دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
تصاویر/ پیش همایش یکصدمین سال باز تاسیس حوزه علمیه قم

رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث با اشاره به اینکه موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث مرهون زحمات آیت‌الله ری‌شهری (ره) است، بر ادامه فعالیت حدیثی ایشان در قالب دانشنامه قرآن و حدیث تاکید کرد و گفت: تاکنون ۲۱ جلد از این دانشنامه به چاپ رسیده و در اختیار حدیث‌پژوهان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، پیش همایش حدیثی یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم با رونمایی از کتاب الکافی با ترجمه فارسی از آثار جدید پژوهشگاه قرآن و حدیث و نیز کتاب ادعیه الکافی، امروز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت با حضور آیت‌الله استادی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تولیت آستان عبدالعظیم حسنی(ع) و جمعی از علما و طلاب در سالن اجتماعات دارالحدیث برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا برنجکار، رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث طی سخنانی به فعالیت‌های این پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر چهار پژوهشکده علوم و معارف حدیث، تفسیر اهل بیت، کلام اهل بیت و اخلاق و روانشناسی اسلامی در زمینه علوم و معارف قرآن و حدیث فعالیت می‌کنند.

وی، تاسیس موسسه دارالحدیث را مرهون زحمات آیت‌الله ری‌شهری (ره) دانست و گفت: ایشان پس از تدوین دانشنامه حدیثی میزان الحکمه، موسسه دارالحدیث را برای گسترش و تکمیل این کار تاسیس کردند.

رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث با اشاره به اینکه تاکنون ۲۱ جلد تحت عنوان دانشنامه قرآن و حدیث به چاپ رسیده است، گفت: در این دانشنامه، مجموعه کاملی از آیات و احادیث به شکل الفبایی در اختیار دانش‌پژوهان قرار می‌گیرد.

چاپ و انتشار موسوعه‌ها یا دانشنامه‌های تخصصی مثل دانشنامه عقاید اسلامی که تاکنون ۱۳ جلد از آن منتشر شده و نیز دانشنامه امیراالمومنین (ع) در ۱۲ جلد، دانشنامه امام حسین (ع) در ۱۴ جلد و دانشنامه امام مهدی (عج) در ۱۰ جلد از آثار پژوهشی دیگر موسسه دارالحدیث است که حجت‌الاسلام والمسلمین برنجکار از آنها نام برد.

وی با تاکید بر اینکه در این آثار صرفا جمع‌آوری آیات و احادیث مطرح نیست بلکه روایات بر اساس یک اجتهاد و پژوهش انتخاب و تنظیم می‌شوند، افزود: محور دیگر فعالیت‌های پژوهشگاه قرآن و حدیث را مباحث تصحیح کتب حدیثی تشکیل می‌دهد که یکی از این کتاب‌ها کتاب الکافی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین برنجکار همچنین گفت که تجلیل از محدثان و دانشمند فقیه و متکلمی همچون حضرت عبدالعظیم حسنی، سیدمرتضی، مرحوم کلینی، مرحوم رازی و مرحوم شیخ صدوق نیز در دست اقدام است.

وی با تاکید بر اینکه قرآن و حدیث محور پژوهش‌های پژوهشگاه قرآن و حدیث است، گفت: مهم‌ترین محورهایی که در پژوهشگاه قرآن و حدیث برای آنها پژوهشکده تاسیس شده است، شامل کلام، اخلاق و شاخه‌ای از روانشناسی مثبت‌گرا است که در منابع اسلامی روایات زیادی در مورد آن وجود دارد.

بررسی سیر تطور تاریخی و کلامی علم حدیث، اخلاق نظری، اخلاق هنجاری و عملی، روش‌شناسی است و مباحث تفسیری علم حدیث از موضوعات مورد پژوهش بود که حجت‌الاسلام برنجکار به آنها اشاره کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha