پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد غروی بر لزوم اهتمام هر چه بیشتر مدیران مدارس علمیه به مسائل اخلاقی طلاب تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری حوزه به مشهد، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه پیش از ظهر امروز طی سخنانی در اولین نشست سالانه مدیران مدارس علمیه استان قم که در مشهد برگزار شد اظهار داشت: مدیران مدارس زمانی می‌توانند بر روی طلاب تاثیرگذار بوده و آنها را تربیت اخلاقی کنند، خود متخلق به اخلاق حسنه باشند.

وی با اشاره به اهمیت فراوان نحوه ارتباط مدیر با طلاب و افراد زیرمجموعه خود گفت: زمانی یک مدیر موفق است که قبل از هر چیز اعتقاد به کارش داشته باشد و خدمت به طلاب و سرپرستی آنان را خدمت به سربازان ولی عصر بداند.

عضو جامعه مدرسین خاطرنشان کرد: مدیر موفق کسی است که  اعتقاد راسخ به راه طلبگی و حفظ حرمت و کرامت طلاب داشته و برای رشد و تعالی آنها فروگذار نکند.

وی همچنین خطاب به مدیران مدارس ابراز داشت: شما باید فضا را به گونه‌ای در مدارس مهیا کنید که طلاب با انگیزه‌های خالص الهی به کسب علم و تقوا و اخلاق بپردازند.

حجت‌الاسلام والمسلمین غروی همچنین ضمن یادی از استاد خویش آیت‌الله مجتهدی تهرانی گفت: ما در دوران نوجوانی که وارد مدرسه ایشان شدیم به عینه مشاهده می‌کردیم که حقیقتاً دغدغه این عالم بزرگوار رشد مدرسه و بحث طلبه‌پروری بود؛ ایشان در همان آغاز نسبت به صرف وجوهات حسیاسیت فراوان داشت و تا پایان عمر خویش نیز به زی طلبگی وفادار ماند.

وی اضافه کرد: مرحوم آیت‌الله مجتهدی در آغاز پشتوانه مالی چندانی برای ادامه مدرسه نداشت به طوری که حتی از برخی طلاب شهریه هم می‌گرفت،  اما با این حال در این مدرسه انگیزه راسخ ایشان باعث پرورش طلاب ممتاز فراوانی شد.

این استاد حوزه بیان داشت: ایشان همچنین کنترل درونی و بیرونی در طلاب داشت که می‌تواند برای مدیران مدارس علمیه الگوی خوبی باشد.

وی افزود: مدیر مدرسه باید بتواند افراد را به خوبی جذب کرده، احوال آنها را بپرسد و بر اساس آیات نورانی قرآن با مدارا بزرگواری کرامت و اخلاق با آنها برخورد کند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: باید توجه داشت که درس اخلاق صرفاً بیان مفاهیم اخلاقی نیست بلکه لازم است مدیر و اساتید مدرسه نیز خود متخلق به اخلاق کریمه باشند و در عمل نیز رفتاری اخلاق‌گرایانه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته وجود علما و اکابر حوزه در مدارس علمیه باعث تربیت اخلاقی طلاب می‌شد اظهار داشت: امروز هم ما نیز نیاز به چنین افراد خودساخته در عرصه‌های مختلف داریم که در مدارس حضور داشته باشند که طلاب از آنها الگوی عملی بگیرند.

عضو جامعه مدرسین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان فرازهایی از فرمایشات حضرت امام در خصوص لزوم  اصلاح و تهذیب در حوزه‌های علمیه گفت: عمده برکات ناشی از حضرت امام به حوزه‌‌های علمیه و دنیای تشیع به خاطر اخلاص و تخلق ایشان به اخلاق اسلامی بود که افراد را جذب می‌کرد و در آنها تاثیر عمیق می‌گذاشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین غروی اضافه کرد: بی‌شک اگر ما خود را اصلاح نکرده باشیم نمی‌توانیم در طلاب تاثیر بگذاریم.

وی ابراز داشت: مهمترین مسئله در بخش مدیریت مدارس این است که اولاً ببینیم در چه موقعیتی قرار داریم و ثانیاً جایگاه و ارزش طلاب را بدانیم و با آنهابا کرامت و اخلاق حسنه رفتار نماییم.

وی در خاتمه گفت: اهمیت کار شما مدیران مدارس در این است که می‌توانید با نوع رفتار و مدیریت خود بزرگانی را پرورش دهید که در آینده اسلام بسیار موثر باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha