پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ |۲۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 6, 2024
استعداد برتر

حوزه/ دومين نشست تخصصي طلاب استعداد برتر در مقطع سطح ۴ با برگزاري جلسه كاربردي مسئله محور از سلسله جلسات بررسي مسائل علم اصول فقه با عنوان «اباء از تخصيص» برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از خراسان،‌ دومين نشست تخصصي طلاب استعداد برتر در مقطع سطح چهار با برگزاري جلسه كاربردي مسئله محور از سلسله جلسات بررسي مسائل علم اصول فقه با عنوان «اباء از تخصيص»، به همت مركز نخبگان و استعدادهاي برتر حوزه علميه خراسان، در بنياد پژوهش‌هاي اسلامي آستان قدس رضوي برگزار شد.

در اين نشست علمي، بلال شاكري، پژوهشگر سطح 4 حوزه علميه خراسان با اشاره به اينكه نوعاً قواعد ابتدا به صورت ابتدايي در علم فقه مطرح شده و زماني كه به درجه اي از كمال و پختگي مي رسند، به صورت يك قاعده مستقل در علم اصول مطرح شده و جايگاه پيدا مي كنند، گفت: در علم اصول نيز مدت زماني طول مي كشد كه يك قاعده جايگاه واقعي خود را پيدا كند و در جايگاه هاي مختلف علم اصول بر حسب نياز و موردي به آن مي پردازند.

گفتني است، معناي اباء از تخصيص، دلايل عام، رابطه عام و خاص، دليل مخصص با دليل عام، رابطه مطلق و مقيد و رد اباء از تخصيص، از سرفصل ها و مباحث بررسي شده در اين نشست علمي بود.

در اين جلسه يك روزه مباحث مطرح شده پس از تشكيل 6 گروه بر اساس منابع و همچنين طبق پاسخ پرسش، مورد بررسي قرار گرفت و نتيجه كلي توسط استاد سطح بندي شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha