جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ |۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 14, 2024
حجت‌الاسلام غرویان

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه باید مرکز تولید علم و جنبش نرم‌افزاری باشد گفت: بیان نظریات علمی در حوزه‌های علمیه در پیرو منویات مقام معظم رهبری است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان پنج شنبه شب در نشست علمی "اثبات اصالت ملکوت" که در دبیرخانه شورای دین پژوهان در قم برگزارشد، با بیان اینک حوزه‌های علمیه باید مرکز تولید علم و جنبش نرم‌افزاری باشد گفت: بیان نظریات علمی در حوزه‌های علمیه در پیرو منویات مقام معظم رهبری است.

وی با اشاره به اینکه باید به نظریات گذشتگان احترام بگذاریم افزود: نقد کردن نوعی احترام به تفکر و اندیشه است و توهین به یک نظریه نیست.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: نظریه اصالت ملکوت در تکمیل حکمت صدرایی است و به معنای رد کردن آن نیست و یک گام به جلو است.

وی با مطرح کردن این سؤال که آیا ملکوت اشیا اصیل است یا اعتباری، بیان کرد: بحث اصالت وجود یا ماهیت در واقع محور اصلی فلسفه ما است و محور اصلی فلسفه ملاصدرا بحث اصالت وجود است.

حجت الاسلام و المسلمین غرویان تصریح کرد: ما در این بحث نباید دنبال ثمره‌های اجتماعی و سیاسی بگردیم و این بحث صرفاً یک بحث عقلی است.

وی با بیان اینکه آیه قرآن به عنوان یک مطلب نقلی و شرعی دلیل فلسفی نمی‌شود، ولی می‌تواند مبدأ جرقه ذهنی باشد گفت: بنده هم از آیه قرآن به عنوان مبنایی برای جرقه ذهنی استفاده کردم، نه این که اساس نظریه اصالت ملکوت آیه قرآن باشد، چون فلسفه جای تعقل است و نمی‌توان با یک آیه قرآن و حدیث مسئله فلسفی را تمام و مستدل کنیم، ولی یک تعبیر یا یک نکته قرآنی می‌تواند جرقه‌ای در ذهن انسان تولید کند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی مطرح کرد: بنده هم ایده اصلی اصالت ملکوت را از آیه قرآن گرفتم، اما روی آن تأمل، مطالعه و فکر کردم و برای دفاع از نظریه اصالت ملکوت، ادله‌ای ارائه کردم؛ بنابراین درست است که از آیه قرآن جرقه اولیه ذهنی را گرفته‌ام، اما برای این مسئله ادله فلسفی و نظری نیز دارم.

وی با بیان اینکه قرآن مجید واژه ملکوت را در چهار آیه 75 سوره انعام، 185 سوره اعراف، 88 مؤمنون و 83 سوره یاسین بیان کرده است گفت: درباره کلمه «ملکوت» در کتب تفسیری، فلسفی و عرفانی تحقیق و بررسی کردم و به این نتیجه رسیدم که مراد از ملکوت، همان حقیقت و واقعیت اشیاست که منشأ آثار در اشیاست و به همین معنا هم ملکوت اصیل است.

حجت الاسلام و المسلمین غرویان ادامه داد: ملکوت اشیا غیر از وجود ماهیتی آن است و اصیل و منشأ آثار می‌باشد و دو مفهوم وجود و ماهیت هر دو انتزاعی است.

وی ابراز داشت: هیچ یک از علما از آیات قرآن در بحث ملکوت از قرآن استفاده نکرده‌اند؛ لذا در این نظره برای اولین بار این بحث مطرح می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: نظریه اصالت ملکوت می‌گوید آن چه منشأ اثر در اشیاست «ملکوت» اشیا است و دو مفهوم وجود و ماهیت از ملکوت اشیا انتزاع می‌شود؛ یعنی همان طوری که قائلان به اصالت وجود معتقدند، وجود واقعیت دارد و منشأ اثر است و ماهیت از وجود انتزاع می‌شود و هم چنین همان طوری که قائلان به اصالت ماهیت معتقدند، ماهیت اشیا منشأ اثر است و وجود از ماهیت انتزاع می‌شود، ما معتقدیم هر دو مفهوم وجود و ماهیت دو مفهوم انتزاعی هستند و آن چیزی که واقعیت اشیاست، ملکوت اشیاست و منشأ انتزاع دو مفهوم وجود و ماهیت، ملکوت است.

وی با بیان اینکه در این نظریه سؤال می‌شود که ملکوت چه چیزی است گفت: ملکوت واژه‌ای است که در قرآن و احادیث آمده است، ولی شاید به این علت که در مورد آن کم بحث شده است قبول اصالت ملکوت در ابتدا سنگین به نظر می‌آید و اگر در مورد آن کار کنیم شاید بتواند در جهان بینی و فلسفی قرار بگیرد.

انتهای پیام/313/30

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha