سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ |۱۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 18, 2024
آیت الله فاضل لنکرانی

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که امروز هنر به عنوان ضرورت جامعه بشری مطرح است، گفت: فقه هنر در تقسیم فقهی جزو اقسام فقه اجتماعی است و نکته مهمی که یک فقیه باید به آن توجه کند، به کارگیری ملاک های فقه در فقه اجتماعی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی پیش از ظهر امروز در همایش ملی« فقه و هنر» که در سالن اجلاس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، با بیان این که امروز هنر به عنوان ضرورت جامعه بشری مطرح است، اظهار داشت: فقه هنر در تقسیم فقهی جزو اقسام فقه اجتماعی است و نکته مهمی که یک فقیه باید به آن توجه کند، به کارگیری ملاک های فقه در فقه اجتماعی است.

وی با بیان این مطلب که باید به وسیله کرسی های فقهی و جلسات آن، ملاک های فقه اجتماعی را برای جامعه تبیین کنیم، ابراز داشت: شارع مقاصد شریعت را به عنوان موجبه جزئیه شریعت قبول دارد؛ ولی اینکه بگوییم او یکسری از مقاصد را در اختیار فقیه قرار داده و ما مطابق با آن حکمی ارائه دهیم، وجود خارجی ندارد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این مطلب که عناوین باید در فقه به مادون و مافوق تقسیم شود، خاطرنشان ساخت: غنا در عناوین به عنوان مادون یاد شده و از آن تعبیر به مسائل گوناگونی شده است که یکی از آن عناوین در روایات «لهو الحدیث» می باشد.

این استاد حوزه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب که فرمودند: فقیه نباید تحت تاثیر جو قرار گیرد، تصریح کرد: شارع وقتی مشاهده می کند که دایره فساد بیش از حد است و عناوین کلی مورد نظر می باشد، باید به عناوین مادون توجه کنند.

آیت الله فاضل لنکرانی اظهار داشت: اراده و قصد در موضوع فقه هنر بسیار مهم است و یکی از مباحثی که امروز با آن مواجه هستیم، نقش بازی زن و مرد به جای یکدیگر است؛ در حالی که فقهای ما این مسئله را در صورت تنافی اراده و قصد با مفاهیم اسلامی رد کرده اند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در پایان ابراز داشت: با مراجعه به این موضوع، می یابیم که فقها از این مسئله به عنوان «تشبیه» یاد کرده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha