شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ |۱۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 25, 2024
دانشگاه مجازی المصطفی

حوزه/ نشست علمی «درآمدی بر الزامات رسانه دینی با تأکید بر فقه رسانه»، با حضور اساتید و پژوهشگران حوزه علمیه و دانشگاه مجازی المصطفی برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در این نشست علمی، علیرضا استادیان، پژوهشگر علوم اسلامی حوزه علمیه، با اشاره به اهمیت رسانه اظهار داشت: به دلیل کوتاه شدن زمان ارسال اطلاعات در جهان امروز، عصر حاضر را عصر ارتباطات می‌نامند و همچنین امروزه همه مردم جهان علاوه بریک زندگی طبیعی، زندگی دوم اجتماعی را نیز تجربه می‌کنند.

پژوهشگر علوم اسلامی حوزه علمیه، مهم بودن رسانه را برپایه 3 مورد دانست و گفت: دنیای امروز عصر جنگ رسانه هاست؛ هدایت افکار عمومی در دست رسانه قرار دارد و رسانه از ابزار جنگ روانی به شمار می آید که این حقیقت گویای اهمیت رسانه است.

وی  خاطر نشان کرد: این رسانه است که می تواند یک امر را در نظر مردم خوب و یک امر را در نظر مردم بد جلوه دهد و به صراحت می توان گفت در این زمان، رسانه ها هدایت افکار عمومی را بر عهده دارند.

 استادیان، با اشاره به کارکردهای مثبت رسانه، تصریح کرد: رسانه یک ابزار مناسب برای انتقال پیام است و یکی از از کارکردهای مثبت آن، می تواند غنی سازی ادبیات و فرهنگ گفت و گو در جامعه باشد.

پژوهشگرحوزه علمیه افزود: رسانه می‌تواند پرسش های مردم را گرد آورده و به گوش مسئولان جامعه برساند؛ به این حرکت رسانه ها ،نهادینه کردن فرهنگ پرسش و پاسخ رسانه می‌گویند.

وی، درباره موضوع بی طرفی رسانه اظهار کرد: رسانه نمی‌تواند بی طرف باشد، چرا که خود وابسته است و از محلی تامین می‌شود؛ پس نمی‌توان گفت رسانه ها بی طرف هستند.

 استادیان، در ادامه، چند مورد از کارکردهای منفی رسانه را برشمرد و یادآور شد: ایجاد هیجانات و نیازهای کاذب در جامعه و...، از کارکردهای منفی رسانه به شمار می‌رود.

پژوهشگر حوزه علمیه،در پایان، بایسته های رسانه را به عنوان جزء مهمی از یک رسانه موردبررسی قرارداد و خاطر نشان کرد: توجه به شریعت اسلامی و قوانین موضوعه جمهوری اسلامی، از مهم ترین بایسته های رسانه ای به شمار می آید. به رسانه ای رسانه دینی گفته می‌شود که پیکره مباحث خبرها براساس معارف اسلامی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha