جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ |۳۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 7, 2024
حجت الاسلام پارسانیا

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دانشگاه باقرالعلوم(ع) در زمینه تولید و توزیع علم دینی بی نظیر است و هیچ مرکز آموزش عالی در کشور در این سطح حرکت نکرده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا، پیش از ظهر امروز در مراسم تجلیل از فارغ التحصیلان برتر دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم گفت: این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه های قم می باشد.

وی با بیان این مطلب که دانشگاه باقرالعلوم(ع) در میان مراکز آموزش عالی نیز جایگاه خوبی دارد، ادامه داد: کیفیت آموزش در این دانشگاه در حدی است که می تواند با نخبگان علمی کشور در دانشگاه های دیگر رقابت کند که به دلیل حوزه انگیزشی آن می باشد.

رییس سابق دانشگاه باقرالعلوم(ع) ابراز داشت: این انگیزه ناشی از هدف، غرض و مقصدی است که دانشگاه به دنبال آن بوده و این هدف در اساتید، دانشجویان و طلابی که در این مرکز مشغول به تحصیل هستند، خود را نشان می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا ابراز داشت: تلاش در راستای تولید علم متناسب با نیازهای جامعه اسلامی و پوشش خلأهایی که نظام دانایی و آگاهی جامعه بشری و اسلامی از آن رنج می برد، از جمله فعالیت های این دانشگاه می باشد.

وی خاطرنشان ساخت: دانشگاه باقرالعلوم(ع) به دنبال تولید، درک، فهم و توزیع علم دینی است؛ البته باید به دنبال توزیع، تبیین و انتشار علم دینی نیز باشیم. همچنین باید گفت که دانشگاه باقرالعلوم(ع) در زمینه تولید و توزیع علم دینی بی نظیر است.

رییس سابق دانشگاه باقرالعلوم(ع) در ادامه سخنان خود تصریح کرد: دین، روش زندگی است که انسان باید آن را به دست آورده و انجام دهد، چراکه تحقق دین، با فعل انسان انجام می پذیرد.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با اشاره به اینکه دین، مراد تشریعی خداست، یادآور شد: علم به دین، علم به شریعت و مراد تشریعی خداست؛ وحی، عقل و حس غیر از دین است؛ زیرا با این سه موضوع می توان عالِم شد.

وی با اشاره به اینکه علم، آن چیزی است که معلومی را به ما می شناساند، اظهار داشت: علم، دین نیست؛ بلکه طلب علم، دین است؛ همچنین عدم فراگیری برخی علوم نیز دین است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این مطلب که برخی علوم کراهت و برخی حرام است، ابراز داشت: با علمی که محصول عقل، فهم و نقل است، می توان عالِم شد.

رئیس سابق دانشگاه باقرالعلوم (ع) با اشاره به اینکه کافری که علم نداشته باشد، کافر ناب نیست، خاطرنشان ساخت: اگر کافران علم نمی داشتند، حجت خدا بر آنان تمام نمی شد؛ همچنین مومنی ناب است که علم داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا تصریح کرد: اگر خدا را محدود بدانیم باید حوزه علم دینی که موضوعش اعتقاد به خدا و افعال خداست را مشخص کنیم؛ ولی وقتی خدا را نامحدود دیدیم، شامل تمام علوم خواهد شد.

وی بیان داشت: طبقه بندی دیگری نیز در این موضوع وجود دارد و آن این است که ممکن است عده ای بگویند اگر از نقلی استفاده کنیم که از وحی به دست آمده باشد، دینی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در این روش ممکن است بحث علم، عقل و نقل را علم دینی بدانیم و عقل محض عصر روشنگری را که مرجعیت وحی را کنار می زند، غیر دینی بدانیم.

رئیس سابق دانشگاه باقرالعلوم(ع) ابراز داشت: ملاک دیگری که با آن می توانیم علم دینی و غیر دینی را تفکیک کنیم، روش متافیزیکی است؛ علم دارای اجزای مختلفی است که شامل علوم نظری، عملی، اراده انسان و ... می باشد. حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا خاطرنشان ساخت: در جهان غرب، علوم طبیعی را در مقابل علوم انسانی بیان می کنند که اشتباه است؛ زیرا آنچه خارج از اراده انسان است، متافیزیک یا طبیعت و خود فیزیک می باشد.

وی گفت: در علم کلی اگر متافیزیک الهی باشد، تمام علوم از این مبنا رنگ می گیرند؛ متافیزیک در همه اندام علوم روان است؛ متافیزیک ورای فیزیک نیست؛ بلکه در جان خود فیزیک است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان خاطرنشان ساخت: ملاک دیگر در عرصه علم، خود عالِم است؛ به این معنا علمی که عالِم آن متدین باشد، علم دینی است و علمی که عالم آن متدین نباشد، دینی نیست که در این زمینه جای بحث بسیاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha