دختری به من عنایت کند که نامش فاطمه است، او در سرزمین قم به خاک سپرده می‌شود و هر کس او را در قم زیارت کند، بهشت بر او واجب است".

ایزدپناه اظهار کرد: دومین خصوصیت عرشی حضرت معصومه(س) عالمه غیر معلمه است، به این معنا که هرچند علوم اکتسابی غیرحضوری نیازمند به تعلیم، آموزش و مکتب دیدن است، ولی از خصوصیت معصومین(ع) این است به دلیل اینکه آنان مظهر اسماءالحسنی و تجلی صفات جمال و جلال الهی هستند، همه سنخ و جنس علومشان از جنس علم حضوری ولدنی است.

وی خاطرنشان کرد: حضرت معصومه(س) هر چند پیامبر و امام نیست، ولی شواهد و قرائنی وجود دارد که تأیید می‌کند ایشان نیز در همین سن کوتاه خودشان، آن چنان در سلوک معنوی طی طریق کرده بودند که مظهر اسماءالحسناء شده بودند و علوم اکتسابی برای آن حضرت از سنخ و جنس علم حضوری شده بود و شخصیت «معلمه غیر متعلمه» داشتند که مکتب نرفته و معلم ندیده بر علوم احاطه داشتند.

استاد حوزه علمیه خواهران استان مرکزی، سومین خصوصیت عرشی حضرت معصومه(س) را که می‌تواند الگو و اسوه زنان باشد، تجلی شخصیت زن با هویت اسلامی دانست و اظهار کرد: زن شایسته آن بانویی است که حضور در اجتماع به هیچ وجه آسیبی به عفت و پاکدامنی وی نزند، عفت و پاکدامنی هم مانع از حضور در اجتماع و نقش آفرینی وی نشود.

وی تصریح کرد: چهارمین خصوصیت عرشی حضرت معصومه(س) که می‌تواند الگو و اسوه برای همه پویندگان روش و منش آن حضرت در هر عصر و زمانه‌ای باشد، ولایت مداری و تعبد به امام زمانش است.

گفتنی است در پایان، هدیه‌ای به مناسبت روز دختر به طلاب اهدا گردید و از طلاب فعال این مدرسه در زمینه فرهنگی و تبلیغ با اهدای هدیه تجلیل شد.

۴ ویژگی شخصیتی حضرت معصومه(س)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha