یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ |۲۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 2, 2024
پایان نامه

حوزه/ پايان‌نامه سطح سه با عنوان «كاربرد اصطلاحات و قواعد منطقي در اصول فقه» دفاع و نمره عالي را از آن خود كرد.

به گزارش خبرگزاري«حوزه» از مشهد، حجت الاسلام عليرضا نوروزي، تدوينگر اين پايان نامه امروز با اشاره به اينكه در اين رساله مبادي منطقي علم اصول بررسي و بحث شده، گفت: پرداختن به دو بخش اصطلاحات منطقي و قواعد آن با هدف ارائه بحثي عملي و كاربردي در اين پايان نامه مورد توجه بوده است.

وي با اشاره به اينكه اين رساله با دو منظر بحث قواعد منطقي در علم اصول و استدلال ها و مباحث صاحب نظران اصولي تدوين شده است، اظهار داشت: بيان ضرورت و اهداف و اين مطلب كه استنباط احكام به فراگيري مقدمات منطقي توقف دارد، از ديگر نکاتي مي باشد كه در اين رساله مورد اهتمام بوده است.

تدوينگر اين پايان نامه يكي از مهمترين هدف هاي خود را اثبات اين امر كه همه مباحث منطقي به صورت مستقيم يا غيرمستقيم در علم اصول كاربرد دارند، عنوان و خاطر نشان كرد: مي توان نتيجه گرفت كه همه اصطلاحات منطقي حتي تفصيل مباحثي مانند موجهات در اين زمينه نقش و كاربرد دارد. بنابراين اگر به نظر مشهور علما، علم منطق مبادي اصول است، درست مي باشد.

وي افزود: يكي ديگر از اهداف تدوين اين رساله، ضرورت توجه به منطق به عنوان علم عالي پركاربرد است.

حجت الاسلام نوروزي كه پايان نامه خود را در سه فصل ارائه داده است، درباره مزاياي اين رساله گفت: اول اينكه موضوع جديد است و چند اثري كه در بين اهل سنت چاپ شده به مباحث تاريخي مي پردازد.

وي با بيان اينكه دومين مزيت اين پايان اين است كه جنبه عملي و كاربردي دارد و صرف نظريه پردازي نيست، يادآور شد: توجه به مباحث تاريخي و نظري و نيز طرح نظرات علما و در برخي جاها نقد و بررسي آن از ديگر مزيت ها مي باشد.

تدوينگر اين پايان نامه استفاده از منابع متعدد شامل 255 كتاب و مقاله مكتوب قديم و جديد و ارائه ساختار منطقي منظم بر اساس فهرست كتابي مانند «المنطق» از ديگر مزيت هاي اين رساله مي باشد.

در اين جلسه، حجت الاسلام و المسلمين فياض صابري به عنوان استاد داور درباره محتوا و نوع ارائه مطلب اين پايان نامه مطالبي بيان كرد و در ادامه آيت الله مهدي مرواريد به عنوان استاد راهنما و حجت الاسلام و المسلمين مرتضي نوروزي به عنوان استاد مشاور، مطالبي ايراد كردند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha