پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
نمايشگاه كتب حوزوي

حوزه/ در دومين نمايشگاه تخصصي نشر حوزوي در مشهد، مراکز انتشاراتی، كتاب هاي مورد نياز حوزويان را ارائه مي دهند

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، در دومين نمايشگاه تخصصي نشر حوزوي در مشهد انتشارات بسياري، كتاب هاي مورد نياز حوزويان را ارائه مي دهند كه انتشارات سماء قلم از جمله آن ها مي باشد كه كتاب هاي درسي و تحقيقي را با تخفيفات 20 الي 30 درصدي در معرض نمايش عموم قرار داده است.

از جمله كتاب هايي كه در غرفه اين انتشارات ارائه مي شود مي توان به كتاب هاي جواهر فخريه در 16 جلد، فوايد الاصول با حاشيه اوثق الوسايل در 6 جلد، مكاسب با حاشيه هداية الطالب در 5 جلد، ماتم كده تنها مقتل زمان صفويه و حاشيه مرحوم آخوند خراساني بر مكاسب اشاره كرد.

شكوهي، مدير انتشارات سماء قلم در گفتگو با خبرنگار حوزه در خراسان گفت: ترجمه فارسي كتاب اقبال الاعمال، سيد بن طاووس براي نخستين بار در اين انتشارات به چاپ رسيده است.

وي، بحث اقتصادي را مهمترين مشكل در مسير نشر كتاب بيان مي كند و ارائه تسهيلات به طلبه ها براي تهيه كتاب را در گسترش نشر كتب حوزوي موثر مي داند.

شكوهي، برگزاري چنين نمايشگاهي را در زمان تحصيل حوزويان موثرتر دانست، اما براي شروع سال تحصيلي نمايشگاه را خوب ارزيابي كرد و پيشنهاد حضور بيشتر كتاب هاي آموزشي خاص نظام آموزشي حوزه را براي دوره هاي بعدي اين نمايشگاه داد.

 مؤسسه "بوستان كتاب"؛ پر افتخارترين ناشر برگزيده كشور

مؤسسه "بوستان كتاب"، به عنوان پر افتخارترين ناشر برگزيده كشور در دومين نمايشگاه تخصصي كتب حوزوي خراسان در مدرسه علميه عالي نواب حضور دارد.

مؤسسه "بوستان كتاب"، به عنوان پر افتخارترين ناشر برگزيده كشور با توجه به تعدّد و تنوع بالاي كتاب هاي منتشر شده، مورد استقبال طلاب و روحانيان قرار گرفته است.

اين مؤسسه آثار متعددي در زمينه قرآن، حديث و رجال، فقه و حقوق، فلسفه و عرفان، كلام و عقايد، اقتصاد، تاريخ، زبان، ادبيات و هنر، اخلاق و علوم تربيتي، سياسي و اجتماعي، اديان و مذاهب، مديريت، هيئت و نجوم، تبليغ، كودكان و نوجوانان و بسياري زمينه هاي ديگر عرضه کرده است.

در غرفه مؤسسه «بوستان كتاب» كه تا كنون ناشر 6600 عنوان كتاب بوده و در سي نوبت به عنوان ناشر برگزيده انتخاب شده، كتاب هايي نظير «تفسير آموزشي» با موضوع بيان نكته هاي آيات بر پايه علوم بلاغي، «حكمت برين» با موضوع ترجمه و شرح تطبيقي بداية الحكمه و كتاب «البليغ في المعاني و البيان و البديع» ارائه شده است.

حجت الاسلام طاهري، مسئول اين غرفه ضمن تأكيد بر حمايت اين مؤسسه از طلاب و پژوهشگران حوزوي، اين چنين مي گويد: طلاب و پژوهشگران حوزوي در صورت تمايل به چاپ كتابشان در مؤسسه بوستان كتاب مي توانند آثار خود را به مؤسسه ارسال كنند؛ اين آثار در نوبت بررسي قرار گرفته و در صورت تأييد چاپ مي شود.

او نمايشگاه هاي كتاب را فرصتي مغتنم براي طلاب و ناشران مي داند و پيشنهاد مي دهد: طلاب بايد در طول سال ارتباط نزديكي با بازار كتاب داشته و در حوزه تخصصي خود، كتاب شناس باشند.

حجت الاسلام طاهري در مورد زمان برگزاري نمايشگاه تخصصي كتب حوزوي استان خراسان عنوان مي كند: به نظر من بهتر است اين نمايشگاه در مهرماه برگزار شود، چراكه سال تحصيلي تازه آغاز شده و بهتر است مدتي از شروع كلاس ها بگذرد و سپس طلاب با فراغ بال بيشتري براي تهيه كتب به نمايشگاه مراجعه كنند.

مؤسسه‌اي براي نشر كتب پاره تن امام(ره)

انتشارات صدرا، منتشركننده آثار استاد شهيد آيت‌الله مرتضي مطهري (ره) نيز در دومين نمايشگاه تخصصي كتب حوزوي خراسان در مدرسه علميه عالي نواب حضوري فعال دارد.

بر اساس اين گزارش، بيش از صد و سي عنوان كتاب از انتشارات صدرا و ديگر مؤسساتي كه آثاري در مورد شهيد مطهري داشته‌اند، در غرفه اين مؤسسه به چشم مي‌خورد.

 آثار چاپ شده از اين شهيد بزرگوار در موضوعاتي چون سيره معصومين و بزرگان، اخلاق، تربيت، عرفان، اجتماعي و سياسي، گفتارها، حقوق زن، آشنايي با علوم اسلامي، اصول عقايد، فلسفه، تاريخ، فلسفه تاريخ، اقتصاد و آشنايي با قرآن، دسته‌بندي و عرضه شده است.

مجموعه چهارده جلدي «يادداشت‌هاي استاد مطهري» كه هفت جلد آن به صورت الفبايي و هفت جلد ديگر به صورت موضوعي تأليف شده است، يكي از آثار جديد و ارزنده انتشارات صدرا مي باشد كه مي‌تواند براي طلاب حوزه‌هاي علميه و پژوهشگران معارف اسلامي سودمند باشد.

گفتني است كتاب‌هاي «گريز از ايمان و گريز از عمل»، «جهان بيني الهي و جهان بيني مادي» و «جهاد اسلامي و آزادي عقيده»، از ديگر آثار اخير انتشارات صدرا است كه در دومين نمايشگاه تخصصي كتب حوزوي خراسان عرضه شده است.

محمدحسين جوان، نماينده انتشارات صدرا به خبرنگار ما مي گويد: تمامي كتب چاپ شده از سوي انتشارات صدرا، در يك مجموعه سي جلدي به نام «مجموعه آثار شهيد مطهري» به چاپ رسيده است و براي افرادي كه قصد مطالعه موضوعي آثار اين شهيد بزرگوار را دارند بسيار مطلوب است.

وي مي افزايد: انتشارات صدرا از طلابي كه در زمينه تفكرات و انديشه هاي شهيد مطهري پژوهش و تحقيق مي كنند، حمايت كرده و در اين جهت گام برمي دارد و مشكلي براي چاپ كتاب هاي ايشان ندارد.

نماينده انتشارات صدرا از حضور پرشور طلاب در اولين روز از دومين نمايشگاه تخصصي كتب حوزوي استان خراسان تمجيد كرد و ادامه داد: در سال هاي دور شاهد استقبال بيشتري از كتاب هاي شهيد مطهري بوديم و برخي از كتب ايشان مثل «شرح منظومه» با تيراژ صد هزار چاپ مي شده است، اما الان به دليل اقبال عموم مردم و طلاب به نرم افزارها و كتاب هاي ديجيتالي، فروش اين كتاب ها كمتر شده است. البته ديجيتالي شدن كتاب ها يك فرصت است و بايد در كنار حمايت از ناشران، از آن به بهترين وجه استفاده و برداشت كرد.

حضور انتشارات علامه طباطبايي با 60 عنوان كتاب

غرفه انتشارات علامه طباطبائي با حدود 60 عنوان كتاب در دومين نمايشگاه كتب تخصصي حوزه علميه خراسان در مدرسه علميه عالي نواب حضور دارد.

اين انتشارات با كتاب هايي همچون مجموعه سه جلدي «الله شناسي»، مجموعه هجده جلدي «امام شناسي»، مجموعه ده جلدي «معادشناسي» و مجموعه چهار جلدي «ولايت فقيه»، هم چنين كتاب هايي چون «القطع و الظن»، «رساله نوين»، «نور مجرد»، «توحيد علمي و عيني»، «وظيفه فرد مسلمان»، «رساله نكاحيه؛ كاهش جمعيت ضربه اي سهمگين بر پيكر مسلمين» و... در اين نماييشگاه حاضر شده است.

شايد مشهورترين كتابي كه در اين غرفه به چشم مي خورد، كتاب «روح مجرد» باشد؛ كتابي كه در نمايشگاه هاي مختلف همواره يكي از پرفروش ترين كتب انتشارات علامه طباطبائي بوده است.

برخي از موضوعات بحث شده در اين كتاب عبارتند از: درست نبودن التزام به طاعات و ترك معصيت بدون توجه به خدا، منظور از فناء، محال بودن وصول به توحيد بدون ولايت، عرفان حافظ و مولوي و...

ارائه كتاب هاي منبع در غرفه انتشارات دارالفكر

غرفه انتشارات دارالفكر در نمايشگاه تخصصي نشر حوزوي كتاب هاي منبع در تاريخ ادبيات، تفسير و ديوان اشعار را جهت فروش به عرضه گذاشته است.

انتشارات دارالفكر به عنوان يكي از ارائه كنندگان كتاب هاي منبع نيز در دومين نمايشگاه كتب حوزوي حضور دارد كه به عنوان نمايندگي بيروت لبنان، كتاب هاي منبع در تاريخ ادبيات، تفسير و ديوان اشعار  را جهت بازديد و خريد علاقمندان با تخفيف 40 الي 45 درصدي به نمايش گذاشته است.

اين انتشارات از جمله انتشارات بين المللي است كه داراي  1300 كتاب با عنوان بزرگ مرجع است كه در اين نمايشگاه ،كتاب هاي منبع را ارائه مي دهد؛ بنابراين پژوهشگران، كتابخانه هاي بزرگ و مراكز پژوهشي مي توانند كتاب هاي مورد نياز خود را در اين غرفه جستجو كنند.

كتاب هاي جديد اين انتشارات شامل روايع البيان في سور القرآن، موسوعه فقه اسلامي و ادله، وهب ذهيلي، فقه اسلامي و ادله، الجرح و التعديل، تاج العروس، لسان العرب، التهذيب التهذيب، التهذيب و الكمال در 22 جلد، جامع المسانين و سنن در 23 جلد ونيز الصحاح و السته كه تجميع 6 كتاب معروف اهل تسنن( سنن ابن ماجد، سنن تِرمِزي، سنن نسايي، سنن ابي داوود، صحيح مسلم و صحيح بخاري) است در اين غرفه به نمايش گذاشته شده است.

غرفه  انتشارات دارالفكر در اين نمايشگاه با اشاره به اينكه كتاب هاي انتشارات بيروتي لبنان به كيفيت در صحافي و چاب و نيز به تحقيق در بين علما و پژوهشگران معروف است و در نمايشگا هاي متعدد بين المللي حضور دارد گفت: كتاب هاي ارائه شده در اين نمايشگاه با كيفيت مناسب در اختيار بازديد كنندگان قرار مي گيرد و نيز برگزاري نمايشگاه هاي فروش و عرضه كتب حوزوي فرصت مناسبي براي دسترسي آسان به كتاب در رفع نيازهاي طلاب و پژوهشگران را فراهم مي كند.

كتاب هاي صرف و نحو و فقهي در غرفه انتشارات دار زين العابدين

غرفه انتشارات دار زين العابدين در دومين نمايشگاه تخصصي نشر حوزوي با ارائه كتاب هاي صرف و نحو و فقهي پذيراي طلبه ها در كليه مقاطع تحصيلي است.

با توجه به اين كه طلاب در هر مقطع تحصيلي با «نحو» سر وكار دارند مي توانند كتاب هاي مورد نياز خود را با تحفيف 30 الي 40 درصدي از غرفه انتشارات دار زين العابدين تهیه كنند.

كتاب هاي ابن عقيل، قطرالندوي، التحفة النسيه و اطلس النحو العربي ( مختصر 10 كتاب) با شرح و نمودارهاي شجره اي براي سهولت در فراگيري كتاب در اين غرفه عرضه مي شود. همچنين كتاب شرح خطبه حضرت زينب(س) از بلاغي، رساله ماهوزي كه در آن ثابت شده بنيان گذار نحو حضرت علي(ع) است، كتاب فقهي خمس از آيت الله سيد مسلم داوري اصفهاني كه تاريخچه و فقهي خمس را بحث مي كند از جمله آثار جديد اين انتشارات است كه براي نخستين بار در اين غرفه عرضه مي شود.

كتاب هاي فلسفه، نحويات فقهي، آثار حضرات آيات سيستاني و شيخ عباس قمي به تحقيق و ترجمه و نيز بداية الهداية و لب الوسائل ( رساله علمي روايي)، فيض القدي خلاصه عبقات الانوار، مفردات الراغب الاصفهاني مع الملاحظات عاملي، منتهي الآمال در 2 جلد تاريخ اهل بيت(ع)  و يك جلد تتمة المنتهي در تاريخ خلفا از ديگر كتاب هاي قابل عرضه در اين غرفه است.

دوره 50 جلدي وسايل الشيعه با تصحيح متن، اعراب گذاري و همچنين تحقيق رجالي از جديدترين فعاليت هاي اين انتشارات است كه 8 جلد آن در اين نمايشگاه عرضه مي شود و ما بقي نيز تا سه سال آينده قابل عرضه براي علاقمندان خواهد بود.

تدريج الادني يكي از كتاب هايي كه در مصدر صرف است شرح نسخه خطي تصريف زنجاني و همچنين حاشية الفيشي علي شرح قطر الندي و بل الصدي برگرفته از نسخه خطي قرن يازدهم هجري براي نخستين بار در اين انتشارات به چاپ رسيده است كه در اين نمايشگاه نيز قابل عرضه است.

مدير انتشارات دار زين العابدين نمايشگاه را با توجه به اين كه براي دومين سال برگزار مي شود، خوب ارزيابي مي كند و اعطاي بن كارت هاي خريد به طلبه ها را براي خريد بيشتر كتاب ضروري مي داند.

گفتني است، اين نمايشگاه كه از روز شنبه اين هفته در مدرسه علميه عالي نواب به همت معاونت پژوهش حوزه علميه خراسان داير شده، امروز چهارشنبه به پايان مي رسد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha