پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
کد خبر: 1156132
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۳
نماز

حوزه/ بهتر است انسان هنگام گرسنگی به اندازه ای غذا بخورد تا بتواند تمرکز لازم را در نماز ‏داشته باشد؛ سپس هر چند پس از اول وقت، نماز را بخواند.

خبرگزاری حوزه | اگر فردی گرسنه باشد و هنگام نماز فرا رسد، در این شرایط آیا بهتر است که ابتدا نماز بخواند یا غذا بخورد؟

جواب:

محور اصلی در عبادت ها به ویژه نماز که گل سرسبد همه عبادت هاست، حضور قلب، توجه و تمرکز است؛ توجه به اینکه با چه ‏کسی گفت وگو و راز و نیاز می کنیم و در برابر چه موجود قادر و عظیمی ایستاده ایم.

درک همین نکته و توجه به این امور است ‏که سبب می شود اولیای الهی هنگام عبادت و به ویژه نماز، یکسره از عالم و آدم، خود و دنیا غافل شوند؛ زیرا آنان عظمت خدا را ‏با همه وجودشان احساس می کنند و خداوند متعال را به خوبی می شناسند؛ پس جز عظمت الهی، همه چیز در چشم آنها ناچیز و ‏کوچک است‎.‎

از سفارش های مهم اولیای الهی خواندن نماز اول وقت همراه با جماعت است.

از سویی دیگر، چند چیز را از مکروهات نماز ‏شمرده اند. برای مثال، نماز خواندن در حال خواب آلودگی، گرسنگی زیاد یا نیاز به دستشویی مکروه است.

اگر در این احکام ‏نورانی و عمیق دقت کنیم، درمی یابیم که هر یک از این حالت ها، انسان را از حضور قلب در نماز و توجه به آن باز می دارد.

در ‏واقع، نماز در این حالت ها نمازی بی روح و بی مغز است. البته این به حسب نوع افراد است که اموری مانند گرسنگی و خواب، ‏تمرکز را از آنها می گیرد، ولی ممکن است افرادی باشند که در برابر خواب و گرسنگی، بر اثر تمرین و تکرار، مقاومت زیاد ‏داشته باشند و این دو، تمرکز را از او نگیرد. با این حال، خواندن نماز در غیر این حالات بهتر و پرثمرتر است‎.‎

پس در پاسخ به این پرسش باید گفت در این گونه موارد، بهتر است انسان به اندازه ای غذا بخورد تا بتواند تمرکز لازم را در نماز ‏داشته باشد؛ سپس هر چند پس از اول وقت، نماز را بخواند.

البته نباید پرخوری کند و با شکم پر نماز بخواند؛ چون این از چاله ‏درآمدن و در چاه افتادن است و نماز خواندن با شکم پر نیز مکروه است.

باید توجه داشت که اگر گرسنگی هنگام نماز موردی باشد ‏طبیعی است، ولی اگر همیشه تکرار شود، چه بسا از دام های شیطان باشد.

انسان برای رسیدن به هدف مهمی مانند خواندن نماز ‏در اول وقت، باید در تمام طول روز برنامه منظم بچیند.

منبع: کتاب پرسمان نماز: پاسخ به پرسشهای نماز، محسن محمدی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha